Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Se resultatene: Hvilken kvinnetype er du, og hvilke oppgaver gjør du?
Jeg overlater løfting, snekring osv. til andre. 15 8,82%
Jeg kan bruke hammeren for å slå en spiker i veggen, men ikke særlig mer enn det. 29 17,06%
Jeg gjør noe bare jeg får litt hjelp, men ikke det tyngste og jeg bruker ikke verktøy som sag. 24 14,12%
Gjør det meste, bruker alt av verktøy Kan jeg ikke bruke det sørger jeg for å lære det. 100 58,82%
Dustepoll/jeg er mann. 2 1,18%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-11, 01:43   #161
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det kan vel ikke sies å finnes entydnig forskning som feier all tvil over bord heller?

Det er mye forskning som blir gjort på alt mulig, men det er som du sier litt hipp som happ alle steder. Evolusjonen er jo også en kontinuerlig prosess slik at kultur faktisk kan endre biologien (men det tar lang tid) og det vanligste er vel at motsatt vei. Jeg kan nevne noe av det mest fiffige jeg har sett i det siste: Geeker er sexy. Det virker som om mange kvinner liker bedre og bedre intelektuelle menn, mest sannsynlig fordi vi lever i en kultur som belønner den type ferdigheter. (Personlig kan jeg jo legge til at jeg som vanlig var laaaaaaangt forut min tid. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 01:45   #162
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Ja, gryntende cavemen har ikke lenger like stor appell.

Min preferanse er intellektuelle handyhunks.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 07:43   #163
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Min preferanse er intellektuelle handyhunks.

Så enkelt kan det sies.

Jeg har blant annet lagt parkettgulv helt alene, så jeg føler meg nokså fortrolig med å krysse av på nest nederste punkt i undersøkelsen.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 09:56   #164
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes det er et problem i seg selv. (Om jeg forstår deg rett.)
Jeg synes det er et problem for samfunnet at det er for få mannlige førskolelærere, lærere og sykepleiere. Barn trenger mannlige rollemodeller og jeg synes det er et samfunnsproblem at dette er typiske kvinneyrker. Jeg synes også at det er et samfunnsproblem at mange jenter velger bort de typiske mannsyrkene fordi kjønnsrollemønsteret pusher dem inn i kvinneyrker. Ja, de har muligheten til å velge, men de påvirkes av verden rundt og de velger derfor ofte bort yrker som kunne passet dem bedre enn det yrket de velger.

Nettopp. Problemet, som jeg ser det er jo at en drøss mennesker velger feil yrke for seg selv, fordi de velger kjønnsbasert og ikke personbasert. Det er mange jenter som velger sykepleie, men de passer ikke til det. Så resultatet er at vi har mange sykepleiere som blir utbrent og lei og går glipp av masse flinke ingeniører i stedet.

Det er ingen som setter som mål at man skal ha nøyaktig 50/50, Zoë. Men at man skal velge ut fra personlige preferanser. Men om det er sånn i ditt hode hvor nesten alle jenter passer til å være sykepleiere og nesten ingen jenter passer til å være ingeniører, så bør du ta et oppgjør med hvor gammeldagse holdninger du faktisk har.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:02   #165
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Det er ingen som setter som mål at man skal ha nøyaktig 50/50, Zoë. Men at man skal velge ut fra personlige preferanser. Men om det er sånn i ditt hode hvor nesten alle jenter passer til å være sykepleiere og nesten ingen jenter passer til å være ingeniører, så bør du ta et oppgjør med hvor gammeldagse holdninger du faktisk har.

Det som er i mitt hode, er at det vet jeg lite om. Men om det skulle være sånn, så er det kun problematisk om samfunnet nedvurderer det ene framfor det andre.

Jeg synes det er gammeldags å tenke at ikke begge kjønn skulle være kapable på alle områder. Men det er ikke "gammeldags å tenke at det både finnes kjønnsforskjeller som er kulturelle og kjønnskforskjeller som er biologiske. Dette er det jo stor interesse rundt fortsatt og ikke noe som på noe måte er avklart.

Mine gutter har hatt dukker og biler (men begge forkastet hele greia for en årelang sjørøver og utklednings-rollelekfascinasjon), de snekrer og lager mat om hverandre (og viser foreløpig ingen preferanser for det ene eller det andre), de perler og tegner det ene øyeblikket og hopper i sofaen og lekesloss det andre. Mannen og jeg er begge opptatta v likestilling og guttene blir aldeles ikke loset inn i et firkantet kjønnsrollerom. Likevel ser jeg åpenbare forskjeller på deres interessefelt og væremåte når jeg sammenligner med de jevnaldrende jentene vi kjenner. Jeg vil vel heller nesten si at det er gammeldags å hevde at en slik erkjennelse er gammeldags - det er sjelden jeg hører noen hevde at alle ulikheter mellom kjønn kun er kulturskapt i disse dager.

I et samfunn med reell likestilling er det likegyldig hvor mange av hvert kjønn som velger en hvilken som helst yrkesvei - og det er ingen forskjell når det gjelder spøsmålet "Hvem av skal støvsuger og hvem av oss vasker opp?" og spørsmålet "hvem av oss skifter dekk og hvem av oss skal se å få bakt den kaka?".

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor dette må diskuteres med en undertone av irritasjon, heller? For meg er det fascinerende felt og det er lite jeg føler meg veldig skråsikker på. For eksempel, om det er slik at enkelte egenskaper/interesser er medfødt, hva kan sies å være "typisk kvinnelig" og hva kan sies å være "typisk mannlig"? Det er åpenbart noe som forandrer seg med tidene, og jeg blir rasende når jeg tenker på de forventningene og begrensningene tidligere tiders kvinner måtte forholde seg til. Nå kjenner jeg at det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig - fortsatt ha fokus på de begrensningene og usynlige veggene som eksisterer samtidig som det er viktig å unngå å begrense den andre veien; det er ikke noe greiere om det ikke er bra nok å velge tradisjonelle gjøremål, heller.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 20-11-11 kl 14:42.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:16   #166
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg er like dårlig på og uinteressert i strikking og muffins som jeg er i snekring, så for meg er det manglende interesse for praktisk arbeid det handler om, ikke nødvendigvis om det er "manne-eller kvinneoppgaver."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:25   #167
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det som er i mitt hode, er at det vet jeg lite om. Men om det skulle være sånn, så er det kun problematisk om samfunnet nedvurderer det ene framfor det andre.

I et samfunn med reell likestilling er det likegyldig hvor mange av hvert kjønn som velger en hvilken som helst yrkesvei - og det er ingen forskjell når det gjelder spøsmålet "Hvem av skal støvsuger og hvem av oss vasker opp?" og spørsmålet "hvem av oss skifter dekk og hvem av oss skal se å få bakt den kaka?".

Det er da et problem at mange velger på tvers av hva de passer til selv om de er i et yrke med høy status?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:32   #168
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg får i grunn til det meste, men jeg syns det er kjedelig. Mannen min derimot liker slikt. Hjemme gjør han det meste av handywork. På jobb er det maaange damer som aldri har holdt i en hammer, så dersom noe skal gjøres der så er det ofte jeg som gjør det.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:47   #169
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er da et problem at mange velger på tvers av hva de passer til selv om de er i et yrke med høy status?

Jeg må være sløv på en søndag, for jeg skjønner ikke hva du mener?

Skrev forresten videre på innlegget mitt lenger opp for å utdype mens du postet dette.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:48   #170
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Ok - nå ser jeg hva du vil si: Sevfølgelig er det et problem om folk velger på tvers av egne interesser. Det skriver jeg jo selv også.

Jeg skrev "at om det skulle være sånn" (som i at nesten alle jenter passer til tradisjonelle kvinneyrker etc), " så er dette kun et problem om yrket blir nedvurdert i forhold til tradisjonelle mannsyrker". Idet ligger det jo allerede at ingen velger på tvers av egne interesser, så det er, i dette tenkte tilfellet, ikke en aktuell problemstilling.

Jeg tror imidlertid at det fortsatt er flere som ønsker å velge såkalt utradisjonelt enn de som gjør det - og da er det per i dag en problemstilling som på ingen måte bør oversees.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -

Sist redigert av Pebbles : 20-11-11 kl 15:04.
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 14:48   #171
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.824
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg kan bruke en god del verktøy, og liker godt å holde på med slike prosjekter som du nevner her. Eneste begrensningen jeg har er om det er for tungt, og så gir jeg meg ikke ut på områder som krever fagkyndige, men jeg passer på å lære meg det jeg tenker å gjøre og ser ikke det som en unnskyldning for å la være. Nå som vi skal bygge hus gleder jeg meg til å være med på alt vi kan gjøre selv

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 18:42   #172
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg kan skru og hamre og sage, og male og skru Ikeating og måke snø og klippe plen og skifte dekk. Riving av vegger og "store" snekkerjobber har jeg aldri prøvd, men jeg tenker at jeg sikkert burde vært litt fysisk sterkere for å gi meg i kast med det. Selv om man kommer langt med å være sta også. Jeg kan ikke noe særlig med ting som har med vann/rør og strøm å gjøre. Men jeg kan sy og hekle og strikke.

Jeg liker å finne ut at jeg kan klare nye ting.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-11, 18:58   #173
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.082
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Poll for kvinner. Gjør du typisk mannfolkarbeid?

Jeg gjør det meste - hvis jeg VIL gjøre det. Det betyr at jeg står for det meste av snekringa og fiksinga i huset - for jeg elsker å snekre, men å skifte dekk på bilen - det "klarer jeg ikke" .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no