Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2024

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-24, 20:23   #41
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hage 2024

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hvilke sommerplanter? Du kan bruke helt vanlig billig jord fra plantasjen, slik de selger i store sekker.

Jeg har ikke kjøpt frøene ennå. Kom gjerne med forslag! Trenger noen jeg kan ha i potter på verandaen og rundt huset. De bør nok være ganske lave. Huset er splitter nytt, så det må etableres bedd i løpet av forsommeren. Tenker å ha sommerblomster i dem, og fylle på med stander i løpet av sommer og høst slik at det blir mindre såing neste år.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 21:05   #42
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2024

Jeg hadde planer om å gjøre noe i drivhuset i påsken, men så døde pappa, og tiden brukes til å rydde i leiligheten hans. Men på lørdag vil jeg kjøpe litt ny jord og fikse litt i bedet i drivhuset. Tenker at jeg vil så feks reddiker og sukkererter, og så kommer de når de er klare. Ellers er det lite å få gjort ute foreløpig, hagen er full av snø.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 21:21   #43
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2024

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg har ikke kjøpt frøene ennå. Kom gjerne med forslag! Trenger noen jeg kan ha i potter på verandaen og rundt huset. De bør nok være ganske lave. Huset er splitter nytt, så det må etableres bedd i løpet av forsommeren. Tenker å ha sommerblomster i dem, og fylle på med stander i løpet av sommer og høst slik at det blir mindre såing neste år.

Jeg er egentlig ikke så god på å så blomster, men pleier ha Cosmos, men de blir ikke så lave.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-24, 21:28   #44
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2024

Jeg har kjøpt stiklinger av pelargonia, og en fuchsia, tenker hvert år at jeg skal overvintre dem. Et år oberbinrtet jeg faktisk peragionia, men stort sett står de ute til frosten tar dem og er fulle av bladlus innen den tid. Men stiklinger er kjekt.

Ellers har jeg bare sådd basilikum og karse.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-03-24, 22:39   #45
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hage 2024

Nå har jeg fått raket de største flatene av plenen i påsken, og i tillegg har jeg skrubbet verandaen. Jeg har sådd Cosmos (fylte og enkle) og satt Georginer i jord til forkultivering inne. Vi skal bort en uke etter påske, men når jeg kommer tilbake skal jeg så erteblomst til verandaen og Løvemunn som jeg skal plante sammen med georginer.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-24, 00:19   #46
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2024

Nå blir jeg jo huseier, så jeg er litt mer motivert for å gjøre noe med hagen for nå er den bare min! Men det blir nok frilandssåing tenker jeg. Forkultivering har jeg ikke tålmodighet til.
Jeg hadde hell med tomat, reddik, og jordskokk i fjor, så det vil jeg ha i år. Har også lyst til å prøve meg på poteter igjen. Og masse blomster må jeg ha!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-24, 21:14   #47
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2024

I dag kom jeg meg endelig ut i drivhuset. Jeg sådde reddik, sukkererter og plukksalat. Må ha litt mer såjord før jeg sår noe mer. Men mulig resten av plassen blir til agurk og tomat.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-24, 23:59   #48
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.119
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2024

Jeg pleier så slikt i gammel jord fra pallekarmer og lignende. Går helt fint. Kjøper heller næringsrik jord og sper pallekarmer med seinere.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 08:23   #49
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.359
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2024

Har noen prøvd å så blomstereng i kasser/pallekarmer? Kan det funke mon?

Jeg vil så gjerne ha litt blomstereng. Har også et hjørne på tomta vi akkurat har rydda for klatreplanter, men er redd det er litt mørkt der. For blomstereng vil ha mye sol, sant?

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04

Sist redigert av Ellisiv : I dag kl 10:01.
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 09:38   #50
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.184
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2024

Jeg sådde i potte i fjor, og det fungerte. Det kommer opp igjen i år.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel I dag, 11:49   #51
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.338
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2024

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Har noen prøvd å så blomstereng i kasser/pallekarmer? Kan det funke mon?

Jeg vil så gjerne ha litt blomstereng. Har også et hjørne på tomta vi akkurat har rydda for klatreplanter, men er redd det er litt mørkt der. For blomstereng vil ha mye sol, sant?

Jeg har hatt i pallekarm både i mye sol og i halvskygge bak drivhuset, og begge deler fungerer. Den første var finest, da. Jeg sår tett, gjerne noe blomsterengblanding og et par-fire poser med kornblomster og valmuer i tillegg.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel I dag, 15:25   #52
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.359
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2024

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har hatt i pallekarm både i mye sol og i halvskygge bak drivhuset, og begge deler fungerer. Den første var finest, da. Jeg sår tett, gjerne noe blomsterengblanding og et par-fire poser med kornblomster og valmuer i tillegg.

Valmuer og kornblomsti tillegg ja. Lurt. Det skal jeg også gjøre.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no