Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om Russland

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-14, 15:21   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om Russland

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal formulere dette innlegget, men det trigges av OL og aksjonene i den forbindelse. Jeg har i mange år (10?) blitt mer og mer bekymret over to ting: Russlands økende arroganse, styrke, styrkemisbruk, utvikling i totalitær retning. Og hvordan vi i vesten tar større og større avstand fra Russland i måten vi ordlegger oss på, nyanserer på, tar stilling på. Jeg liker ikke hat/forakt-retorikk, polarisering og muskelfleksing, og jeg liker det spesielt dårlig når det involverer verdens to mektigste land.

Jeg føler at jeg og mange med meg vet for lite om et så viktig naboland, forstår dem for dårlig, og ikke forstår helt hva de driver med.

Jeg bekymres av den totalt ensidige omtalen mediene driver med når det gjelder norske handlesinteresser i Russland for eksempel i forbindelse med fisk eller olje. (Slemme, korrupte Gazprom, snille, flinke Statoil. Slemme, korrupte russiske mattilsynet, snille, flinke norske lakseoppdrettere). Det kan være det stemmer, for all del, men jeg får alltid piggene litt ut når en sak presenteres med bare en skurk, og det er sterke økonomiske interesser involvert.

Jeg bekymres selvsagt over at Putin svinger pisken over Ukraina (og andre han regner som "egentlig russiske"), men også der over at vi i liten grad får vite noe særlig om bakteppet og hva som er beveggrunnene til de ulike aktørene. Våre "helter" i Ukraina er vel ikke akkurat så uskyldsrene at det gjør noe, og en del av protestene drives nå av høyreekstreme, lurer jeg på?

Jeg bekymres av hvordan vi forholder oss til Georgia.

Jeg bekyrmes av at det ser ut til å foregå helt sinnsvake ting i toppen av Russland, som den historien med BP-sjefen som forlot Russland i hurten og sturten for noen år siden, og kanskje, kanskje ikke, ble forgiftet: http://qz.com/168263/that-time-bps-c...-in-his-blood/

Selvsagt bekymres jeg av at vårt nærmeste naboland diskriminerer homofile og generelt gir blaffen i menneskerettigheter.

Jeg bekymres av at vi har lite kunnskap om hvordan Russland forholder seg til islamsk terror, og hvordan vi i Vesten i stor grad har ignorert den delen av terrorbildet (til Russlands store irritasjon). Til Boston-bombingen skjedde og russerne kunne si "hva sa vi?!?!".

Jeg liker ikke at det ser ut til å foregår en "let etter negative ting om Russland, da, dere!"-greie i redaksjonene, der man hoster opp alt fra korrupsjon til alkoholisme til homohat til løshundjakt i uskjønn forening.

Jeg liker VIRKELIG ikke at det er en eskalering i konflikten mellom Russland og USA, med frysing av bankkontoer, nekting av adopsjoner, etc.

Jeg bekymrer meg voldsomt over at vi til 2024 kan risikere å ha et enormt og sterkt naboland med sterke europeiske interesser (gasseksport, for eksempel) med et enormt forsvarsbudsjett, som har en leder som er handlekraftig, kynisk, slu, fullstendig skruppeløs og med total forakt for menneskerettigheter.


Hva tror dere skjer fremover? Stabiliserer det seg etter OL? Eskalerer dette til en ny kald krig? (Som ikke akkurat var så kald - den trigget og finansierte kriger og borgerkriger over hele verden). Kan alle bli venner igjen, tro?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 15:28   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.055
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om Russland

http://www.regjeringen.no/nb/dep/nfd...html?id=744162

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 15:28   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Bli venner igjen?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 15:34   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Bli venner igjen?



Det var jo en kort periode der Medvedev gjorde noen ganske sympatiske (med vestlige øyne) utenrikspolitiske grep, i det minste. Han SER jo i tillegg mye mindre skummel ut.

Og så var det ikke så verst da de lå med brukket rygg og ødelagt økonomi og pent måtte oppføre seg, bare. Det KAN selvsagt hende at akkurat det ikke har vært det gunstigste for forholdet mellom dem og oss, da...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 15:37   #5
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg liker ikke at det ser ut til å foregår en "let etter negative ting om Russland, da, dere!"-greie i redaksjonene, der man hoster opp alt fra korrupsjon til alkoholisme til homohat til løshundjakt i uskjønn forening.

Ja, det irriterer meg også. I morges overhørte jeg til og med noen sutrete «Hotellet vårt var uprofesjonelt og krana mi lakk litt»-greier.

Det er selvfølgelig veldig lett å finne feil, problemer og irritasjonsmomenter ved Russland. Et vesentlig (men likevel ganske trøstesløst) moment her, er vel at vi snakker om en enorm stat som har hatt stor stayerevne, men som aldri noen gang har fungert på en tilfredsstillende måte. Det har ikke blitt verre, egentlig, det har bare aldri vært bra, og så veksler det på hvilken måte ting ikke fungerer.

Det som bekymrer meg mest med Russland (fordi det er et perspektiv som står meg nær, naturligvis), er den massive hjerneflukten. Det kan ikke være bra i lengden. (Men før låste de hjernene inne og forkrøplet dem i stedet, og det var jo heller ikke bra.)

Akk, Russland, Russland!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 15:43   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Det har gått en dritskummel dokumentarserie på NRK nå, og den siste episoden viser hvordan Putin tok grep igjen og kom tilbake til makten, og hvordan han demonstrerte sin handlekraft og styrke med å kalle inn disse fabrikkeierne til et møte, hudflette dem offentlig og foran kamera, tvinge dem til å signere en avtale, og han som ikke signerte måtte pent gå skammens gang opp til Putin og signere, med bøyd hode. Han var DRITskummel å se på!

Og det uttrykket han har når han ser på Obama! Han ER dypt rasistisk, er han ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 20:57   #7
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om Russland

Hele verden skremmer livskiten av meg. Særlig fordi det alltid vil være slik at konflikt er økonomisk lønnsomt med det systemet vi nå forholder oss til. Ingen (med mye penger og utsikt til mer) ønsker fred og fordragelighet, en hårfin balanse der konfliktene kan "håndteres" på andres jord (Koreakrigen, Vietnamkrigen, Afghanistan, Kuwait, Irak og så videre) er det ønskelige. Det ligger _mye_ penger i krigføring, reglene kan brytes og det fremmer ofte innovasjon.

Jeg er tidvis nummen og kvalm av frykt, men den ene er pokker ikke bedre enn den andre. USA er så moralske? Det gir meg hysterisk fniseanfall hver gang de retter sin store, fete pekefinger mot noen i moralsk harnisk.

Putin er Sjefsbusemannen. Helt klart, han er ikke riktig navla.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 21:07   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Men det er vel lite eller ingenting som tyder på at Putin har vært borte fra makten. Og så må man huske på at han langt på vei er ønsket av det russiske folket – han kan by på stabilitet. Og bra økonomi. Og for Russland, med sin stadig apokalyptiske historie, er jo stabilitet en sjelden vare. Husk at det de hadde før ham, var den (etter hvert) ustabile, snøvlende Jeltsin.

Så langt har de bare hatt ledere som er 100 % produkter av Sovjetunionen. Det blir veldig spennende når det dukker opp en ny generasjon ved roret. (Men bedre er det jo høyst usikkert om det blir.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 21:30   #9
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Ja, det er ikke vanskelig å forstå at han presenterer et attraktivt alternativ, i og for seg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:59   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.864
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Ja, det er ikke som om jeg synes Putin er en kjernekar eller noe slikt, og det er definitivt veldig mye galt i Russland, men jeg oppfatter det jo som litt snodig at folk synes å mene at det har blitt Veldig Mye Verre der i det siste.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 09:05   #11
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om Russland

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

(...) men jeg oppfatter det jo som litt snodig at folk synes å mene at det har blitt Veldig Mye Verre der i det siste.

Det kommer kanskje av at det ble fremstilt så veldig positivt en periode - nå som de var kommet inn i den kapitialistiske folden skulle alt bli bra med et trylleslag. Og så glemte man (eller overså) at det sosiale sikkerhetsnettet forsvant for mange, og at en liten gruppe grafset til seg kontroll og penger på mange områder.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 09:21   #12
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om Russland

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, det er ikke som om jeg synes Putin er en kjernekar eller noe slikt, og det er definitivt veldig mye galt i Russland, men jeg oppfatter det jo som litt snodig at folk synes å mene at det har blitt Veldig Mye Verre der i det siste.

Dette reagerer jeg litt på også. Det har blitt begått forferdelige brudd på menneskerettigheter mot minoriteter i Russland over lang tid, særlig mot minoriteter. Men nå som det gjelder LHBT så roper hele verden og man skal boikotte og what have you not. Hvorfor har vi ikke brydd oss før?
For all del, det er en forferdelig situasjon for homofile i Russland men vi roper fra et land hvor det også var straffbart å være homofil året jeg ble født (1970). Og hvordan kan land som er enda verre, f.eks. Saudia Arabia være vår venn og handelspartner hvis vi er så opptatt av menneskerettigheter? Et mer sykt land hva angår både homofiles rettigheter og absolutt alle andre krenkelser av menneskerettigheter skal du lete lenge etter.

Jeg var pessimistisk for flere år siden, særlig rundt den tiden Anna Politkovskaja ble drept (2006). Jeg tror med tid at "ting" vil gå seg til i Russland. Landet har en massiv identitetskrise og det er faktisk ikke lenge siden landet åpnet seg opp med Perestroika og alt.
Så alt i perspektiv sier jeg. Ja, det er en skremmende det som skjer nå og det er en stygg utvikling men jeg tror det vil ta noen generasjoner før Russland vil gå den "rette veien". (Slik vi forstår og tolker internasjonale menneskerettigheter).

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 07-02-14 kl 09:29.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 09:28   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Jeg tror det er lettere å demonstrere mot de homofiles rettigheter i Russland fordi vi lett ser på russere som utrolig harry. Det er et ganske stort snev av vestlig arroganse i det hele, vi føler oss bedre enn dem, penere enn dem, mer sofistikerte og utviklet enn dem. Vi aksepterer homofili, de er barbariske og middelalderske som ikke gjør det. Og selvsagt er det både harry og fryktelig med nazigjenger som jager homofil ungdom, eller andre de føler seg truet av.

Ulike minoriteter i Russland har vi ikke et nært forhold til, og det er dermed vanskeligere å engasjere.

Ikke misforstå, jeg syns mange av reaksjonene på OL i Russland har vært helt på sin plass, men mye av de virale kampanjene som kommer nå er arm chair activism, som ikke gjør noe annet nytte enn å styrke vår egen selvfølelse og følelse av overlegenhet. Doner heller en sum til noen som virkelig jobber for homofiles rettigheter i land som Russland.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 09:03   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Tar opp denne igjen, med tanke på de siste dagers hendelser.

Jeg får helt hetta av det som skjer på Krim. Krimkrig, liksom???

Er det egentlig noen akseptable OG sannsynlige utganger av dette? Det mest sannsynlige er vel at Russland overtar Krim, til en eller annen kompensasjon? Halvøyen "er" vel egentlig Russisk, for alle praktiske formål. De har eierskap til 80% av den Ukrainsk-russiske svartehavsflåten, de har ubegrenset tilgang til havnene, et flertall av befolkningen er russere, området var russisk i 200 år, til Krusjtov (??) av en grunn jeg ikke helt forstår, overlot det til Sovjetsamveldestaten Ukraina for noen tiår siden.

Det virker nesten som en tabbe at de ikke fikk beholde det etter at Sovjet gikk i oppløsning?

Ikke finnes det en lovlig valgt regjering i Ukraina å forholde seg til heller, der har det tross alt nettopp vært et statskupp (selv om vi i vesten liker akkurat dette statskuppet).

Jeg syns dette er skummelt, jeg. Hvem er nestemann, liksom? Forrige Krimkrig utspilte seg tross alt blant annet i Østersjøen og på Åland.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 09:13   #15
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om Russland

Jeg kan altfor lite om dette, men kjenner at jeg lar meg skremme.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 09:21   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Jeg og kan ikke noe om bakgrunnen for konflikten, men det skremmer meg - veldig - hele greia.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 09:49   #17
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Jeg kan alt for lite om dette, men det er vanskelig å ikke se for seg en ny verdenskrig utløst her. Putin er en gal mann med makt som tar seg til rette, og hva skjer når FNs sikkerhetsråd evt må sanksjonere når Putin driter i advarsler, og turer på som han vil?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 09:57   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Assosiasjonen til 2. verdenskrig er der selvsagt. Hitler tok Tjekkoslovakia, verdenssamfunnet ønsketenkte at det kom til å slutte der, og så tok han Polen og da våknet verden.

Putin har jo allerede tatt seg til rette i Georgia, uten så mange reaksjoner fra verdenssamfunnet.

Men jeg TROR det er krisemaksimering.


Ukraina er fullstendig bankerott og det er Russland som har finansiert dem. EU eller USA har ikke midler til å overta de økonomiske subsidiene Russland driver med.

Kanskje en løsning er at Russland rett og slett betaler for Krim? Men det løser jo bare Russlands behov for tilgang til Svartehavsflåten, ikke problemet med at de fortsatt er avhengige av risikofri tilgang på rørledningene som går via Ukraina til Europa (ca. 1/4 av Europas gass kommer fra Russland gjennom Ukraina).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 12:53   #19
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om Russland

Jeg tror også dette er krisemaksimering uten sidestykke. Ikke det at situasjonen ikke er alvorlig men at Ukraina har en løsning som enten er "vestlig" eller Russisk blir for svart-hvitt. Det er så uhyre mer komplisert en som så.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-14, 12:57   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om Russland

Men hvor ser du veien videre, Lisa?

Jeg ser ikke for meg at Putin backer ut, i hvert fall? Og ikke at andre land griper inn mot Russland heller. Men kan vestlige ledere leve med at Putin får beholde Krim?

Ellers reagerer jeg fortsatt på en veldig ensidig dekning. At Krim stort sett alltid har vært russisk nevnes lite. At Ukraina har vært "fullfinansiert" av Russland heller ikke. At Ukraina ikke har en lovlig oppnevnt regjering, at den lovlig valgte presidenten faktisk støtter Russland - ikke snakket om.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no