Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-21, 08:50   #41
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Nei, det har vi aldri gjort. Ikke har vi plass heller. Jeg toner ned alt som minner om kristelig i jula siden jeg er ateist, så ikke noe juleevangelie her.

Kan bare signere alt her.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 18:22   #42
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.480
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Aldri gått rundt juletre, annet enn på skolen. Gjør folk det hjemme, virkelig?

Er det kristent å gå rundt treet?

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Nei, det har vi aldri gjort. Ikke har vi plass heller. Jeg toner ned alt som minner om kristelig i jula siden jeg er ateist, så ikke noe juleevangelie her.

Jeg har røtter i den typen kristendom der alt er ukristelig og fysj. Juletre og pynt og blomster og radio var fy og forbudt, de mest ekstreme hadde ikke gardiner engang.

Men jeg er glad humanist som pynter med engler og nisser, men julekrybbe har aldri vært aktuelt.


Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.



(Beklager, kunne ikke dy meg. )

Tenkte likedan.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 19:23   #43
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Aldri gått rundt juletre, annet enn på skolen. Gjør folk det hjemme, virkelig?

Er det kristent å gå rundt treet?

Jeg har røtter i den typen kristendom der alt er ukristelig og fysj. Juletre og pynt og blomster og radio var fy og forbudt, de mest ekstreme hadde ikke gardiner engang.

Men jeg er glad humanist som pynter med engler og nisser, men julekrybbe har aldri vært aktuelt.

Tenkte likedan.

Det var vel juleevangeliet Magica kommenterte på, ikke juletregangen? Altså angående det å være ateist og tone ned det kristne innholdet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 20:16   #44
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Juletreet er ikke kristent nei. Mente juleevangeliet ja.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 20:18   #45
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi gjør det ikke nå, men da jeg var liten gikk vi rundt juletreet andre juledag når vi var sammen med onkel m familie. Vi holdt på til vi ble så store at det ble kleint, og så døde den tradisjonen ut ...

Men julaften er den eneste dagen i året der vi gjør noe annet enn å ønske velkommen til bords og kaste oss over maten. Vi leser enten juleevangeliet eller sier/synger et kort bordvers.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 20:31   #46
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.936
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Jeg er vant til det hjemmmefra, og synes det er koselig. Mange gode sangere i familien, så det høres ganske ok ut til tiderogså. Og det er så mange fine tekster og sanger fulle av julestemning.

Men eksmannen ville ikke, og etter hvert ville ikke ungene heller, så det blir ikke noe av det hos meg.

Jeg var også vant til juletresynging hjemmefra og fra familieselskapene. Særlig farmor og hennes folk sang aldeles nydelig. Helten og hans folk var ikke vant til det. Siden jeg synger falskt om ingen leder meg, så ble det slutt da det etter hvert bare var jeg som ville.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-21, 15:18   #47
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Aldri gått rundt treet når vi har feiret «hjemme», verken i barndomshjem, hos besteforeldre eller senere.

Har gått rundt treet på juletrefester og arrangementer i organisasjoner.

Heller ikke lest fra bibel eller gått i kirken. Kommer fra en kristen familie, julefeiring var fint og hyggelig men ikke ansett som «kristent» hos oss, nei. Tvert i mot var det en julaften prat om juleskikker som hedensk, uten at det la noen demper på stemningen, man ville bare ikke knytte det til kristendom.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-21, 20:18   #48
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.450
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi trekker frem treet før vi går rundt det, også setter vi et tilbake etterpå, men det står trukket frem når vi pynter, så det er pynt rundt det hele, og så er det en erfaren, øvet øvelse hvor en holder i treet og den andre drar i det dertil egnede teppet som treet står på, mens vi forsiktig drar det fem så vi kan gå rundt og danderer ledningene så ingen snubler. Det er jo nesen et lite høydepunkt i seg selv denne øvelsen her, fordi det ligge så mye forventning i den forberedelsen.

Min barndoms juler!

Vi gikk rundt juletreet mellom middag og gaveåpning da jeg var liten. Vi feiret som regel med andre, og mange var glade i å synge. Det var litt kleint, men koselig også!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-21, 20:25   #49
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Men hvem synger, eller er det Spotify? Ingen hos oss er i nærheten av å kunne synge høyt….

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 01:20   #50
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi synger med de stemmene vi har. Jeg synger ravnende falsk, men det plager ikke meg. (Bare mannen som ellers nekter å synge med meg ellers i året, julaften slipper han ikke)

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 08:51   #51
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi synger i aller høyeste grad med de stemmene vi har, og det er så koselig så. Svigermor, mannen, meg og ungene. Snubler litt i teksten og har bok til å hjelpe oss der det trengs.

Jeg har gått rundt treet hver eneste jul de 42 årne jeg har levd, eller. Det første året ble jeg vel enten båret eller lå og sov, 4 mnd gammel. Og det kommer jeg til å fortsette med så lenge jeg har noen som vil gå med meg.

Nissen er trolig på vei ut av mitt liv får andre gang. Han sluttet å komme da jeg og min bror var blitt store, han prioriterer jo hus med små barn
Så da begynte han igjen å komme på besøk når vi fikk barn, og yngste er bare 6 så han kunne kommet et par år ril, men korona gjorde at han bare satte gavene i gangen og stakk av i år. Og siden yngste fikk være nissehjelper i år vil mellomste neste år og eldste årer etter, sier de. Så, da slutter han vel å komme til oss da siden ungene behynner å bli store.

Men juletreet, det skal vi gå rundt. Vi må ha nytt tre da, jeg knakk det i år. Lille julaften på kvelden, treet er så skjer, den øverste delen står sikkert ikke rett på, jeg skal bare rette den opp..... Knekk. Mannen spjelka med gaffa og grillspyd, så jul ble det. Med et tre som står litt vel på skakke. Vi får finne oss nytt til neste år.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 10:37   #52
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Her synger alle med de stemmene de har, og noen prøver seg til og med på andrestemmen. Jeg har erfart at de fleste synes det blir mer gøy enn kleint når man synger høyt og "klart" og driter i om man ikke har stemme eller hva de andre synes. Jeg syntes også det var litt småkleint før, men nå er det bare stas.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-21, 16:00   #53
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Jeg har gjort det i 48 år. Vi har bestandig gjort det i min familie, selv når det bare har vært voksne tilstede. Veldig stemningsfullt og en høytidelig seanse uten tull og tøys.
Synger stort sett bare de klassiske salmene + «så går vi rundt om en enerbærbusk» Avslutter med Deilig er jorden». En fantastisk hyggelig tradisjon.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no