Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Anonym selger på Finn - vanlig?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-18, 16:07   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Anonym selger på Finn - vanlig?

Hva er grunnen til at en selger bare står som "Finn-bruker"? Jeg kjenner at jeg blir litt skeptisk.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 16:17   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

De har kanskje ikke verifisert seg med bankID? Jeg ville vært skeptisk ja, i alle fall hvis det involverer forhåndsbetaling og at tingen sendes i posten.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 16:17   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

At de ikke vil ha navnet sitt på Finn. Det er ikke nødvendigvis så rart. Jeg har feks bare fornavn, og ikke synlig adresse eller tlfnr.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 17:19   #4
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Jeg har annnonse ute nå, og har bare «Finn-bruker». Har ikke så lyst til å ha navnet mitt der. Er det ugreit, altså?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 17:22   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Kanskje litt? Jeg ønsker å vite hvem jeg handler med. Kunne se om andre har gitt vurderinger slik at jeg kan se om det er "skikkelige folk" jeg skal handle med.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 17:51   #6
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Jeg liker også å vite hvem jeg handler med, men bare fornavn er helt fint for meg. Jeg har selv bare fornavn + sted synlig, men jeg er verifisert bruker så Finn.no vet hvem jeg er og selv handler jeg ikke med selgere som ikke er det.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 19:48   #7
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.450
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Jeg har fornavn og postnummer ute, ikke tlfnr synlig. For meg blir "Finn-bruker" litt vel anonymt. Jeg er altså verifisert bruker, og foretrekker vel at andre også er det. Jeg har vel aldri handlet med helt anonyme, tror jeg.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 20:07   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Jeg har kun handlet face-to-face på finn.no, og aldri reflektert noe over hva det står på brukeren.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 20:21   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg har kun handlet face-to-face på finn.no, og aldri reflektert noe over hva det står på brukeren.

Face-to-face - hva mener du?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 20:26   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

At jeg aldri har sendt eller fått tilsendt hverken varer eller penger. Kun møtt selger/kjøper. Da spiller det ingen rolle for meg hva som står på finn-profilen, liksom. Hvis man skal sende varer eller penger blir det noe annet, da risikerer man mer ved at profilen er usikker.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 20:30   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

For min del er jeg verifisert bruker og har anmeldelser fra tidligere handler, men krysser alltid av for anonym. De får navn og ekte kontaktopplysninger hvis/ når vi inngår en handel. Er endel tlf salg fra folk som bruker Finn som kilde, ganske mange som tar kontakt uten at de skal ha noe osv, så jeg tenker det holder å gi personalia kun til dem som vil inngå en transaksjon.

Jeg kan godt svare på en anonym annonse, men forventer verifisert kontaktinfo når vi evt gjør en avtale.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-18, 21:52   #12
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Hvis man kan nå brukeren på melding, og deretter evt få kontakt pr telefon, så bryr jeg meg ikke om det ikke står navn, mail eller telefon i annonsen. Men, piggene ute er det alltid lurt å ha, for det er mye rart man kan komme over.

Om vi handler via finn, så sporer vi alltid over til telefon eller messenger. Da får man stort sett automatisk et reelt navn å forholde seg til.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-18, 00:16   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Enig med Carrera. Imidlertid kan det være lurt at selve avtalen inngås på Finn sin plattform. Da er det lettere å få Finn på lag hvis det blir noe surr etterpå.

Har dessverre blitt brent av å fort gå ut av plattform (ikke Finn, men likevel - da vi skulle klage gikk det opp for oss at selve avtalen ikke var gjort inne på plattformen, og da kunne de ikke hjelpe oss). Var mest surt og ikke så farlig den gangen, men har lært.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-18, 00:23   #14
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Viktig poeng Charlie.

Jeg bruker Finn mye (mest som selger) og det skjer omtrent aldri at vi bruker andre plattformer. Da er det kanskje at telefonnummer utveksles for å kunne nå hverandre når vi har avtalt tidspunkt for henting. Jeg ser ingen grunn til å gå over til noe annet når hele samtalen like enkelt kan foregå på Finn.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-18, 01:34   #15
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Enig med Carrera. Imidlertid kan det være lurt at selve avtalen inngås på Finn sin plattform. Da er det lettere å få Finn på lag hvis det blir noe surr etterpå.

Har dessverre blitt brent av å fort gå ut av plattform (ikke Finn, men likevel - da vi skulle klage gikk det opp for oss at selve avtalen ikke var gjort inne på plattformen, og da kunne de ikke hjelpe oss). Var mest surt og ikke så farlig den gangen, men har lært.

Ja, klart er det best å holde seg der, pga finn, men når annonsør er anonym, så er telefon og messenger en ekstra sikkerhet.

Vi lette nylig desperat etter ny/brukt Mac til sønnen. Han er avhengig av en sterk maskin på skolen, og den gamle havarerte. KOm over en tilsynelatende god Mac på finn, men viste seg fort at selger opptrådde med enten fake navn på finn, eller at han hadde et annet navn på "norsk" og in real life. Han hadde navn på finn, men kun mulighet for kimmunikasjon via finn, og oppgitt navn ikke søkbart hverne på google, fb eller andre kanaler.

Mannen min hadde piggene ute med en gang, men dette var rett maskin til rett pris, så han valgte å følge mine muligens naive, men også vakstsomme veier.

Fikk han over på sms, og fikk da opp navn på vedkommende. Et navn som ikke lignet det på finn...

Alt i alt så kokte alt ned til at den maskina han solgte kunne være tjuvgods...Han oppga så mye info at vi fant ut at den var kjøpt i et annet navn enn hans. Påsto det var kjæresten. Men han ville ikke gå med på at hun bekreftet at salget var innafor, og da vi kom dit at min mann skulle møte han å se maskina, så var en resturant stedet som ble foreslått...

Da trakk vi oss.

Fant en ny maskin som også var en som solgte uten kvittering, men med info som ga oss tilgang til kjøpsinfo, og dermed tilgang til kvittering. Denne også i annet navn, men her ble kjøper oppgitt som referanse, og vi kontaktet denne for bekreftelse. Viste seg å være kjøpt gjennom en person, da eier ikke var kredittverdig i kjøpeøyeblikket.

Ble lang dette, men poenget er at det er smart å undersøke masse, før man dømmer og før man kjøper katta i sekken.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-18, 08:45   #16
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Helt enig i at man bør undersøke ved anonym bruker, absolutt. Når de har oppgitt personslia, og egentlig gir tegn til å fortsette feks på sms, bekrefter jeg på Finn, feks viser til sms hvor du sa ditten-datten, og bekrefter med ddtte at vi har avtalt xy. Min adresse er...

Nå har vi handlet mer hverdagsting, så nok ikke like utsatt som mobil, pc osv., men det er klart, folk gjør mye rart. Ser levende for meg at noen kan prøve å selge møblene i airbnb-leiligheten, pc-en til jobben og mobiler på ulike abonnement de har tegnet på kreditt og med binding. Bare fantasien setter grenser

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-18, 10:47   #17
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Anonym selger på Finn - vanlig?

Bruker dere ikke vurderingene, altså? Jeg synes det er kjempenyttig hvis jeg skal betale noe som selger skal sende (hvilket jeg ikke har gjort enda, men kanskje kommer til å gjøre nå snart). Det finnes jo ingen metode som er sikker for begge parter, ref. denne tråden.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no