Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 13:23   #41
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Jeg syns at systemet har sviktet her. Ja, de har kontrollplikt, men jeg vet ikke hvor mange av dere som sjekket at deres videregående skole videresendte vitnemålet sånn som de skulle? Jeg gjorde ikke det i alle fall, i 1991. Jeg var i god tro om at dette kom til å gå automatisk, og det gjorde det også.

I denne saken syns jeg at det skulle gått ut varsel om at det manglet dokumentasjon.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 13:57   #42
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Ved at søkeren registrerer hvilken skole som skal sende det digitale vitnemålet.

Kode:
[   ] Digitale vitnemål sendes inn av: [Velg skole]
[ x ] Jeg ettersender vitnemål (standard)

F.eks.

Jeg tror dette ville skapt mer problemer, fordi folk ikke fikk det til eller ombestemte seg eller ikke visste hvilken skole som hadde skrevet ut vitnemålet.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:00   #43
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg tror dette ville skapt mer problemer, fordi folk ikke fikk det til eller ombestemte seg eller ikke visste hvilken skole som hadde skrevet ut vitnemålet.

Eller fordi din skole ikke var på listen man kan velge fra. I det hele tatt.

Det er ikke mulig å lage et system som tar høyde for alle tenkelige feil eller mangler, og derfor man sjekke selv. Enkelt og greit.

Det hjelper heller ikke å sende ut e-poster, for ungdommen nu til dags leser ikke e-post. Faktisk. Man kan sende ut SMS og be dem om å lese e-posten sin da, men det synes jeg ikke Samordna opptak skal måtte drive med.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:30   #44
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den tidlige søknadsfristen er ikke for søkernes del, men fordi det er en tidkrevende prosess å tildele studieplasser. Det er ikke bare snakk om å sjekke hvem som har best karakterer og gi disse plass. Antall studieplasser ved de ulike studiene bestemmes for eksempel til en viss grad av antall søkere hvert år. Og det er mange andre faktorer inne i bildet som ikke har noe med de enkelte søkernes karakterer å gjøre.

Samordna opptak betjener flere parter med ulike behov, og det må en ta hensyn til når en lager datasystemer. Datasystemet blir et mellomledd og må lages slik at det ivaretar begges behov.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Eller fordi din skole ikke var på listen man kan velge fra. I det hele tatt.

Det må naturligvis være en del av systemet at skoler som sender digitalt vitnemål til samordna opptak registrerer at de faktisk gjør det. Det er tross alt et ansvar de påtar seg på vegne av elevene sine. Om søkeren ikke kan forvente at digitale vitnemål formidles automatisk så må en få beskjed om å ettersende alt på papir eller sekundært minnes på at ting må kontrolleres.

Skoleplass er en viktig ting for den som får den tildelt så det syns jeg at skal informeres om på kvalitets-papir. Evt. purringer hører også hjemme i brev, syns jeg. :gammel:

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:36   #45
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Jeg er jo på ingen måte uenig i at et viktig datasystem skal ta høyde for mange ulike eventualiteter eller være så sikkert som overhode mulig. Jeg deler bare ikke din optimisme i forhold til om det er mulig å lage et feilfritt system (miljøskadd etter flere år i software-bransjen, som jeg er). Og derfor synes jeg ikke man er fritatt for ansvaret om å sjekke selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:54   #46
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er jo på ingen måte uenig i at et viktig datasystem skal ta høyde for mange ulike eventualiteter eller være så sikkert som overhode mulig. Jeg deler bare ikke din optimisme i forhold til om det er mulig å lage et feilfritt system (miljøskadd etter flere år i software-bransjen, som jeg er). Og derfor synes jeg ikke man er fritatt for ansvaret om å sjekke selv.

Jeg har heller ingen slike illusjoner, jeg argumenterer heller ikke for et feilfritt system, men når systemet gir inntrykk til brukeren om at ting skal gå automatisk så må systemet lages slik at det varsler når ting går feil. Det blir feil å i ettertid legge ansvaret på søkeren som stolte på systemet.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 20:02   #47
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

De sa på nyhetene forleden dag at de videregående skolene hadde fått melding om hvilke vitnemål som manglet eller ikke var godkjente hos samordna opptak. Jeg synes det er kjemperart at de da ikke gjorde noe. De kunne i det minste gitt beskjed til de elevene det gjaldt.

Det er ikke elevene som har gjort noe feil, det er skolene som har sendt ut vitnemålene med feile koder osv.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 17:45   #48
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Men elevene har jo et ansvar for å sjekke at alt er registrert. Jeg sier ikke at jeg synes dette systemet er strålende, det er det langtfra, men det hjelper lite å skylde på skole og samordna opptak når de likevel ikke kan oppdrive flere plasser enn det allerede er. Synes det er greit at eleven har det endelige ansvaret, men systemet må helt klart forbedres.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no