Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-23, 14:00   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Jeg er litt fasinert over at renteøkingen ikke virker, jeg merker den i alle fall. Og de fleste jeg kjenner merker den (har jo ikke snakket med absolutt alle som jeg kjenner, da! )

Hva eller hvem er det som gjør at prisveksten ikke stopper? Er det for at folk har penger på kistebunnen? Ting de må gjøre / handle / utføre etter koronna? (det er kanskje til og med noen økonomer her som faktisk vet hva det skyldes? Men synsing er alltid velkomment)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 14:01   #2
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.824
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Jeg tror det fortsatt er større krefter i sving enn folks personlige forbruk som driver prisveksten.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 14:04   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg tror det fortsatt er større krefter i sving enn folks personlige forbruk som driver prisveksten.

Hva er det da? Strømeksport? Jeg vet at Norge som stat tjener mye, men har ikke inntrykk av at sittende storting er prisdrivende?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 14:09   #4
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Er det ikke sånn at mange har god råd og ikke merker noe, mange har det greit og merker det litt, men ikke nok til at det påvirker forbruket, og noen få merker mye/ veldig?

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 15:16   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Jeg leste det var økt bruk av kreditt og sparepenger, blant annet. Fremfor å begrense forbruk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 15:19   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Vi merker også prisveksten godt, men ikke nok til å dramatisk endre handlingsmønster. Vi kjøper noe rimeligere varianter og kjøper litt mindre takeaway. Noe fordi vi ikke hadde høyt forbruk tidligere heller. Mange rundt meg som har hatt og fortsatt har veldig mye bedre råd enn meg ser definitivt ikke ut til å ha endret forbruksmønster på reiser, innkjøp, oppussing og liknende.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 17:02   #7
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Jeg tror jeg har lest at ca 1/3 av oss har høy lånebelastning. Veldig mange har nedbetalt lån, lavt lån eller høy nok lønn til at økte renter ikke biter.

Det betyr at økte renter i seg selv ikke vil bremse prisveksten, fordi det er så mange ikke blir påvirket. De uten lån, med penger på bok, tjener tvert i mot ekstra på høye renter.

Jeg syns de kunne finne på noe som traff økonomien til folk litt mer solidarisk.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 18:37   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Vi merker det jo.
Men vi har ikke så høyt lån (avisene skriver ofte eksemperr på hvor mye dyrere et lån på 4 mill blir. Vårt er på 1,5)
Vi merker matprisene også. Og kjøper nok litt mindre og litt billigere. Mer obs på tilbud og kjøper billigere varianter. Men samtidig må mellomste ha glutenfritt brød og begge jentene laktosefri melk. Laktosefri melk koster 31 kr literen. Det blir penger av slikt.

Og vi er nok av dem som tærer på sparepenger heller enn p justere forbruket nok. Vi kjøpte nylig en bil ....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 19:18   #9
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Vi merker det godt.
Men så valgte vi å kjøpe oss hytte i fjor da, noe som medførte at vi hat doblet gjelden vår (og vel så det..). Hadde vi ikke kjøpt hytte, så ville jo renteøkningen plaget oss betraktelig mindre og ville ikke påvirket levemåten vår.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 19:52   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Jeg har gigantisk lån, alene. Så ja, jeg merker det.


Sist redigert av Timar : 23-09-23 kl 12:19.
Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 22:03   #11
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg har gigantisk lån, alene. Så ja, jeg merker det. :mumler:

Jeg også. Det merkes godt.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 22:13   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Hvem er de, og kan de slutte med det? Please!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 22:17   #13
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

De må vel ha litt høyere ledighet for å stagge inflasjonen. Og når det skjer, så stiger ikke antakelig ikke renten lenger. Sikkert mange som ikke syns det er så mye bedre å være arbeidsledig men..,

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 22:23   #14
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Jeg har inntrykk av folk rundt oss der vi bor lever som før, egentlig. Og det gjør vel vi også, selv om jeg banner inni meg hver gang jeg handler mat.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 22:58   #15
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Jeg synes folk snakker mer om det, for selv for de som ikke har problemer, så gir jo totalen av økte renter, økte mat-, drivstoff- og strømpriser en redukson i det som er disponibelt for de fleste.

Merker jo for egen del at det er mindre penger til 'dill' og at det er mindre på konto, og har jo tenkt tanken at vi bør gjøre noen grep.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 23:24   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.934
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Tja, jeg vet ikke hvem de er. Selv ser jeg av regnskapet at vi ikke har forbrukt mer enn vanlig. Eller, vent nå litt. Vi hadde en skikkelig luksus ukesferie vi påspanderte avkommet og deres andre nære. Jeg tipper det ikke er avgjørende for prisveksten i år. De ble avtalt i fjor.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-23, 23:47   #17
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Det bør jo bli litt mer arbeidsledighet slik at det offentlige kanskje snart kan klare å rekruttere arbeidskraft igjen uten å betale dobbel pris til vikarbyråer i hvert fall.

Men ellers håper jeg det snart snur. Altså håper jeg at prisveksten slutter slik at de kan skru ned renta litt igjen.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-23, 07:57   #18
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Men økte renter vil vel også etterhvert ramme bedriftene, føre til flere konkurser, høyere anrbeidsledighet osv. Men det tar vel litt lenger tid. Vet at flere bransjer sliter mer feks møbelbransjen.

Vi har kjøpt nytt hus og dermed økt lånet betydelig, så det merkes.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-23, 08:09   #19
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg har inntrykk av folk rundt oss der vi bor lever som før, egentlig. Og det gjør vel vi også, selv om jeg banner inni meg hver gang jeg handler mat.

Vi lever ikke som før. Har kuttet kraftig ned på uteliv, innkjøp av klær og utstyr, opplevelser etc. Primært til de voksne, men også til barna.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-23, 08:40   #20
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?

Boligprisene øker, men det er vel de rimeligere boligene som øker, de over 10 mill er litt tunge å selge. Jeg tror også at mange har mye penger, gode tider for de som ikke har tatt gjeld siste 20 årene. Det har vært snakk om rentetopp, men den har ekspertene akkurat avlivet, det er ingen topp. Kanskje mange har vært optimistiske og litt struts, og tenkt at dette er forbigående og kan finansieres med avdragsfrihet og kredittkort. Jeg tror bare at det tar lengre tid å få brems i forbruket. Prisvekst mat vil det fortsatt være, påvirkes av import og prisøkning i utlandet, av mangler på råvarer og dyr transport og strøm.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no