Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Glansgrad maling, malt panel

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-15, 22:50   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Glansgrad maling, malt panel

Hvilken glansgrad synes dere er penest på malt panel?

Jeg maler "litt" for tiden, og har så langt helglans i taket og helt matt på veggene. Mannen kunne gjerne ha tenkt seg høyere glansgrad på veggene, men jeg får lett 1880-følelsen av malt panel med høy glansgrad.

Så hva tycks FP?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 22:55   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Jeg synes silkematt er finest på veggene. Noe mer glans i taket sånn at det er lettere å vaske.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 22:57   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Jeg synes silkematt er finest på veggene. Noe mer glans i taket sånn at det er lettere å vaske.

Jeg har malt et rom i 05 nå, som jeg tror er enda mattere enn silkematt. Om jeg ikke husker feil er silkematt 15? Jeg synes 05 ble veldig fint, spesielt mot de mye blankere listene, karmene og taket, men mulig mannen kan la seg kjøpe med 15.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:02   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Silkematt er 10.

Jeg synes matt er fint, også fordi det er veldig tilgivende for hakk og skår.

Men helblank i taket? Det synes jeg kan være i blankeste laget. Lister og gerikter, ja, men ikke taket?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:23   #5
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Vi har glansgrad 10 nesten overalt*, bortsett fra fondveggene på soverommene, de er malt med Sens 30. Jeg synes det er mye finere, hadde sikkert valgt noe enda blankere om jeg skulle velge i dag, men jeg elsker jo 1880. Silkematt er sikkert et greit kompromiss for dere.

*02 i tak og 40 på lister

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:28   #6
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Silkematt er 10.

Jeg synes matt er fint, også fordi det er veldig tilgivende for hakk og skår.

Men helblank i taket? Det synes jeg kan være i blankeste laget. Lister og gerikter, ja, men ikke taket?

Tja, jeg syntes helblankt ble veldig fint i det ene taket vi er ferdig med i alle fall. Men jeg tror ikke jeg vil ha det i stua, når vi endelig kommer så langt.

Den store hallen uten vinduer og med svart skifergulv skal jeg i alle fall ha helblankt tak i, for å tyne mest mulig lyseffekt ut av tak-spottene.

Er det stor forskjell i praksis på 05 og 10 da, Saint?

Etter den nitidige vaske, grunne, sparkle, pusse, grunne, sparkle, pusse og flekkgrunne-jobben vår er veggene rimelig strøkne, og tåler sånn sett høyere glansgrad.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:29   #7
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Vi har glansgrad 10 nesten overalt*, bortsett fra fondveggene på soverommene, de er malt med Sens 30. Jeg synes det er mye finere, hadde sikkert valgt noe enda blankere om jeg skulle velge i dag, men jeg elsker jo 1880. Silkematt er sikkert et greit kompromiss for dere.

*02 i tak og 40 på lister

Jeg er nok ikke like 1880. Er det panel dere har malt i 30, eller er det slette vegger? Jeg har jo uendelige, uendelige mengder med furupanel. :blessed:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:37   #8
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.368
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Jeg har akkurat malt ei køyeseng som var ubehandlet tre (tror jeg) i glansgrad 40 og synes ikke den er blank i det hele tatt. Men jeg grunnet ikke og pusset ikke da.

Du har garantert sett denne, her står det:

Sitat:

Vegg

Veggflater i mur, gips, spon, strie etc. kan få en glans 5-10. Det gir en matt effekt som likevel er blank nok til å holdes ren. I barnerommet og entreen kan det gjerne brukes 20-glans for lettere renhold, og i kjøkken kan denne økes til en 20-40 glans. For veggpanel er 30-glans vanlig.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:38   #9
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg er nok ikke like 1880. Er det panel dere har malt i 30, eller er det slette vegger? Jeg har jo uendelige, uendelige mengder med furupanel. :blessed:

Akkurat de veggene som er malt i 30 er ferdigpanelplater. Møllerstuepanelen i gangen og Trysilpanelen i stua er malt i 10. Ser helt greit ut og forblir nok sånn, det passer 70-tallshuset bedre.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:39   #10
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Jeg har akkurat malt ei køyeseng som var ubehandlet tre (tror jeg) i glansgrad 40 og synes ikke den er blank i det hele tatt. Men jeg grunnet ikke og pusset ikke da.

Du har garantert sett denne, her står det:

Vinduskarmene har jeg malt i 40 (med oljemaling og de er nærmest skinnende.

Mulig jeg skal prøve litt høyere glansgrad i neste barnerom da, før vi maler kjellerstua og trappegangen. :gleder meg så innmari til å male trappegangen:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:40   #11
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Akkurat de veggene som er malt i 30 er ferdigpanelplater. Møllerstuepanelen i gangen og Trysilpanelen i stua er malt i 10. Ser helt greit ut og forblir nok sånn, det passer 70-tallshuset bedre.

Jeg har åttitallshus. (1980, ikke 1880. ) Gudene vet hva som passer, men ubehandlet furu har jeg i alle fall bannlyst.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:45   #12
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

All sympati for den malejobben. Det kommer til å bli så fint når det er ferdig!

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-15, 23:47   #13
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

All sympati for den malejobben. Det kommer til å bli så fint når det er ferdig!

De to rommene som "bare" mangler siste malingsstrøket ser i alle fall lovende ut. Godt fornøyd med fargevalgene også.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 00:42   #14
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Vi har endt opp med litt ulik glansgrad på panelveggene våre. Stua er malt i 20, vindfanget i 30 og hallen påbegynt i 15 (men med gammelt, fint brystpanel fra 40-tallet i 80 og i annen farge). Jeg synes 15-20 ble finest, men er samtidig glad for at vi valgte 30 i vindfanget siden det er et sted vi sannsynligvis må vaske skitt av veggene titt og ofte. Og 40 i hallen hadde garantert gjort seg det også, men jeg ville ha ekstra kontrast til helblankt brystpanel.

(Trønsdal var knallharde da jeg skulle kjøpe maling til hallen; enten velger du 15 eller så velger du 40 eller så blir det betongsko. Nesten. Hehe.)

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 09:16   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Jeg liker silkematt panel og bruker vanligvis glansgrad 10-15 på panelene mine.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-15, 11:01   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Hadde en proff maler til å male paneltaket i 70-tallshuset jeg var medeier i før. Der var det høyt tak og med trekantvinduer opp til mønet så det kom lys rett inn på panelet. Av den grunn sa maleren at matt takmaling var best, ellers ville det skinne for mye i taket.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-15, 22:48   #17
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glansgrad maling, malt panel

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hadde en proff maler til å male paneltaket i 70-tallshuset jeg var medeier i før. Der var det høyt tak og med trekantvinduer opp til mønet så det kom lys rett inn på panelet. Av den grunn sa maleren at matt takmaling var best, ellers ville det skinne for mye i taket.

Vi går nok ned i glansgrad i taket på stua av den grunn, men synes 80 funker bra i takene på soverommenene.

På ene barnerommet vurderer jeg en knallgul vegg i 80 og de andre hvite og silkematte.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no