Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-15, 22:50   #1161
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.482
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Synes du at mennesker som er dømt for overgrep mot mindreårige skal ha rett til å delta i andre sosiale medier der mindreårige ferdes, him? Eller er FB i en særstilling?

Ja, hele prinsippet med straff i Norge er jo tilbakeføring til samfunnet. Enkelte yrker og roller (eks som Trener) krever at man ikke kan være dømt for seksuelle overgrep. Men de normale sosiale settinger er åpne. Jeg vil påstå at sosiale media ligner mer på ordinære sosiale settinger enn det å ha et utvidet ansvarfor barn

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv  
Gammel 06-12-15, 22:59   #1162
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Det at en seksualforbryter er på Facebook er antagelig ekstremt ubehagelig for offeret hans, uansett om han har vært noen måneder i fengsel. Mye bedre å vite at han ikke har Facebook-konto.

Facebook er et sted der man uansett hvor private innstillinger man har, kan risikere å møte på folk man helst vil unngå. Tipper at for jenta i Vågå er det veldig greit å slippe å se noe som helst på Facebook som har med ham å gjøre. Det går jo dessverre ikke så mye som han utbredt seg i mediene, men jeg syns det er fint om hun kan slippe selve Øygard i det minste.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 06-12-15, 23:05   #1163
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, hele prinsippet med straff i Norge er jo tilbakeføring til samfunnet. Enkelte yrker og roller (eks som Trener) krever at man ikke kan være dømt for seksuelle overgrep. Men de normale sosiale settinger er åpne. Jeg vil påstå at sosiale media ligner mer på ordinære sosiale settinger enn det å ha et utvidet ansvarfor barn

Men facebook er jo et amerikansk selskap og i USA er det i mye større grad akseptert å ekskludere basert på tidligere lovbrudd. Det vil jo være bortimot umulig for dem å skulle basere sine vilkår på lover og kulturelle normer i de ulike landene brukerne deres kommer fra. Vi er jo et bittelite land og kan ikke forvente at et stort internasjonalt selskap skal tilpasse seg oss.

At det kan bli feil i forhold til at man da blir utestengt fra sosiale settinger som bruker FB som kanal kan jeg være enig i, men da bør man vel si fra om at man ikke synes FB egner seg som eneste informasjonskanal. I klassene til barna mine blir all viktig informasjon sendt ut på mail, FB brukes kun til påminnelser eller kommunikasjon mellom foreldrene.

zinatara er ikke aktiv  
Gammel 06-12-15, 23:14   #1164
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.482
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det at en seksualforbryter er på Facebook er antagelig ekstremt ubehagelig for offeret hans, uansett om han har vært noen måneder i fengsel. Mye bedre å vite at han ikke har Facebook-konto

Jeg er selvfølgelig enig i at det er ubehagelig for de som har blitt utsatt for noe å møte på vedkommende på FB, men dette gjelder I høyeste grad andre settinger også. Viggo Kristensen (banheia) er nettopp satt fri, tviler på at det er mange som setter pris på å møte ham i svømmehallen, på offentlig toalett, på bussen etc Jeg synes mao at FB ikke er i noen særstilling.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv  
Gammel 06-12-15, 23:25   #1165
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Hm, denne er jo litt interessent, prinsipielt sett. Kan jeg, som privat eier av hva som helst, nekte hvem som helst tilgang til det jeg driver med, ut fra egne preferanser? Kan jeg som kafeeier nekte barselgrupper adgang? Eller dømte seksualforbrytere?

Jeg vil virkelig, virkelig ikke at vi ender der man er i USA, at seksualforbrytere aldri får vende tilbake til samfunnet, og danner egne samfunn utenfor samfunnet, fordi det ikke finnes plass til dem blant mennesker.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 00:24   #1166
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Hvis du lager en klubb, Polyanna, der folk må melde seg inn/registrere seg for å få tilgang til hva enn du starter opp, så kan du regulere hvem som får bli medlem hos deg. Trur eg.

Facebook er ikke for alle, men for de som melder seg inn. Og så må medlemskapet bli akseptert før du kan starte å bruke det.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 00:27   #1167
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hm, denne er jo litt interessent, prinsipielt sett. Kan jeg, som privat eier av hva som helst, nekte hvem som helst tilgang til det jeg driver med, ut fra egne preferanser? Kan jeg som kafeeier nekte barselgrupper adgang?

Basert på dette, så tror jeg du kan det, ja.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 00:37   #1168
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg har prøvd å google rundt problemstillingen, det ser ut som man kan nekte folk adgang til en butikk eller kafe så lenge det ikke bryter med diskriminerings og tilgjengelighetsloven. Derfor er det f.eks. lov for en butikk å si at de ikke tillater skoleelever tilgang i skoletiden. Men man kan ikke nekte folk tilgang fordi de har en annen kulturell bakgrunn eller sitter i rullestol. Hvorvidt straffedømte kommer under disse lovene vet jeg ikke.

Noe annet er vel hvorvidt det er lurt å nekte grupper eller personer som ikke har gjort noe for å fortjene det adgang eller servering.Det kommer vel an på hvordan ønskede gjester reagerer på denne praksisen og om man da oppnår stort nok salg til å holde det gående.

En annen ting er jo at i eksempelet om straffedømte seksualforbrytere, så vil man jo i mange tilfeller ikke vite hvem disse er i Norge og iallefall ikke ha rett på offentlig informasjon om dette. Der er jo Rune Øygard i en annen situasjon enn de andre, siden hans navn har blitt offentliggjort igjennom media. Og det er vel også derfor han blir sperret fra FB, mens de andre seksualforbryterne han snakker ikke får blokkert profilene sine.

zinatara er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 02:17   #1169
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hvis du lager en klubb, Polyanna, der folk må melde seg inn/registrere seg for å få tilgang til hva enn du starter opp, så kan du regulere hvem som får bli medlem hos deg. Trur eg.

.

Eller et hvilket som helst nettforum...

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 03:09   #1170
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg syns hensynet til ofrene burde veie tungt når det gjelder dømte seksualforbrytere og sosiale medier, og jeg tipper det er en av grunnene til at Facebook har den regelen.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 06:32   #1171
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er ubehagelig for de som har blitt utsatt for noe å møte på vedkommende på FB, men dette gjelder I høyeste grad andre settinger også. Viggo Kristensen (banheia) er nettopp satt fri, tviler på at det er mange som setter pris på å møte ham i svømmehallen, på offentlig toalett, på bussen etc Jeg synes mao at FB ikke er i noen særstilling.

Jeg synes sosiale medier er i en særstilling, fordi man i prinsippe da kan risikere å møte på vedkommende hjemme i sin egen, trygge stue.
Et annet aspekt er at sosiale medier er i en særstilling med tanke på å kunne komme i kontakt med mindreårige. Dømte overgripere får ikke være trener på fotballaget, og av samme grunn bør de heller ikke ha tilgang til en kanal hvor de kan groome barn.

__________________

Kanina er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 06:48   #1172
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Seksualforbrytere ( i hvertfall i USA) blir vel fradømt retten til å ferdes på steder der barn og unge i "målgruppen" ferdes. Skoler, lekeland osv. Facebook er jo en slik arena, og at facebook forbeholder seg retten til å nekte seksualforbrytere adgang, synes jeg er helt OK. Jeg synes til og med det er bra.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 07:48   #1173
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Ein må jo ikkje levere vandelsattest for å registrere seg på facebook, så dei aller fleste dømte seksualforbrytarar har tilgang til facebook dersom dei ønsker det. Einaste grunnen til at Øygard er utestengt er at han har vore såpass mykje i media under fullt navn.

Eg veit ikkje heilt om eg likar at facebook skal kunne utestenge grupper av individer. At dei utestenger på bakgrunn av ting ein gjer PÅ facebook er noko heilt anna. Dersom denne seksualiserte praten mellom Øygard og jenta hadde foregått på facebook og ikkje på Skype meiner eg at dei hadde hatt god grunn til å utestenge han.
No er eg litt meir i tvil. Og å rapportere inn ein profil han deler med kona syns eg i alle fall ikkje noko om.
Fyren fortjener absolutt ingen sympati, men kona har jo tross alt ikkje gjort noko. Anna enn å vere veldig dum og naiv.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 09:54   #1174
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Hm. Rapporten mein gjekk ikkje gjennom.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 10:03   #1175
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hm, denne er jo litt interessent, prinsipielt sett. Kan jeg, som privat eier av hva som helst, nekte hvem som helst tilgang til det jeg driver med, ut fra egne preferanser? Kan jeg som kafeeier nekte barselgrupper adgang? Eller dømte seksualforbrytere?


Straffeloven og likestillingsloven regulerer hva man kan diskriminere på (typsik er det forbudt å diskrimnere pga legning, religion, etsnisitet osv). Ut over dette, kan man diskriminere som man vil, basert på saklige grunner. Så vidt jeg vet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 10:24   #1176
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ein må jo ikkje levere vandelsattest for å registrere seg på facebook, så dei aller fleste dømte seksualforbrytarar har tilgang til facebook dersom dei ønsker det. Einaste grunnen til at Øygard er utestengt er at han har vore såpass mykje i media under fullt navn.

Det synes jeg faktisk han bærer mesteparten av ansvaret for selv. Han har selv prosedert saken sin i media fra første stund, og brukte media aktivt for å fremme sin side av saken. Det har fordeler og det har ulemper. Han kan ikke bare få fordelene.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 10:31   #1177
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det synes jeg faktisk han bærer mesteparten av ansvaret for selv. Han har selv prosedert saken sin i media fra første stund, og brukte media aktivt for å fremme sin side av saken. Det har fordeler og det har ulemper. Han kan ikke bare få fordelene.

Nettopp. Han fremstiller det som om mediene har vært så slemme mot ham, men hvilke andre seksualforbrytere har fått koseintervjuer på hytta i egen regi, uten et eneste kritisk spørsmål?

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 11:46   #1178
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Og jeg syns jo heller ikke at det han har sonet (en uforholdsmessig kort dom) er det samme som at det han har gjort aldri har skjedd, og gir ham noen rett til å starte fra skrætsj med blanke ark på alle kanter. Måten han har herset med denne jenta i flere år, både før saken kom fram og i mediene og i rettssaken gir ikke akkurat noe sympatisk bilde av mannen, så at han og hans like skal få lov å være på Facebook er ihvertfall veldig langt ned på lista over "menneskerettigheter" jeg er interessert i å kjempe for.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 11:53   #1179
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.482
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg syns hensynet til ofrene burde veie tungt når det gjelder dømte seksualforbrytere og sosiale medier, og jeg tipper det er en av grunnene til at Facebook har den regelen.

Problemet er jo i hovedsak at FB ikke kan gjennomføre dette på en OK måte. De fleste seksualforbrytere som forbryter seg mot barn er jo anonymisert - jo yngre barna som overgrepet er utført på jo viktigere er det å anonymisere overgriperen. Dette er jo for at barna ikke skal bli identifisert. Feks hvis de hadde gått ut med hvem som er siktet i overgrepssaken i Tromsø (barnehagen) vil jeg tro veldig mange flere kunne identifisere barna. En god del (i lokalmiljøet) kan det nok allerede, men de som leser avisen kan i alle fall ikke gjøre det.

Jeg tenker at utestening på grunnlag av hva? Er det noen som har rapportert inn mannen feks? Eller har FB noe "innsyn" i hvem som er domsfelt eller ikke? (Det siste kan jeg rett og slett ikke tenkte meg er mulig?) Hva skjer hvis noen rapporterer inn personer som er i pågående rettsaker?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ein må jo ikkje levere vandelsattest for å registrere seg på facebook, så dei aller fleste dømte seksualforbrytarar har tilgang til facebook dersom dei ønsker det. Einaste grunnen til at Øygard er utestengt er at han har vore såpass mykje i media under fullt navn.

Eg veit ikkje heilt om eg likar at facebook skal kunne utestenge grupper av individer. At dei utestenger på bakgrunn av ting ein gjer PÅ facebook er noko heilt anna. Dersom denne seksualiserte praten mellom Øygard og jenta hadde foregått på facebook og ikkje på Skype meiner eg at dei hadde hatt god grunn til å utestenge han.
No er eg litt meir i tvil. Og å rapportere inn ein profil han deler med kona syns eg i alle fall ikkje noko om.
Fyren fortjener absolutt ingen sympati, men kona har jo tross alt ikkje gjort noko. Anna enn å vere veldig dum og naiv.

Synes Simone sier det jeg tenker (alltid lettere å hekte seg på noen, fremfor å skrive selv )

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg synes sosiale medier er i en særstilling, fordi man i prinsippe da kan risikere å møte på vedkommende hjemme i sin egen, trygge stue.
Et annet aspekt er at sosiale medier er i en særstilling med tanke på å kunne komme i kontakt med mindreårige. Dømte overgripere får ikke være trener på fotballaget, og av samme grunn bør de heller ikke ha tilgang til en kanal hvor de kan groome barn.

Enig i første påstand. Mindre enig i andre. Dette med kontakt i sosiale mediaer er noe man (barnet og foreldrenen) kan påvirke på en helt annen måte enn hvem som trener fotballlaget.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv  
Gammel 07-12-15, 12:29   #1180
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Men him, du, som er så ekstremt opptatt av definisjoner, du ser at det er en forskjell i om man syns det er prinsipielt galt at FB bruker makten sin på denne måten, og å mene at de ikke har rett til det?

I USA finnes det for øvrig registre over domsfelte seksualforbrytere, og i noen stater får alle som bor innenfor en viss radius beskjed når en dømt seksualforbryter flytter til nabolaget. De får heller ikke bo nærme skoler etc. Siden FB er en amerikansk tjeneste, så tar de selvsagt utgangspunkt i amerikanske lover, regler og registre.

Jeg syns ikke praksisen er uproblematisk, mest fordi det kan gi inntrykk av at FB er "tryggere" enn det er (det er jo uhorvelig mange som går under radaren), men i likhet med Filifjonka er det en "rett" som ligger utenfor min prioriteringsliste over hva jeg syns er verdt å kjempe for.

__________________

Tallulah er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no