Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 10:38   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Men du er enig i at de burde få med seg informasjon?

Jeg er enig i at det er fornuftig av dem å få den med seg, men samtidig er jeg enig med Rine også: man kan jo ikke forvente (eller i alle fall ta utgangspunkt i) at folk, som trolig aldri har måttet ta skikkelig, ordentlig ansvar for seg selv, plutselig vokser opp og blir ansvarsbevisste sånn helt på ordentlig, på bare to måneder.

(Det er forbløffende hvor fort de blir det når de begynner å studere, derimot. Gi dem et semester, og de fleste er ikke til å kjenne igjen.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 10:41   #22
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Fra http://www.universitetsavisa.no/noti...ticle14233.ece

Sitat:

Når vitnemålet er registrert får elevene bekreftelse via e-post. Om man ikke mottar slik bekreftelse, må man sende inn papirkopi av vitnemålet.

Men ikke alle elever er blitt varslet med slik e-post. Dermed er ikke søknaden blitt behandlet slik den skal.

Her skjønner jeg ikke hva de mener. Det er jo bare de hvis søknad er ordentlig registrert som mottar e-post. Mottar man ikke e-post betyr jo det at noe er galt og man må undersøke nærmere.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 10:48   #23
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Fra http://www.universitetsavisa.no/noti...ticle14233.ece
Her skjønner jeg ikke hva de mener. Det er jo bare de hvis søknad er ordentlig registrert som mottar e-post. Mottar man ikke e-post betyr jo det at noe er galt og man må undersøke nærmere.

Det er jo det de skriver, men jeg er enig i at det er knotete skrevet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 11:03   #24
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Nei altså, jeg skjønner at de ikke blir voksne på to måneder. Jeg har nok litt for høye forventninger, siden jeg var en snusfornuftig unge. Men det blir litt håpløst når all informasjon tilrettelegges og detaljeres og i det hele tatt og det fortsatt ikke funker, da vet jeg ikke helt hvordan en skal løse det.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 11:19   #25
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Oddsen for at alle fem hundre vil inn på medisin i Oslo, og karaktermessig burde sluppet inn, er ganske liten. Det er veldig mange studier hvor det er en del slingringsmonn. Og i motsetning til Teofelia har jeg opplevd at "overbookingen" på opptaket har slått ut helt annerledes enn det man forventet, så man har sittet med f.eks 170 studenter i august når man har hatt 120 studieplasser. Og jeg sier ikke at det er lett, men vi finner jo alltids en løsning.

Kristin Halvorsen kan ikke pålegge studiestedene å fikse dette, men hun kan be om at man utviser så mye fleksibilitet som praktisk mulig.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 11:24   #26
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Men du er enig i at de burde få med seg informasjon?

Ja, selvsagt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 11:27   #27
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Oddsen for at alle fem hundre vil inn på medisin i Oslo, og karaktermessig burde sluppet inn, er ganske liten. Det er veldig mange studier hvor det er en del slingringsmonn. Og i motsetning til Teofelia har jeg opplevd at "overbookingen" på opptaket har slått ut helt annerledes enn det man forventet, så man har sittet med f.eks 170 studenter i august når man har hatt 120 studieplasser. Og jeg sier ikke at det er lett, men vi finner jo alltids en løsning.

Joda, det har skjedd her også, men det er unntaksvis – og temmelig utfordrende.

Jeg er veldig enig i at det er et poeng å være fleksibel hvis det er systemet sin feil og ikke egentlig noe som søkerne burde oppdage selv. Hvis det er søkernes egen feil, ser jeg ikke det samme behovet for kompensasjon.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:02   #28
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Jeg vil tippe at studenter som søker kommende år vil være nøye med å sjekke at vitnemålet blir registrert.
Men dette er en prosess som normalt skal gå automatisk, søkerne er kanskje litt umodne og uerfarne og helt seriøst syns jeg systemet burde klare å sette inn en default på at man får en e-post dersom viktig dokumentasjon mangler all den tid de klarer sende ut når alt er i orden.

Jada, det står at de skal sjekke. Men samtidig syns jeg det er litt mer enn shit happens at flinke studenter skal måtte vente et helt år på å komme i gang med studier pga. en feil i systemet.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:20   #29
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Hva er det som er fallgruvene her? Hvorfor er det så mange som har misforstått? Har de ikke lest ordentlig?

Fallgruven er at det er mulig å registrere en nettsøknad når det ikke foreligger digitalt vitnemål. Hadde en blitt henvist til papirsøknad når ikke tilstrekkelig digital dokumentasjon er registrert så hadde ingen antatt at systemet gjør jobben for dem.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:22   #30
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Fallgruven er at det er mulig å registrere en nettsøknad når det ikke foreligger digitalt vitnemål. Hadde en blitt henvist til papirsøknad når ikke tilstrekkelig digital informasjon er registrert så hadde ingen antatt at systemet gjør jobben for dem.

Tull og tøys.

Søknadsfristen er 15. april. Ingen elever får vitnemålet sitt før langt utpå sommeren, og da ettersendes det.

Det har alltid vært søknad først og vitnemål senere, i alle fall så lenge som Samordna opptak har eksistert. Slik var det også den gang flertallet sendte inn papirsøknad.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:30   #31
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Søknad først og papirer etterpå. Sånn har det vært lenge.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:31   #32
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tull og tøys.

Søknadsfristen er 15. april. Ingen elever får vitnemålet sitt før langt utpå sommeren, og da ettersendes det.

Det har alltid vært søknad først og vitnemål senere, i alle fall så lenge som Samordna opptak har eksistert. Slik var det også den gang flertallet sendte inn papirsøknad.

Altfor lenge siden jeg har søkt til at jeg husker de detaljene, men argumentet mitt gjelder fortsatt: Hvis ikke tilstrekkelig digital dokumentasjon foreligger når det skal så bør data-systemet sende et brev slik at en får rimelig tid til å ettersende det som mangler. (En kan for eksempel i søknaden krysser av for at digitalt vitnemål ettersendes, eller skolene kan forhåndsregistrere at sine elever får digitale vitnemål, etc.).

Problemet med slike system er at systemet gir inntrykk av at det for mange skal gå automatisk.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:35   #33
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og vi sender fra oss en bunch med 18-19-åringer hver eneste år og det forundrer ikke meg at de ikke får med seg vesentlig informasjon. Så ansvarsfulle tror jeg ikke de blir over sommeren, dessverre.

Når man har sett russ burde man vite at man ikke kan forvente alt.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:39   #34
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Altfor lenge siden jeg har søkt til at jeg husker de detaljene, men argumentet mitt gjelder fortsatt: Hvis ikke tilstrekkelig digital dokumentasjon foreligger når det skal så bør data-systemet sende et brev slik at en får rimelig tid til å ettersende det som mangler.

Problemet med slike system er at systemet gir inntrykk av at det for mange skal gå automatisk.

Jeg vet ikke hvorfor det bare sendes e-post dersom alt er ok. Det er nok noen juridiske og administrativer grunner som jeg ikke kjenner til. Normalt får man purring dersom noe mangler, altså i andre sammenhenger. Men det er ikke alle som får med seg det heller.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:41   #35
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Altfor lenge siden jeg har søkt til at jeg husker de detaljene, men argumentet mitt gjelder fortsatt: Hvis ikke tilstrekkelig digital dokumentasjon foreligger når det skal så bør data-systemet sende et brev slik at en får rimelig tid til å ettersende det som mangler. (En kan for eksempel i søknaden krysser av for at digitalt vitnemål ettersendes, eller skolene kan forhåndsregistrere at sine elever får digitale vitnemål, etc.).

Problemet med slike system er at systemet gir inntrykk av at det for mange skal gå automatisk.

Det er klart man kunne fått masse påminnelser om det meste, men det at "noe informasjon" foreligger, betyr jo ikke at alt er greit likevel. Man kan ha blitt registrert med feil vitnemål, for gammelt vitnemål, feil karakterer osv. Så uansett fritas man ikke for ansvaret med å sjekke selv, mener jeg.

Og det er helt umulig å utsette søknadsfristen til vitnemålene foreligger. Da ville man ikke rekke å tildele studieplass før langt utpå høsten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:42   #36
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Den første personen som var i media om dette var en jente som hadde tatt opp en masse fag. Hun var registrert med sitt gamle vitnemål, men det nye var ikke blitt registrert.

Hvordan i alle dager skulle man designe et system som fanger opp slikt, lurer jeg på?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:45   #37
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den første personen som var i media om dette var en jente som hadde tatt opp en masse fag. Hun var registrert med sitt gamle vitnemål, men det nye var ikke blitt registrert.

Hvordan i alle dager skulle man designe et system som fanger opp slikt, lurer jeg på?

Men etter det jeg forstår, så kan man gå inn på en fane og se hvilke vitnemål som er registrert, det hadde i det minste jeg gjort, kontrollfreak som jeg er.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:49   #38
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er klart man kunne fått masse påminnelser om det meste, men det at "noe informasjon" foreligger, betyr jo ikke at alt er greit likevel. Man kan ha blitt registrert med feil vitnemål, for gammelt vitnemål, feil karakterer osv. Så uansett fritas man ikke for ansvaret med å sjekke selv, mener jeg.

Og det er helt umulig å utsette søknadsfristen til vitnemålene foreligger. Da ville man ikke rekke å tildele studieplass før langt utpå høsten.

Nå vet ikke jeg hvilke muligheter en har til å selv kontrollere egne digitale vitnemål, men hvis de er mangelfull og søkeren har angitt (eller har grunn til å tro) at alt skal bli levert digitalt så må systemet gi varsel hvis så ikke skjer. Hvis alle skal kontrollere systemet så faller mye av hensikten bort.

Tidlig søknadsfrist er greit det, kanskje mest fordi en skal velge hva en vil videre, men med et digitalt system som fungerer så vil en kunne behandle søknader og tildele studieplasser raskere – men det blir et byråkratisk spørsmål.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:50   #39
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den første personen som var i media om dette var en jente som hadde tatt opp en masse fag. Hun var registrert med sitt gamle vitnemål, men det nye var ikke blitt registrert.

Hvordan i alle dager skulle man designe et system som fanger opp slikt, lurer jeg på?

Ved at søkeren registrerer hvilken skole som skal sende det digitale vitnemålet.

Kode:
[   ] Digitale vitnemål sendes inn av: [Velg skole]
[ x ] Jeg ettersender vitnemål (standard)

F.eks.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 12:56   #40
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men etter det jeg forstår, så kan man gå inn på en fane og se hvilke vitnemål som er registrert, det hadde i det minste jeg gjort, kontrollfreak som jeg er.

Ja, det mener jeg at man kan, og det bør man gjøre, men det har ikke disse gjort.

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Nå vet ikke jeg hvilke muligheter en har til å selv kontrollere egne digitale vitnemål, men hvis de er mangelfull og søkeren har angitt (eller har grunn til å tro) at alt skal bli levert digitalt så må systemet gi varsel hvis så ikke skjer. Hvis alle skal kontrollere systemet så faller mye av hensikten bort.

Alle skal jo ikke kontrollere hele systemet, men alle bør jo kontrollere sin del av systemet. Jeg gjør da det samme når jeg søker jobb: jeg sjekker at søknaden er mottatt av rette vedkommende. Jeg antar ikke at systemet har full kontroll, selv om søknaden min sendes inn digitalt.

Sitat:

Tidlig søknadsfrist er greit det, kanskje mest fordi en skal velge hva en vil videre, men med et digitalt system som fungerer så vil en kunne behandle søknader og tildele studieplasser raskere – men det blir et byråkratisk spørsmål.

Den tidlige søknadsfristen er ikke for søkernes del, men fordi det er en tidkrevende prosess å tildele studieplasser. Det er ikke bare snakk om å sjekke hvem som har best karakterer og gi disse plass. Antall studieplasser ved de ulike studiene bestemmes for eksempel til en viss grad av antall søkere hvert år. Og det er mange andre faktorer inne i bildet som ikke har noe med de enkelte søkernes karakterer å gjøre.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no