Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spekebord

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-12, 00:24   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Spekebord

Vi blir 8 stykker her på lørdag og jeg tenkte lage et spekebord. Nå er det en evighet siden sist og jeg har glemt både det ene og det andre.

Hvor mye kjøtt beregner jeg pr. person?

Jeg tenkte lage eggerøre og potetsalat, samt ha loff, flatbrød og smøre noen lumper med snøfrisk og div. spekemat også.

Jeg vurderer å sette frem en olivenskål om jeg får tak i noen som er gode, men hva mer?

Tips mottas med takk.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 00:27   #2
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Spekebord

Honningmelon, kanskje. Og rømme.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 00:33   #3
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spekebord

Ja, rømme og meierismør hører med. Melon hadde jeg ikke tenkt på, takk for tipset.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 04:47   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Spekebord

Snøfrisk iblandet hakket dill, salt og pepper smurt på potetlefse med røkelaks oppå. Rulles og skjæres i biter

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 06:38   #5
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.913
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekebord

Jeg ville hatt et godt grovbrød og en focaccia, i stedet for loff.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 07:20   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.213
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekebord

Til spekeanretning pleier man å bergegne ca 150 g spekemat pr. pers, mest av spekeskinke og fenalår, og minst av blandingsgspølser som . f. eks morrpølse.
Jeg synes generelt at frukt og vannrike grønnsaker er godt til spekemat, f. eks melon, jordbær, sukkererter, snackagurk og noen små, smaksrike tomater.
Ellers er det veldig godt med en lun potetsalat med oljedressing.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 13:29   #7
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spekebord

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Til spekeanretning pleier man å bergegne ca 150 g spekemat pr. pers, mest av spekeskinke og fenalår, og minst av blandingsgspølser som . f. eks morrpølse.
Jeg synes generelt at frukt og vannrike grønnsaker er godt til spekemat, f. eks melon, jordbær, sukkererter, snackagurk og noen små, smaksrike tomater.
Ellers er det veldig godt med en lun potetsalat med oljedressing.

Jeg trenger en god (og ikke for vrien) oppskrift på sistnevnte.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 17:29   #8
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.213
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekebord

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg trenger en god (og ikke for vrien) oppskrift på sistnevnte.

Tja, jeg bruker sjelden oppskrift på noe som helst, jeg bare hiver sammen det jeg tror passer bra sammen.
Ca. sånn:
1 kg bittesmå poteter, helst amadines eller mandel. Kokes.
Er de ikke bittesmå kan de deles i to etter koking.
Løk av det slaget du liker best, jeg bruker 1 rødløk, men vanlig løk, purre eller vårløk funker også bra. Skjæres i syltynne strimler.
Liker du hvitløk (det gjør ikke jeg. Ikke overhodet) er det sikkert godt med et finhakket fedd i, evt gni bollen inn med det.
Et par gode never ruccola eller babyspinat.
1/2 dl olivenolje
Noen dråper balsamicosirup/eddik
Litt salt og pepper (gjerne flaksalt). Bland olje, balsamico, salt og pepper.

Vend poteter, løk og blad sammen, og ringle oljedressingen over.
La gjerne stå å trekke litt før servering, men ikke så lenge at den blir kald.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 08:31   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.213
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spekebord

Den oppskriften jeg ga ovenfor er forresten ganske nøytral, og veldig lett å rocke litt opp, alt etter hva man serverer den til.
Man kan f. eks tilsette oliven, solmodne tomater, sukkererter, fennikel, artisjokker og mye annet godt.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 09:12   #10
naima
nerdedame
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 545
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Sv: Spekebord

Eg liker ikkje spekeskinke, så eg pleier ha meir morrpølse og slikt. Det kan vere greitt å spørre gjestane på forhand om dei har nokre preferanser på fordelinga spekeskinke og pølse, då hadde iallfall eg blitt veldig glad (Det er greitt om eg ikkje tømmer heile fatet fordi om eg helst vil ha "mine" 150 gram i morrpølse.) Og så pleier eg ha salat, med soltørka tomat, fetaost og agurk iallfall. I tillegg er det dandert salat-greier på spekefata, slik at dei som ikkje vil ha salat kan pynte med ein tomat i staden.

Elles er det lurt å vere sikker på om det er nokon gravide i forsamlinga, og sørge for at det er nok salat, godt brød og eggerøre til dei i såfall. Treng ikkje styre med "anna mat", men berre sørg for at dei kan spise seg like mette som dei som spiser spekemat. Og gjerne på ein litt diskret måte.

(Viss nokon har tenkt å servere kun spekemat i feks namnedag der slektas 0.25 - 3-åringar skal samlast så kan det også vere lurt å gi foreldra eit hint om menyen, slik at dei ikkje antar at det "sikkert er noko mat der som 1-åringen liker". Sjølv om 1-åringar KAN spise spekemat så er det nemleg ikkje alltid dei liker det, eller eggerøre eller potetsalat.... Og foreldra til 1-åringen kan tenkast å tru at foreldra til barnet med namnedag + to andre barn under 3 år har vald ein meny som 1-åringar også kan like....)

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 17:20   #11
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.761
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spekebord

Til oss kommer det nok verken gravide eller småbarn på lørdag.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 17:33   #12
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.405
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spekebord

Jeg syns det er godt med vanlig grønn salat til og.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 18:25   #13
Arona
passer i nissedrakt
 
Arona sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Innlegg: 1.454
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spekebord

Pastasalat er også godt.

__________________
2007 og 2009
Alle ting går. Om ikke annet, så går det til helvete....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no