Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En enslig mor som sliter med økonomien

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-11, 19:02   #81
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Er det egentlig viktig om hun har lønnet arbeid eller ei? Hun hadde 4000 til bruk på mat og andre husholdningsartikler og saken var om det er penger å hente på å lage maten fra bunnen kontra å kjøpe ferdigmat/halvfabrikat. Livssituasjonen hennes var et poeng for å vise smerten som ligger i å ikke kunne gi barna det en vet de trenger og hvordan det er å være fattig/ha trang økonomi. Det frivillige arbeidet ble trukket fram for å vise at hun kunne lage mat og hadde en viss matinteresse, men samtidig var hun blind for mulighetene hun hadde og det ble demonstrert at det ikke er dyrt å lage maten selv.

Vi vet ingenting om hennes muligheter til å jobbe/tjene mer. Særlig med tanke på at barna hennes kan lese alt som skrives på nett mener jeg vi skal vise stor respekt og holde oss saklige. Eller frigjøre temaene fra HM og lage en ny tråd eller gjøre denne mer generell.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:02   #82
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Nå har jeg sett programmet også. Jeg ble litt rørt over samspillet mellom mor og barna, skal jeg innrømme. Og så har jeg *litt* vanskeligheter med å forstå at denne moren ikke har tatt grep før når hun helt klart har det i seg. Når det er sagt blir jeg alltid overrasket over hvor lite bevisste folk er på matvarepriser og ernæring.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:04   #83
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå har jeg sett programmet også. Jeg ble litt rørt over samspillet mellom mor og barna, skal jeg innrømme. Og så har jeg *litt* vanskeligheter med å forstå at denne moren ikke har tatt grep før når hun helt klart har det i seg. Når det er sagt blir jeg alltid overrasket over hvor lite bevisste folk er på matvarepriser og ernæring.

Folk som har et ikke-bevisst forhold til matvarepriser og som ikke har grunnleggende matlagingskunnskaper har virkelig mye å tjene på å sørge for økt bevissthet på disse områdene. Mange penger spart på bevissthet.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:08   #84
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.496
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det kunne godt ha vært en ordning der staten tvangsinnhenter midler fra noen som ikke betaler det de skal. (Finnes ikke den ordningen allerede da?) Jeg er derimot ikke enig i at staten skal "sponse" midler som den andre parten ikke kan eller vil betale selv. Da ville det nok vært en hel del som ikke gadd betale det de skulle, for "staten betaler jo for meg uansett".

Det er ikke statens ansvar å forsørge barna våre (utover det lille man får via barnetrygden og eventuelle stønader); det ansvaret ligger på foreldrene.

Joda, det finnes, og det som skjer er at far(i dette tilfellet) opparbeider seg gjeld til meg, så til slutt får jeg vel pengene.Men det er mye om og men og fram og tilbake før pengene kommer til meg.

Jeg er enig i at det ikke er statens ansvar å sørge for mine barn, det er mitt ansvar, men kjipt er det uansett at man ikke får det man skal.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:08   #85
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Safran: Ja, og veldig mye å hente på å tenke større enn å gå i butikken med en hundrelapp hver dag. Syns fortsatt det er litt vanskelig å skjønne valget av meny (spaghetti med ketsjup og ferdigpizza) selv på et veldig lite budsjett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:11   #86
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.


kjipt er det uansett at man ikke får det man skal.

det er det ikke vanskelig å si seg enig i.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:13   #87
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Jeg har sikkert også mye å hente på å være mer bevisst i matveien. Vi bruker mye penger på mat, det er sikkert mulig å få til like bra eller bedre ernæring for vesentlig mindre penger.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:14   #88
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Samme her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:14   #89
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Safran: Ja, og veldig mye å hente på å tenke større enn å gå i butikken med en hundrelapp hver dag. Syns fortsatt det er litt vanskelig å skjønne valget av meny (spaghetti med ketsjup og ferdigpizza) selv på et veldig lite budsjett.

Vil tro det ligger oppgitthet og lite håp i et slikt valg? Det er tross alt enklere og raskere unnagjort enn å lage "ordentlig" mat og med et kosthold der mye av maten er rask blir man vant med det og foretrekker ofte slik mat framfor sunn mat. Tilvending av smakssansene.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:15   #90
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Vil tro det ligger oppgitthet og lite håp i et slikt valg? Det er tross alt enklere og raskere unnagjort enn å lage "ordentlig" mat og med et kosthold der mye av maten er rask blir man vant med det og foretrekker ofte slik mat framfor sunn mat. Tilvending av smakssansene.

Og så tenker man vel ofte sånn at man gjerne vil ha noen av de tinga man tenker på som gode, og da har man kanskje noe dyrt og spiser spagetti og havregrøt resten av tiden istedenfor å bli kreativ og få til ganske bra mat alle dager. I hvertfall tenkte jeg sånn da jeg var student.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:18   #91
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

De syntes ikke det smakte godt heller, og de var sultne og slappe. De likte veldig godt maten de fikk av Hellstrøm. Hun klarte det jo så bra da hun fikk litt hjelp, så det virker så rart at hun valgte som hun gjorde da hun bare serverte mat som manglet nesten alt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:19   #92
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

De syntes ikke det smakte godt heller, og de var sultne og slappe. De likte veldig godt maten de fikk av Hellstrøm. Hun klarte det jo så bra da hun fikk litt hjelp, så det virker så rart at hun valgte som hun gjorde da hun bare ser serverte mat som manglet nesten alt.

Ikke sant?
Jeg fikk helt vondt i magen av de to jentene.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:20   #93
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Safran: Ja, og veldig mye å hente på å tenke større enn å gå i butikken med en hundrelapp hver dag. Syns fortsatt det er litt vanskelig å skjønne valget av meny (spaghetti med ketsjup og ferdigpizza) selv på et veldig lite budsjett.

Jeg tror for min del at dersom vi skulle leve på et såpass begrenset budsjett i en periode, så ville det være ganske lett å motivere seg for å gjøre det best mulig. Mest mulig sunn og god mat for pengene, være kreativ og full av pågangsmot.

Men dersom jeg visste at dette var den økonomiske situasjonen vår i all overskuelig framtid, så tror jeg det ville vært mye vanskeligere å ha det samme pågangsmotet og samme kreativiten. Det ville vært lett og resignere for mange av oss, tror jeg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:22   #94
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Men hva var det hun hadde pleid å servere egentlig? Jeg skjønner ikke hva man kan gi som er så dårlig at ungene ligger syke i senga og etterlyser lønningsdag?

  Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:22   #95
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.203
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Mye spaghetti med bare tomatsaus eller ketsjup, ferdigpizza, og et nesten fullstendig tomt kjøleskap.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:29   #96
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vi blir alle straffet for det. Ja til tvangsinnkreving!

Hvordan skal det håndheves? Hvis den forelderen som ikke betaler ikke har jobb, hvordan skal man tvangsinnkreve noe da?

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:37   #97
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Jeg må innrømme at jeg tenkte i begynnelsen da jeg så på at selv med et så lite budsjett så ville jeg ha klart å lage bedre kost enn dette.
Men det virket som om hun hadde blitt helt handlingslammet/deprimert og ikke klarte ta tak i dette.
Fikk også¨en sterk følelse av at denne kvinnen hadde vært igjennom mye.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:43   #98
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Jeg vil tro at man i starten går til verks med gode intensjoner, men etter lang tid med dårlig råd så mister man litt motet.
Det er nok lett å bruke litt ekstra når lønning kommer på ekstra god mat for å kompensere for elendig mat på slutten av månedne og dermed havner man i en vond sirkel.

Når det er såpass mye uvitenhet om hva som er av stønader til enslige foreldre så er det ikke rart det kommer så mange sleivbemerkninger. Men onskapsfulle ytringer kan ikke unnskyldes med uvitenhet altså.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 19:45   #99
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Jeg vil tro at man i starten går til verks med gode intensjoner, men etter lang tid med dårlig råd så mister man litt motet.
Det er nok lett å bruke litt ekstra når lønning kommer på ekstra god mat for å kompensere for elendig mat på slutten av månedne og dermed havner man i en vond sirkel.
.

Det har du nok rett i. Når en selv ikke har opplevd dette så er det vanskelig å forstå helt.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-11, 20:23   #100
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: En enslig mor som sliter med økonomien

Det er nok lett at det sklir ut littebitt ekstra for hver måned ja. Jeg skled aldri ut med en krone noensinne, og jeg vet hva det kostet meg av selvdisiplin når du er sulten, ikke har melk til havregrøten, kredittkortet tross alt er der og det jo bàre er fore dager til lønning.

Men jeg vet også at det var den disiplinen som gjorde at det ble bedre.

  Svar med sitat
Svar

Emneord
enslig mor, fattig, hellstrøm

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no