Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Felleski

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-19, 23:41   #41
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Felleski

Jeg synes det høres ut som om du har fått skimed for mye spenn i. Det er pyton, felleski eller ei!

Jeg har hatt felleski noen år nå og har til gode å oppleve føre der de ikke sitter. Jeg har ikke spesielt god teknikk til vanlig, de sitter godt både på rolige turer med ungene og treningsturer.

Jeg synes du bør klage på skiene.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 11:47   #42
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Felleski

or nye spenn er neppe bra

Men en sier at felleski er bedre rundt null, en annen at de ikke er gode over -10 og en tredje at de finker like godt i regn som -10, så sannelig ikke godt i spå, men du er ikke fornøyd, du skal ikke benytte deg av åpent kjøp, du skal benytte deg av 100% fornøyd, som du altså ikke er, innen en mnd og få noen med mindre spenst sansynligvis.

Kjenner at jeg muligens er glad jeg liker skiene mine, for å prøve og tråkke på ulike ski i en time for å finne rett ski virker litt voldsomt. Jeg blir ikke enig med meg selv om jeg skal lære meg å smøre ski (mannen smører ungenes ski for han har kjøpt smøreski til dem, men han er ikke veldig erfaren med det og særlig en unge evner å klage uansett.... men skal jeg ha smøreski snes jeg i anstendighetens navn at jeg bør kunne smøre dem selv) eller kjøpe felleski, dersom jeg skal ha nye, trådene her inne periodevis friser meg, og overbeviser meg om at mine gode, gamle smørefrie ski av god kvalitet som ikke sviker meg sikkert er greit å bare beholde...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 11:50   #43
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Felleski

Altså: felleski skal fungere utmerket, hvis de ikke virker som gode smørefrie ski, så er det noe feil.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 12:11   #44
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Felleski

Superfornøyd med mine nye felleski, ikke helt billigste variant. Har ikke gått på ski på mange år og er superfornøyd. Slett litt i starten i oppoverbakker da jeg syntes de var glatte og måtte gå fiskeben så fort, men det hadde med hvor jeg la trykket på foten bare når jeg gikk oppover. Jeg hadde helt feil teknikk. Få noen som kan det til å vise deg litt teknikk? Og har du oppgitt høyde og vekt i butikken, så skal du jo ha fått riktige ski i forhold til det.


Sist redigert av Elisabet : 04-02-19 kl 12:20.
Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 12:19   #45
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Felleski

Jeg tror det handler litt om teknikk. Selv om du går rolig tur med ungene, så ER det viktig å legge på litt trykk på rett sted altså. Særlig om det går bittelitt oppover. Ellers er der glipptak og fiskebein som gjelder uansett hvor gode ski du har.

Poden fikk en aha opplevelse på tur i går, og han bare strålte når han knakk den koden. "Se mamma! Jeg kan gå opp denne bakken UTEN å måtte ty til fiskebein!" Bare ved å legge litt trykk på i frasparket, og svikte litt i kneet.

Anbefaler et teknikk-kurs eller se noen videoer på youtube. Der er det mulig å plukke opp noen tips. Det er ikke så mye som skal til når du bare har lært noen bittesmå knep.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 12:54   #46
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Felleski

Siden vi går på ski to ganger i året (noe jeg også presiserte i butikken), så foretrekker jeg nok smørefrie ski som ikke tar livet av meg hvis det glipper litt på teknikken. Og som sagt, de skled vekk under meg mens jeg stod stille. Jeg tar selvsagt høyde for at jeg stod stille med feil teknikk, men det har gått bra alle de 37 årene før det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 13:12   #47
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Felleski

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Siden vi går på ski to ganger i året (noe jeg også presiserte i butikken), så foretrekker jeg nok smørefrie ski som ikke tar livet av meg hvis det glipper litt på teknikken. Og som sagt, de skled vekk under meg mens jeg stod stille. Jeg tar selvsagt høyde for at jeg stod stille med feil teknikk, men det har gått bra alle de 37 årene før det.

Synes absolutt det kan være greit med ski som ikke fyker av sted når en står stille, uansett teknikk ja.

Jeg går vel på ski sånn 2-3 ganger mer enn deg i året, så jeg tror jeg beholder mine smørefrie ski som faktisk ikke svikter meg hverken oppover eller nedover eller når jeg stå stille. De driver i alle fall ikke med attentatforsøk. Annet enn i litt bratt nedover på hard skare uten oppkjørte spor, men det tar jeg på min egen kappe...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 13:35   #48
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.253
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Felleski

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Synes absolutt det kan være greit med ski som ikke fyker av sted når en står stille, uansett teknikk ja.

Jeg går vel på ski sånn 2-3 ganger mer enn deg i året, så jeg tror jeg beholder mine smørefrie ski som faktisk ikke svikter meg hverken oppover eller nedover eller når jeg stå stille. De driver i alle fall ikke med attentatforsøk. Annet enn i litt bratt nedover på hard skare uten oppkjørte spor, men det tar jeg på min egen kappe...

Helt enig! Mine som er 15 år gamle er helt supre, til mitt bruk.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 16:36   #49
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Felleski

Nå skriver HI at du har sprayet fellen, så da tipper jeg at du hadde merket om det fortsatt var plast på. En annen jeg kjenner kjøpte også ski på G-sport og fikk dem utlevert upreppa og med plast over fellen, til tross for at hen hadde betalt for at de skulle ferdigstilles og glides. Hen oppdaget det etter å ha staket en lang tur på ski helt uten feste. True story.

Jeg elsker felleskia mine. De gir supert feste nesten alltid. På kalde dager er det dårlig glid, men jeg velger dem ofte uansett, for det er så enkelt. Jeg har litt lite spenn på mine, og det påvirker egentlig ikke gliden annet enn når det blir kaldt. På felleskiføre (0 og oppover) er det ikke problematisk at fellen subber.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-19, 20:29   #50
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Felleski

Men cumulus, er det like glatt uansett? Er det bakglatt hvis du går rett opp i en slak oppoverbakke, omtrent som du skulle gått på beina-stil? Er det dårlig feste når du går klassisk ski og sparker fra? Er det like glatt i sporet som utafor?

Jeg har hatt mine felleski inne til preparering nå og de er faktisk ganske glatte blitt! Men jeg merker forskjell nå som jeg har brukt dem litt, mye bedre feste.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-19, 09:45   #51
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Felleski

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men cumulus, er det like glatt uansett? Er det bakglatt hvis du går rett opp i en slak oppoverbakke, omtrent som du skulle gått på beina-stil? Er det dårlig feste når du går klassisk ski og sparker fra? Er det like glatt i sporet som utafor?

Jeg har hatt mine felleski inne til preparering nå og de er faktisk ganske glatte blitt! Men jeg merker forskjell nå som jeg har brukt dem litt, mye bedre feste.

Jeg har bare prøvd dem en gang, ble liggende med vond rygg etterpå og har ikke turd å prøve etter det. De var glatte overalt, også på flaten. Jeg skled bortover og sleit med å holde meg på bena.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-19, 13:40   #52
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Felleski

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Jeg har bare prøvd dem en gang, ble liggende med vond rygg etterpå og har ikke turd å prøve etter det. De var glatte overalt, også på flaten. Jeg skled bortover og sleit med å holde meg på bena.


Hva slags føre var det?

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-19, 16:17   #53
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Felleski

Synes det høres ut som om du har fått ski med for mye spenn i forhold til ditt behov. Jeg ville ha tatt det opp med sportsbutikken og hørt om råd der.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-19, 20:49   #54
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Felleski

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hva slags føre var det?


Nysnø, kaldt og ikke spor. Var i butikken i dag og lovet dem å prøve i varmere vær i løype.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-19, 22:21   #55
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Felleski

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Nysnø, kaldt og ikke spor. Var i butikken i dag og lovet dem å prøve i varmere vær i løype.

håper det går bedre.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-19, 00:14   #56
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Felleski

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

håper det går bedre.

Takk

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no