Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-13, 09:59   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Vi skal bake lussekatter. Tar jeg bare en vanlig bolleoppskrift og tilsetter safran?

Kan det funke med de fantastisk gode bollene fra Det Søte Liv? Jeg syns alltid lussekatter er mer kompakte enn boller, men det er kanskje fordi de jeg har spist er bakt av små, svette barnehender?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:04   #2
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jeg synes de fra Matbloggen til Trine ble gode da jeg bakte dem i går i vært fall.

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:10   #3
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.962
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jeg tror definitivt at inntrykket av lussekatter er noe preget av at de har vært barnebakt og stekt litt for lenge. Jeg ville gått for bolledeig med safran.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:10   #4
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vi skal bake lussekatter. Tar jeg bare en vanlig bolleoppskrift og tilsetter safran?

Kan det funke med de fantastisk gode bollene fra Det Søte Liv? Jeg syns alltid lussekatter er mer kompakte enn boller, men det er kanskje fordi de jeg har spist er bakt av små, svette barnehender?

Du kan det ja. Jeg er heller ikke så fan av den egne lusekattdeigen, den er så kompakt og tørr, så vanlig bolledeig med safran og rullet ut som lusekatter, evt. med rosiner, funker som rakker´n!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:14   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Korinter, det skal være korinter :bidrar:! Ellers har jeg ikke noe nyttig å komme med, men vil gjerne henge i tråden siden jeg også (fremdeles) leter etter en god lussekattoppskrift.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:18   #6
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.351
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Henger og her.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:19   #7
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Denne oppskriften er min favoritt.

50 g gjær
6-7 dl melk
150-200 g smør
170 g sukker
½ ts salt
1 g safran
1 egg
ca 1 kg hvetemel

Melke- og smørmengden reguleres i forhold til hverandre. Jo mer smør, jo mindre melk trenger du.
Kok opp melk og smør, avkjøl til fingervarme. Rør gjæren ut i væsken (tørrgjær has rett i melet). Bland sukker, salt, mel og safran i en bolle. Hell i melkeblandingen og egg. Arbeid deigen smidig og glatt. Dekk med plast og la heve til dobbel størrelse. Kna deigen, del i emner som formes. La etterheve på plate. Pensle med egg og stek ved 250 grader på midterste rille i 5-6 minutter. Avkjøl på rist.


Selv bruker jeg aldri rosiner i hverken lussekatter eller annen bakst. Rosiner i gjærdeig er forferdelig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:23   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jeg fikk smake lussekatter som var uten rosiner (takk for det), men dyppet i perlesukker i stedet. Nam!

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:25   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jeg elsker rosiner i gjærbakst, så jeg vurderte å ta noen inni deigen også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 10:41   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jeg bruker en som ligner på Myrias – jeg synes lussekattdeig skal være litt mer luksuriøs enn vanlig bolledeig, mer smør og dessuten egg i deigen:

2,5 dl melk
90 g smør
0,5 g safran (eller litt mer?)
1/2 pk gjær
125 g sukker
en klype salt
en eggeplomme
mel til passe deig, rundt en halv kilo
rosiner til pynt og egg til pensling

Smelt smøret og ha i melka, sørg for at væsken blir kroppstemperert. Rør inn safranen. Løs opp gjæren i litt av væsken. Bland mel, sukker og salt i en bolle. Ha i smørmelksafranblandingen og en eggeplomme. Ha i nok mel og elt til en smidig deig. La heve i en time. Trill ut lussekatter, pynt med rosiner. Etterhev i 20 minutter, pensle med egg og stek i 10–15 minutter på 200 grader.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:08   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jeg har en god oppskrift hjemme, men det er mulig jeg har lagt den ut her før. Skal lete.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:08   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jatakk, Nenne! Jeg stoler veldig på dine bakeoppskrifter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:09   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.815
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

JEg fant:

30 Lussekatter

150 gram smør
5 dl helmelk
50 gram gjær
1 gram safran
150 gram sukker
0,5 ts salt
2 ts kardemomme
13 dl hvetemel
1 egg
1 dl rosiner

Smelt smøret og tilsett melka. Løs opp gjæren i væsken hvis du bruker fersk gjær. Hvis du bruker tørrgjær blandes den med det andre tørre som deretter røres inn i væsken. La deigen heve til dobbelt størrelse. Elt godt og lag Lussekatter. La dem etterheve i 15 minutter. Pensle med egg og pynt med rosiner. Stekes ved 225 grader i 12-15 minutter.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:43   #14
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg elsker rosiner i gjærbakst, så jeg vurderte å ta noen inni deigen også.

Jeg pleier å gjøre det!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 11:55   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jeg bakte i går etter oppskrifta Nenne har lagt ut her over; de ble skikkelig gode.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 16:17   #16
Knerten
lykkelig
 
Knerten sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 2.411
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Men atte, den der safranen, skal den røres ut i den tørre blandingen eller i den våre blandingen av melk og gjær eller til slutt eller hva? :lussekattnovise:

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 16:50   #17
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Du bør kjøpe hel safran, ikke malt, da kan du bli avfeid med gurkemeie. Den skal støtes i morter og så tilsettes i væsken slik at den blander seg godt.

Jeg har nå bakt en dobbel porsjon etter Toffskijs oppskrift og de ble kjempegode.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 17:06   #18
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Safrantrådene skal de bli med i blandingen? Jeg mener jeg silte de ut når jeg bakte med de for noen år siden.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 18:24   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du en superdeilig lussekattoppskrift?

Jeg fant bare malt safran, men jeg lukter at det er safran, altså. Stor forskjell på fargen også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no