Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julegavedilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-11, 21:13   #61
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Julegavedilemma

De som har alt og ikke ønsker seg noe har likevel historikk på å ikke være fan av dyr, agenten. Jeg syns du skal kjøpe en duk til dem jeg. I rokokkomønster.

  Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:17   #62
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.100
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

De som har alt og ikke ønsker seg noe har likevel historikk på å ikke være fan av dyr, agenten. Jeg syns du skal kjøpe en duk til dem jeg. I rokokkomønster.


Eller en skål! (Svigemor har jobbet på Glassmagasinet i hele sitt liv og har 608 skåler.)

Mannen kom på at spekepølser i alle varianter m/kniv og skjærefjøl var en lur ting, de selger slikt på senteret her vi bor. Så i år blir det pølser, kniv og en geit. Og kanskje en skål, sånn for å være ekstra slem.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:18   #63
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Julegavedilemma

En skål i grønt glass syns jeg de skal ha.

  Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:20   #64
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.100
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

En skål i grønt glass syns jeg de skal ha.

Eller orange. Lik glassvasen vi fikk av dem for noen år siden. (Med penger oppi, åff kårs.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:20   #65
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.100
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Jeg har forresten brukt den vasen til tannglass, så det var en nyttig ting - den skal de ha. Ikke særlig pen, men nyttig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:24   #66
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.830
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har forresten brukt den vasen til tannglass, så det var en nyttig ting - den skal de ha. Ikke særlig pen, men nyttig.

Nyttig er bra

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:27   #67
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Julegavedilemma

Den gangen jeg ble gift fikk jeg en blomstervase. I fasettskåret glass med stett i bladgull formet som en blomsterranke med et lite krystall hengende og dingle i det ene bladet. Det er den gaven som har fått meg til å le mest noensinne.

  Svar med sitat
Gammel 26-11-11, 21:28   #68
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Jeg har ei tante som virkelig kan å gi julegaver. Hun raider julemesser og loppemarkeder og drar med seg kupp hjem helt uten å tenke på hvem som evt skal motta disse skattene. Da vi var små var det alltid stor skuffelse å pakke opp gaver fra henne, etterhvert som vi vokste opp ble det kveldens høydepunkt. Som den gangen jeg pakket opp en dorullholder til å ha på veggen, stygg som fy, i en alder av 14 år.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 00:33   #69
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Geit!? Det vil de sikkert ha, da blir de sikkert gla, og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 00:40   #70
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.100
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Geit!? Det vil de sikkert ha, da blir de sikkert gla, og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Synd jeg ikke feirer jul sammen med svigers (eller; nei ), jeg skulle gjerne sett hvordan de reagerte/reagerer.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 01:32   #71
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.307
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har ei tante som virkelig kan å gi julegaver. Hun raider julemesser og loppemarkeder og drar med seg kupp hjem helt uten å tenke på hvem som evt skal motta disse skattene. Da vi var små var det alltid stor skuffelse å pakke opp gaver fra henne, etterhvert som vi vokste opp ble det kveldens høydepunkt. Som den gangen jeg pakket opp en dorullholder til å ha på veggen, stygg som fy, i en alder av 14 år.

En sånn tante hadde jeg også.

Ellers er det jo et dilemma å finne julegaver til folk som bare ønsker seg penger. Det er jo egentlig ikke noe galt i å ønske seg penger, men det er noe i meg som stritter litt i mot å la det bli en griskhetsfest - jeg har lyst til at det skal være glede i gaven jeg gir. Penger er liksom så upersonlig.
Når det er sagt, har faktisk både vi og barna sagt til svigers/besteforeldre at vi ønsker oss penger i år. Dette er penger som skal brukes til en USA-tur. Vi voksne ønsker oss penger til billett, barna ønsker seg lommepenger. Det vil ikke svigers gi, de vil gi en gave. Vi ønsker oss ingenting, vi har selv kjøpt oss det vi trenger. Så da betyr det at vi nok en gang får en dyr ting vi ikke har bruk for. Jeg gleder meg til julaften.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 09:51   #72
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Er geitegaver for straff å regne?


Nei, men det kan oppfattes sånn av enkelte.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 10:48   #73
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.932
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Fniser litt av trassegeitene

Til besteforeldre som faktisk setter pris på den typen gaver, så har Redd Barna en fin en. "En bestemor til barnebarna". Det er penger som går til besteforeldre som har måttet ta ansvar for barn som er blitt foreldreløse, som oftest pga Aids.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 11:11   #74
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Julegavedilemma

Åh!

Wait for it ...

Sta som en geit!



  Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 12:17   #75
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Jeg tror kanskje jeg har diskutert dette før her på FP - jo det var i forbindelse med overdreven bytting av gaver (eller hva jeg oppfatter som overdreven bytting av gaver - det er ikke sikkert at det objektivt sett er det, selvfølgelig) - men jeg synes det er noe både trist og kjipt over å bli irritert eller misfornøyd over gaver. Det være seg en geit når man helst vil ha krystallglass eller en vase man ikke liker når man helst ønsker seg penger til noe. Eller hjemmelaget når man foretrekker kjøpt - eller kjøpt når man foretrekker hjemmelaget. Eller for smått eller for stort, også går det ikke an å bytte.

Jeg tenker om gaver som jeg tenker om hjelp med barna fra besteforeldre - hyggelig om det går ens egen vei (enten det gjelder oppofrende besteforeldre eller en gave som er midt i blinken), men det er ingen selvfølge. Ingenting en kan ta for gitt.

Nå synser jeg vilt, men kan det være sånn at mange kanaliserer i overkant mye følelser inn i gavene? Jeg synes gaver er koselig, men jeg tenker at det er viktig for egen sjelefred å ikke la gaveutvekslingen bli så emsjonelt ladet. Om man har det man trenger, så kan man skape rom for å sette pris på at man fikk en gave selv om gaven ikke falt i smak. Og kanskje er besteforeldres behov for å gi en gave like viktig som en families behov for penger til en tur, f.eks?

For mine foreldre er det viktig å gi flere gaver og for svigers er det viktig å gi praktiske gaver. Vi skreddersyr ønskelistene fra barna ved å kombinere barnas ønsker/behov med besteforeldrene ønsker, og så langt har det fungert fint.

Alle må selvfølgelig finne sin form, men jeg kjenner at det stritter litt inni meg når jeg tenker på at det muligens hersker endel skjult (og kanskje mindre skjult, jfr. geitegaven ) misnøye i de tusen hjem på julaften, når vi som land vasser i overflod.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 12:23   #76
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.084
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julegavedilemma

Zöe, du sa det. Jeg er helt enig. Det er nok et overskuddsfenomen at vi kan koste på oss å være så kravstore og utakknemlige for gavene vi får. Dessverre.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 12:32   #77
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.686
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

I vår familie har vi kuttet ut gaver mellom oss voksne for lenge siden. Det er kun de under konfirmasjonsalder som får.

Vi har en diskusjon på det hos oss nå - hvor lenge man kjøper gaver. Min søster mener at man får gaver til man er konfirmert - men hun har selv barn som er over konfirmasjonsalder som jeg har lyst å kjøpe gave til.

- noe jeg selvfølelig gjør

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 15:29   #78
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Vi har en diskusjon på det hos oss nå - hvor lenge man kjøper gaver. Min søster mener at man får gaver til man er konfirmert - men hun har selv barn som er over konfirmasjonsalder som jeg har lyst å kjøpe gave til.

- noe jeg selvfølelig gjør

En ting man bør tenke gjennom når man gir gaver lenge til nevøer og nieser hvis man selv har yngre barn, er at man på et vis binder mottakerens foreldre til å følge på. De kan ende med å føle seg moralsk forpliktet til å gi til store nevøer og nieser etter at de selv har egne barnebarn å gi til. Det er ikke sikkert det er et problem, det kommer an på familien, men det er greit å tenke gjennom.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-11, 19:05   #79
tante Veronica
Superduperaktiv
 
tante Veronica sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 500
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Sv: Julegavedilemma

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

En ting man bør tenke gjennom når man gir gaver lenge til nevøer og nieser hvis man selv har yngre barn, er at man på et vis binder mottakerens foreldre til å følge på. De kan ende med å føle seg moralsk forpliktet til å gi til store nevøer og nieser etter at de selv har egne barnebarn å gi til. Det er ikke sikkert det er et problem, det kommer an på familien, men det er greit å tenke gjennom.

Dette er vanskelig. Jeg synes det er koselig å gi nieser og nevøer julegaver selv om de er langt over konfirmasjonsalder. Barna til mine søsken er det ikke problemer med, for jeg og søsknene mine tenker nok likt der.

Men jeg har svigersøstre som nok gjerne vil avslutte gavehandelen ved konfirmasjonsalder. Da har vi bare blitt enige om å gjøre det.
Så i år ønsket en av mine nieser seg hjemmstrikkede strømper til jul. Moren strikker ikke selv, og for meg er det ingen problem. Moren/min svigersøster fikk nok litt panikk med det samme, og begynte å snakke om min eldste datter (på 16) og at hun da måtte kjøpe gave til henne.
Men jeg tror jeg klarte å overbeviste henne om at det ikke er nødvendig. Jeg strikker for å kose meg, og vil gjerne få lov til det i år.

Og til neste år blir det bare min nieses lille datter som får gave. For hun er akkurat begynt i barnehage. Og det er lenge til hun skal konfirmeres

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no