Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Folks forhold til banning i dag

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-09, 08:24   #1
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Ulykkelig

Folks forhold til banning i dag

Jeg synes det er sørgelig å se hvordan banning blir mer og mer vanlig i språket til nordmenn. Skrur man på tv'en og ser på familieprogram som Norske Talenter kan man høre Jan Fredrik Karlsen si det ene banneordet etter det andre, uten at det blir sensurert. I går på Det store korslaget, sa Guri Solberg "Herregud" uten å rynke på nesen. Elg stoppet derimot seg selv i å si j.... Jeg har inntrykk av at vår generasjon, og de som er yngre, har et mer avslappet forhold til banning og har mindre begrensninger i bruken av det. Før brukte man i det minste å holde tv'en fri for det. Jeg har inntrykk av at TV2 er mer liberale enn NRK når det gjelder dette.

Dessverre virker det som om flere og flere ikke engang anser "Herre..." som et banneord og bruker det helt uten hemninger. Men det er jo et misbruk av Guds navn, så klart det er banning! Jeg går ikke rundt og bruker noens navn i tide eller utide, enten det er "Søren", "Mari", "Per" eller andre navn. Dere som synes det er greit å bruke dette ordet, synes det er greit at barna deres bruker det? Vi lærer opp våre barn til ikke å bruke noen banneord, og dette ordet er ikke akseptert i vår familie. Vår datter på 6,5 år, går stadig rundt og forteller både lærere og medelever på skolen at dett er stygt å si sånn. Jeg er utrolig stolt av henne for å tørre å stå opp for sine meninger!

Jeg har måtte be et par venner om å la være å banne foran barna våre, siden det har blitt så veldig mye av det. De respekterer heldigvis dette og prøver å la være. Vi er en kristen familie, og der er nok banning mindre vanlig enn i ikke-kristne familier. Men jeg synes uansett at banning vitner om dårlig ordforåd, og det er en uting enten man er kristen eller ikke. Alle ord og fraser som blir overbrukt synes jeg er en uting, enten det er banneord eller "lissom", "for å si det sånn", "bokstavelig talt", "ass" eller lignende.

Er det slik vi ønsker at språkutviklingen i Norge skal være? Er det ok at banning blir vanlig både i dagligtale og på tv? Ønsker vi at barna våre skal banne i annenhver setning?

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no