Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

1-åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-08, 10:23   #21
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Men jeg har klaget på prisene altså. Ultra er jo billigere. De var enig i at dte ikke skulle være så stor forskjell.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 10:38   #22
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Er det bare jeg som tenker at ungene må ha det, og lukker øynene for prisene?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:32   #23
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Det gjør man, men jeg er usikker på når i "prosessen" man får det.
Vi har vært under utredning i 9 måneder nå, og jeg har ikke tatt det opp med legen enda. Vurderer sterkt å ringe sykehuset og høre. Nå er snupp 18 mnd og begynner å kreve litt mer alsidig kost, og det er DYRT! Spesialmat er kjempedyrt, desverre.
Vi går på melk, soya og egg fri diett.

Lillebror har også kost uten melk, egg og soya og fisk. Vi søkte om støtte til fordyret kosthold, men fikk ikke det spesielt fordi han allerede får dekket Nutramigen melken. De mente at resten ikke var dyrt nok.....at vi ikke kom over 1100 kr som er standardbudsjett for friske 1-3 åringer. Det kan nok være anderledes om han tålte soya og brukte det i steden for melke-produkter?


Han spiser leverpostei, moset pære og banan og er veldig glad i kjøttpålegg vi har kjøpt i Sverige. Der har de kalkun-og falukorv uten melk. Han liker best konsistensen på disse pølsene fremfor kokt skinke bla. Det finnes en falu-korv fra Gilde Go og mager uten melk også, men den smaker ikke så godt.

Han kan ikke spise vanlig salami pga startkultur. Men om han liker det vet jeg heller ikke. Han synes ikke noe om Vossafår.

__________________
2004 2006 2008

Sist redigert av goldnugget : 20-05-08 kl 12:41.
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:37   #24
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Min gutt spiste: fleskepølse, god og mager salami eller andre kjøttpålegg uten melk, stabburets min første leverpostei, kaviar.

Han tålte ikke egg og fisk, så endel pålegg var utelukket pga det. Men de som tåler det kan jo se på salatene med majones om de er melkefrie.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:40   #25
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Er det bare jeg som tenker at ungene må ha det, og lukker øynene for prisene?

Du er ikke alene. Jeg syns så synd på han som så ofte må stå over god mat vi andre kan spise at jeg ikke blunker for å bruke ekstra penger på han på noe han liker.

Ellers har vi krevet skattefradrag for ekstra utgifter til kosthold på grunn av dette. I fjor fikk vi, og jeg håper på at vi får i år også. (12 000 i fradrag har jeg krevd, men det er inkl. også litt utgifter til kremer og oljer til eksemet hans også)

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 11:44   #26
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Er det bare jeg som tenker at ungene må ha det, og lukker øynene for prisene?

Nei, jeg også. Men i vårt tilfelle er det jeg som må ha det. Noe må man jo spise. Jeg er avhengig av smøreost. Bruker det under skinke i stedet for smør.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 13:35   #27
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Er det bare jeg som tenker at ungene må ha det, og lukker øynene for prisene?

Jeg ser hva det koste, men kjøper det uavhengig av pris.

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Han kan ikke spise vanlig salami pga startkultur. Men om han liker det vet jeg heller ikke. Han synes ikke noe om Vossafår.

Bjerke salami er uten startkultur. Den danske røde også. Mine liker bjerke, men ikke den røde eller vossafår.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-08, 14:24   #28
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Er det melk i salami?
:dårlig mor:

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 12:21   #29
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Er det melk i salami?
:dårlig mor:

Startkultur er melk.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 17:55   #30
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Startkultur er melk.

Uff, det var jeg ikke klar over.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 19:37   #31
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Startkultur er melk.

Det er sånne ting som gjør at jeg ønsker mer veiledning enn " fjern all melk fra kosten i 1 år".

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 20:04   #32
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Det er sånne ting som gjør at jeg ønsker mer veiledning enn " fjern all melk fra kosten i 1 år".

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 20:06   #33
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.662
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Legen min sier så fint "haukeland kommer vel med mer informasjon om det er nødvendig" og så skriver hun ut fra pasienthåndboka.

Jeg får ringe barnelegen Annemede kom med.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 20:25   #34
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1 - åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Uff, det var jeg ikke klar over.

Det er ikke så rart. Jeg var heller ikke klar over det før noen fortalte meg det.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 20:32   #35
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 1-åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Melk kan være merket som:
Melk, melkeprotein, tørrmelk, skummet tørrmelk, kasein, ost, creme fraiche, rømme, youghurt, cottage cheese, kremost, prim, smør, margarin, surmelk, myse, animalsk fett, melkeprotein, kaseinat, fløte, kjernemelkspulver, laktalbumin, startkultur og mysepulver,

(Svenske ord: keso, kvarg, gradde, mesost, messmør, mjølk, skummmjølkpulver, torrmjølkspulver, vassle og vasslepulver).

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-08, 20:39   #36
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: 1-åringer med melkeallergi - hva spiser de på brødskiva?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Melk kan være merket som:
Melk, melkeprotein, tørrmelk, skummet tørrmelk, kasein, ost, creme fraiche, rømme, youghurt, cottage cheese, kremost, prim, smør, margarin, surmelk, myse, animalsk fett, melkeprotein, kaseinat, fløte, kjernemelkspulver, laktalbumin, startkultur og mysepulver,

(Svenske ord: keso, kvarg, gradde, mesost, messmør, mjølk, skummmjølkpulver, torrmjølkspulver, vassle og vasslepulver).

Takk.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no