Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-18, 11:31   #1
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Har litt lyst til å lære meg å strikke, for å ha noe alternativt å kose meg med enn bok (les: iphone)

Jeg kan legge opp masker, og strikke rett og vrang.
Men jeg må lære å felle av, og absolutt alt annet.

Hvor starter jeg? Hva er et superenkelt og givende begynnerprosjekt?

Noen tips til gode youtubere med forklaringer, eller bør man sitte med noen som kan det?

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:32   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Skappelgenser må da være noe av det enkleste du kan strikke?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:40   #3
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Ikke hør på de som sier at det er enkelt å strikke genser. Det er IKKE enkelt og man blir aldri ferdig.
Start med pannebånd på rundpinne. Så kan du avansere med perlestrikk, ruter og etter hvert mønster med farger.
Bruk YouTube til å lære deg teknikkene. Der ligge det mange gode lærefilmer.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:43   #4
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Min datter strikket babysokker da hun var 10 år, da bestevenninnen fikk en lillesøster. De var enkle og ble supersøte, og hun klarte å fullføre prosjektet innen overkommelig tid. Kjenner du en baby?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:44   #5
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Anbefaler å begynne med noe du har lyst til å strikke. Jeg startet med å strikke sokker. Staheten lenge leve, he he.

Babysko er lette og kjappe å strikke.
http://strikkogtoys.blogspot.com/201...trert.html?m=1


Og lommetøfler til deg selv, god trening på rett og vrang.
http://strikkexpressen.blogspot.com/...-mitt.html?m=1


Sist redigert av Pegasus : 22-10-18 kl 11:55. Årsak: Skriveleif.
Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:46   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Enig med Floksa. Ikke begynn på en genser eller annet stort prosjekt. Det tar en evighet når man er nybegynner og man mister fort motivasjonen og mestringsfølelsen. Begynn med noe enkelt som en lue eller et pannebånd og ta det derfra.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:46   #7
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.152
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Hva betyr å plukke opp, og å strikke over?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:47   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

9 åringen min strikket den Acne inspirerte genseren så og si på egenhånd i sommer, så jeg påstår at den er enkel og monteringen er kun å sy under ermene.

https://dalegarn.no/oppskrift/dg286-...irert-av-acne/

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:49   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Anbefaler å begynne ned noe du har lyst til å strikke. Jeg startet med å strikke sokker. Staheten lenge leve, he he.

Babysko er lette og kjappe å strikke.
http://strikkogtoys.blogspot.com/201...trert.html?m=1


Og lommetøfler til deg selv, god trening på rett og vrang.
http://strikkexpressen.blogspot.com/...-mitt.html?m=1

Ser vi linker til samme oppskrift.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:51   #10
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

C2c (corner to corner) babyteppe er enkelt, bare rettstrikk. Du starter med 3 masker, og øker 1 maske på begynnelsen av hver pinne (1 kast etter kantmasken). Strikk med tykke pinner, så blir teppet mykt og luftig. Feks pinne 4 eller 5 til garn som egentlig skal strikkes på pinne 2 eller 3.
Når teppet er halvveis, feller du en maske på hver pinne, istedenfor å øke.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 11:53   #11
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ser vi linker til samme oppskrift.

He he.

De ER jo bare kjempesøte, de sokkene. Og kjempegod passform. Eneste sokkene som passer på føttene til niesa mi, så her er det storproduksjon for tiden.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:03   #12
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Jeg vil også anbefale å begynne med sokker (dersom du har noen i nærheten som kan hjelpe med hælen). Eventuelt med ett skjerf.

Selv om et gensermønster er enkelt, så tar det litt tid å strikke en genser og det kan virke litt demotiverende.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:06   #13
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Takk folkens! Fortsett gjerne!

Jeg kjenner ingen babyer, men det kan jo plutselig skje. Dessuten ser jeg for meg at jeg trenger noen øvingsprosjekter før jeg faktisk kan bruke det til noe/gi det bort.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:07   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

C2c (corner to corner) babyteppe er enkelt, bare rettstrikk. Du starter med 3 masker, og øker 1 maske på begynnelsen av hver pinne (1 kast etter kantmasken). Strikk med tykke pinner, så blir teppet mykt og luftig. Feks pinne 4 eller 5 til garn som egentlig skal strikkes på pinne 2 eller 3.
Når teppet er halvveis, feller du en maske på hver pinne, istedenfor å øke.

Her mister du mange nybegynnere altså. Jeg vet fortsatt ikke hva et kast er og jeg har strikket litt siste året.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:07   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Det enkleste er å strikke noe man har lyst på. Er ikke noe poeng å kjede seg gjennom å strikke noe man ikke egentlig blir inspirert av.

Jeg anbefaler en enkel genser på tykke pinner. Det er gjerne ganske ukomplisert, og det går fort fremover med tykke pinner.

På pickles.no kan du sortere på strikkeoppskrifter, nybegynner, og pinnestørrelse, der er det MANGE fine nybegynnerprosjekt, og oppskriftene er forholdsvis lettfattelige.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:09   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Her mister du mange nybegynnere altså. Jeg vet fortsatt ikke hva et kast er og jeg har strikket litt siste året.

Et kast er at man lager en løkke på den pinnen maskene er på, og strikker den som en vanlig maske, for å enten lage et knappehull, hulldekor eller å øke.

Her er en video som demonstrerer det:

https://www.garnstudio.com/video.php?id=12&lang=no

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:33   #17
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Halstørkle. Strikk en firkant i litt tykt, mykt garn (bare rette masker), brett så det blir trekant, sy på litt stor trykknapp i de smale endene og en fin knapp eller tre foran. Det blir et 'skjerf' som ikke bygger så mye bak i nakken, og det er varmt i halsåpningen på jakken.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:37   #18
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Genser kan være nummer to. Anbefaler ikke sokker som skal strikkes rundt. Det blir for komplisert med flere pinner.

Evt en barneskappelgenser. Det går fort. (Man strikker i prinsippet firkanter som man syr sammen til en genser.)

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:41   #19
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Hva med grytekluter i perlestrikk eller noe sånt?
Genser skremmer vettet av meg. Jeg vet jo ikke hva jeg gjør om jeg mister en maske eller noe sånt....

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-18, 12:52   #20
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verdens enkleste strikkeprosjekt?

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Hva med grytekluter i perlestrikk eller noe sånt?
Genser skremmer vettet av meg. Jeg vet jo ikke hva jeg gjør om jeg mister en maske eller noe sånt....

Jeg strikker kluter med mønster av rett og vrangt. Veldig raskt og nyttig.
Dette er ikke min klut altså. Men du skjønner tanken

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 9D3CFABB-8D55-4E2D-9944-CB6E8538FF8F.jpg (38,8 KB, 46 visninger)
__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no