Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

[Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-15, 02:05   #21
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Jeg tenkte i forhold til vurderingen "dyr og tykk lønner seg". For om du skal betale 300 kroner kvadraten hver gang den skal slipes så er det ikke gitt at det lønner seg, selv om det selvsagt ressursmessig er bra.

Men nå koster det jo fort vekk et par hundre kvadraten å legge det også, om du skal ha folk til det, eventuelt regner på alternativkosten av din egen arbeidsinnsats...

Vi kjøpte en relativt dyr parkett som nå 11 år etter er veldig stygg, og jeg har hele tiden tenkt at vi skulle slipe den omtrent nå, men jeg begynner å lure...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 10:42   #22
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Han oppå Persaunet har peiling på parkett. Husker ikke hva det heter. Kjøpte ask vi da. Hardt og pent.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 11:00   #23
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

I mitt forrige hus hadde vi heltre eikeparkett i 1. Etasje som vi slipte og lakket selv med vannløselig lakk brukt i sportshaller. Etter 6 år med små barn var det ikke en ripe, og behandlingen var røff.

I 2. Etasje la vi lamelleikeparkett til 2-300 kr m2. Den var betydelig mykere, og fikk mange riper og hakk i samme tidsrom. Jeg er sikker på at lakk kvaliteten må ha mye å si. Har ikke prøvd dyr lamelleikeparkett, men tipper at de er av bedre kvalitet.

Jeg ville bedt om industrikvalitet om du skal ha parkett på kjøkkenet, der blir det stor slitasje.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 11:01   #24
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Jeg skjønner ikke logikken din, Polyanna. Hvis du sliper parketten, så må du rydde hele rommet, også har du eller håndverkeren en tredagers slippe- og lakkejobb foran dere. Så må du rydde på plass igjen, og da er du ferdig.

Hvis du skal legge ny, må du i tillegg til å rydde hele rommet, rive opp den gamle parketten og legge ny parkett. I verste fall er ikke parketten av helt samme høyde, så du må fikse listene også. I tillegg får du ikke flyttet på kjøkkenet, så den nye parketten må legges rundt kjøkkeninnredningen, noe som gir langt dårligere beskyttelse mot fukt. Alternativt kan du legge ny parkett oppå den gamle, men da må du definitivt legge nye lister, og det er jo ikke noe man kan fortsette å gjøre, så neste gang den skal skiftes må du rive den opp uansett.

Hvordan dette kan være et alternativ til sliping og lakking er helt fjernt for meg, og det koster garantert ikke 300 kr pr kvm. Sånn i tillegg til miljøaspektet da.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 11:04   #25
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er faktisk ikke så mye dyrere å få et firma til å pusse og lakke enn å gjøre det selv (siden man sparer utgifter til leie av pusseutstyr og kjøp av pussebånd, samt at håndverkere kjøper sin lakk velsdg mye billigere). Bonus er at håndverkerne også støver vesentlig mindre enn man vanligvis gjør selv. Dessuten er det veldig mye mer miljøvennlig og økonomisk gunstig på sikt å kjøpe et holdbart gulv enn å legge nytt gulv når det gamle er utslitt.

Jeg er jo vanligvis en gjør-det-selv-person, men sliping av gulv ser jeg sett og slett ikke poenget med å gjøre selv, når gode håndverkere gjør det bedre enn folk flest klarer å gjøre selv og ikke nødvendigvis så mye dyrere.

Dette er jeg enig i, vi har regnet på det, og det hadde vært bedre å få slipt og lakket av andre enn å ta fri en uke slik mannen min gjorde.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 12:17   #26
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Jeg har fått priser på sliping og lakking til rundt 250-350 per kvadrat. Og det er jo billigere enn ny parkett.

(Det hjelper dog ikke oss, hvor parketten til dels er så skadet at sliping ikke er nok, da blir det dyrere.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 12:40   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Takk, Teo, der ryddet du opp i forvirringen i hodet mitt. Arbeidet til parkettleggingen i seg selv må jo også med. Da er jeg tilbake til opprinnelig plan.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 13:14   #28
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Cuya: det er klart man må ta med i beregningen om parketten er ødelagt eller ikke. Jeg mente ikke å hevde at man bør bevare for en hver pris altså.

Poly:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-15, 13:18   #29
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Takstrapporten var veldig klar på at det stod dårlig til med parketten, så sånn sett er jeg ikke overrasket. Men jeg hadde håpet at den var mulig å redde likevel.

Jaja, vi kan legge gulv også vi, innimellom all malinga.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-15, 09:39   #30
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.684
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Til parkettfraksjonen] Hva er eikeparkett av "god kvalitet"?

Mal først og legg gulv etterpå.

Jeg er ingen parkett-ekspert, men har vært i kontakt med en del. Det viktige er å ha et godt, jevnt underlag, og siden det har vært parkett før er det i boks. Det finnes mange systemer og "klikk"-varianter, jeg hadde betalt litt ekstra for et kjent merke med garanti. Har vært borti et gulv som ble byttet ut av leverandør Pga feil- ingen kostnader for kunden.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no