Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Folks forhold til banning i dag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 14:24   #81
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Er "herregud" regnet som vulgært og et tegn på dårlig ordforråd?

Jeg synes det er vulgært ja. Det finnes verre, bevares, men definitivt vulgært.

Det er mulig det finnes intelligente, velartikulerte mennesker som velger å bruke bannskap bevisst, men jeg har tilgode å møte noen. Jeg forbinder mye bannskap med å gjenta seg selv med de samme to-tre banneordene og det i så og si hver eneste setning. Litt enkel utrustning i toppetasjen, grilldress, harryshopping o.s.v.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 14:50   #82
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Bare sånn av nysgjerighet, dere som er veldig imot banning, tror dere folk bannet mindre i gamle dager?

Nå vet jeg ikke om du sikter til meg. Jeg er iallfall ikke imot banning. Jeg synes bare ikke noe om overdreven banning; feil tid og på feil sted og alt det der. Om folk bannet mindre i gamle dager? Tja... (Hva mener du med gamle dager, forresten.) Jeg tipper at de gjorde det, i og med at sammfunnet blir stadig mer sekularisert. Iallfall om du tenker på "misbruk av Guds ord."
Jeg kan heller ikke huske at Brødrene Dahl, eller Erik Bye bannet så veldig mye på TV i gamle dager. (Har jeg levd i gamle dager? )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 14:53   #83
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Men det er vel en viss forskjell mellom Brødrene Dahl og realityserier? Eller mener du at det bannes mye på tv ellers også?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 15:21   #84
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Blandt de jeg kjenner syns jeg at det blir mindre banning enn det har vært tidligere. Men jeg er enig i att det blir verre og verre på tv. Jeg syns språket på barnekanalene er helt forferdeligt, særlig dust er blitt ett helt vanlig ord.

Men jeg er nok så herdet at jeg ikke tenker på det når det kommer ett herregud.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 15:26   #85
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Banning er no en ting, men skal man ikke kunne si herregud? Jeg tror forresten ikke at jeg hadde likt at mine barn gikk rundt og korrigerte andre sin språkbruk i tide og utide, med mindre det dreide seg om verbal mobbing. Det er lett å oppleve slike personer som dømmende overfor andre.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 15:28   #86
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Banning er no en ting, men skal man ikke kunne si herregud? Jeg tror forresten ikke at jeg hadde likt at mine barn gikk rundt og korrigerte andre sin språkbruk i tide og utide, med mindre det dreide seg om verbal mobbing. Det er lett å oppleve slike personer som dømmende overfor andre.

Herregud, nei!



OK, Joika; jeg skal prøve å svare deg litt mer seriøst senere. Duty calls!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 15:36   #87
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det går selvsagt an. Det er dog ikke spesielt sannsynlig at du lykkes. Det er mye mer sannsynlig at barn av røykende foreldre begynner å røyke, enn barn av ikke-røykere. Også justert for andre faktorer. Barn gjør som vi gjør, ikke som vi sier. Pokker.

Nemlig.
Du kan si til barnet ditt tusen ganger at det ikke skal røyke. Hvis du røyker selv, så signaliserer du egentlig bare at det er tull det du advarer mot, siden du gjør det selv. Da kan det vel ikke være så farlig?
Ellers er jeg enig med glitter.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 15:42   #88
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Nemlig.
Du kan si til barnet ditt tusen ganger at det ikke skal røyke. Hvis du røyker selv, så signaliserer du egentlig bare at det er tull det du advarer mot, siden du gjør det selv. Da kan det vel ikke være så farlig?
Ellers er jeg enig med glitter.

Jeg sier ikke at ungene mine ikke får banne. Jeg sier bare at de må vente til de er gamle nok.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 15:46   #89
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg sier ikke at ungene mine ikke får banne. Jeg sier bare at de må vente til de er gamle nok.

  Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 17:55   #90
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Bare sånn av nysgjerighet, dere som er veldig imot banning, tror dere folk bannet mindre i gamle dager?

Nei, det var nok ikke nødvendigvis mindre banning før, men det har blitt mye mer banning på tv. Når man til og med opplever banning på barneprogram, er det veldig synd synes jeg.

Det er nok ikke lov å banne på skolen til datteren min også, men når de fleste ikke anser herregud som banneord, så forbyr de ikke det heller. Og jeg skjønner ikke hva som er galt i med at hun sier til dem som sier det at det ikke er fint. Hvis noen går rundt og sier dust og idiot, og noen sier det ikke er fint å si sånn, er de da "besserwissere"?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:55   #91
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Spørs i hvilken setting man sier dust. Så ja, noen kan være ufordragelig besserwissere om de ikke har peil på når ting sies med ulik mening.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 18:59   #92
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Ang nevnte Karlsen, så syns jeg språket hans er helt dustete (<---- negativ karakteristikk), og banning er bare en liten del av det. Han bruker banneordene like dårlig som de andre ordene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:05   #93
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.894
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg banner. :bryter sammen og tilstår:

I forhold til mine barn og banning ønsker jeg at de lærer de sosiale kodene og vet i hvilke situasjoner det virkelig ikke passer med banning.

Misbruk av en guds navn? Couldn't care less.

Her var det så enkelt og greit å signere AC

Personlig ser jeg ikke på herregud og pokker som banning heller...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:29   #94
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Sånn egentlig sier jeg "herregud" svært sjelden. Tror jeg.

Men altså, hvis det er galt å misbruke guds navn (eh, navn?) og si "herregud" eller "herre", er det da bedre eller verre å si "faen", "svarte" og denslags som jo i teorien er guds rake motsetning?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:29   #95
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Jeg er gift med en nordlending som banner så sjelden at når han først gjør det skvetter jeg. Det blir skikkelig "flashy" når han banner. Derfor sluttet jeg så og si å banne selv, for at det virkelig skulle _sitte_ når det først kommer ei glose. Funker som juling, og føles virkelig godt langt inn i sjela!

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:43   #96
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Når man til og med opplever banning på barneprogram, er det veldig synd synes jeg.

Gjør man det altså? Hvilke da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ang nevnte Karlsen, så syns jeg språket hans er helt dustete (<---- negativ karakteristikk), og banning er bare en liten del av det. Han bruker banneordene like dårlig som de andre ordene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:46   #97
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Hvis noen går rundt og sier dust og idiot, og noen sier det ikke er fint å si sånn, er de da "besserwissere"?

Jeg synes det er ok å forsvare folk som blir kalt for duster og idioter. Derimot hadde jeg blitt hemningsløst irritert om jeg hadde sagt herregud, helvete eller lignende og en jentunge hadde kommet og hevet noen moralsk pekefinger og jeg hadde ikke funnet det hverken sjarmerende eller tøft eller noe.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:50   #98
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes det er vulgært ja. Det finnes verre, bevares, men definitivt vulgært.

Det er mulig det finnes intelligente, velartikulerte mennesker som velger å bruke bannskap bevisst, men jeg har tilgode å møte noen. Jeg forbinder mye bannskap med å gjenta seg selv med de samme to-tre banneordene og det i så og si hver eneste setning. Litt enkel utrustning i toppetasjen, grilldress, harryshopping o.s.v.

Det var da prippent.
Det er nok at folk i denne tråden som har motbevist at ikke intelligente, velartikulerte mennesker banner nå og da. Det er forskjell på å si herregud når man er litt sjokkert eller faen når man slår tåa, enn å ha banneord i hver eneste setning, og sånn har jeg også tilgode å møte særlig ofte. Det oser litt virkelighetsfjerne fordommer når du nevner enkel utrustning og grilldress i forbindelse med vanlige banneord.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:52   #99
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Gjør man det altså? Hvilke da?

Alle for en og Orps er to eksempel.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-09, 19:53   #100
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Folks forhold til banning i dag

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men det er vel en viss forskjell mellom Brødrene Dahl og realityserier? Eller mener du at det bannes mye på tv ellers også?

Jo, det er jo forskjell på Brødrene Dahl og Big Brother- på mange måter......
Man kan sikkert sammenligne et hvilken som helst underholdningsprogram nå og for 30 år siden og jeg vil jo tippe at banningsprosenten har økt. ( Kan dessverre ikke dokumentere det.) Jeg detter ikke av stolen om jeg hører banning på TV, jeg konstanterer bare at det er en del av et generelt språklig forfall, både muntlig og skriftlig som vi finner i de fleste deler av samfunnslivet. (FP er ikke representativt, sikkert derfor jeg kan henge her inne uten å få utslett.)
Noen steder passer det forresten å banne. Hva hadde Oluf vært uten banning f.eks? Det blir bare litt pinlig i mange sammenhenger der det er så altfor tydelig at banningen bare er "fyllmasse" og at man ikke har så veldig mye annet å fare med.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ang nevnte Karlsen, så syns jeg språket hans er helt dustete (<---- negativ karakteristikk), og banning er bare en liten del av det. Han bruker banneordene like dårlig som de andre ordene.

Sant nok.

"Masse lykke til!"

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no