Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norge må importere blod fra utlandet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-12, 14:16   #41
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Jeg gav blod frem til i fjor. Fikk en innkallelse i fjor høst (mener jeg det var), den glemte jeg helt av. Siden har jeg ikke hørt noe mer fra dem, eller dem fra meg. Nå som eksamenstiden er ferdig og jeg har litt overskudd, får jeg se til å melde meg igjen. Men det ser ut som man "faller ut" av registereret hvis det er en gang man glemmer å stille opp, og det er litt rart. tror de taper mange blodgivere på den måten, desverre.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 14:50   #42
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Jeg tror også man faller litt for lett ut viss man glemmer en time, det har både mannen og jeg gjort ved et par anledninger.
Sløvt av oss selvsagt, men jeg tror de fleste som først har gitt blod en gang har lett for å gjøre det igjen om de får tilbud om ny time.

Jeg kan ikke gi nå pga graviditet, men har sagt til mannen at han må melde seg igjen nå etter ferien, for å kompensere litt for oss begge.

På blodbankens hjemmesider kan man få god motivasjon til å gi blod, anbefaler å spre videre. Her er en veldig sterk historie; http://www.blodbanken-oslo.no/blodbanken/turid.html

Det står ikke i selve artikkelen, men på forsiden som linker til den opplyses det at hun fikk blod fra 22 (!?) blodgivere!

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 14:53   #43
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Jeg skulle mer enn gjerne ha gitt blod, og jeg meldte meg i fjor var det vel, til jeg fant ut at jeg ikke kan gi pga en piercing. Den har jeg hatt siden jeg var ca 18 år, skulle tro faren for infeksjon var borte for lenge siden. Det sitter langt inne å fjerne den, men skulle jeg gjøre det en dag kommer jeg til å melde meg som blodgiver igjen.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 15:56   #44
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Jeg gav blod frem til i fjor. Fikk en innkallelse i fjor høst (mener jeg det var), den glemte jeg helt av. Siden har jeg ikke hørt noe mer fra dem, eller dem fra meg. Nå som eksamenstiden er ferdig og jeg har litt overskudd, får jeg se til å melde meg igjen. Men det ser ut som man "faller ut" av registereret hvis det er en gang man glemmer å stille opp, og det er litt rart. tror de taper mange blodgivere på den måten, desverre.

Det er helt klart at mange blodgivere mistes på den måten. Blodbankene i Norge drives over et stramt helsebudsjett og å innkalle blodgivere er tidkrevende arbeid. Man får best respons ved å ringe hver enkelt og avtale time, men det er mye tid bortkastet ved å høre på telefonsvarere eller ringetonen til folk som ikke kan ta telefonen. Time satt opp pr sms funker litt så der, og ikke alle datasystemer har støtte for epost og det er også veldig strenge regler for kommunikasjon mellom journalsystemer og internett dessverre (eller også heldigvis). Om man skal sende brev til alle så er det også en stor kostnad og det tar tid. Derfor blir man veldig takknemlig om giverne selv tar kontakt med Blodbanken om det er over 3 mnd siden sist man ga.

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Artikkel i Aftenposten.

Vi har jo ekstremt strenge regler for hvem som får gi og ikke. Hadde det vært mulig å fire ørlitegrann på noen av dem? Gitt en liten slant for å friste studenter eller andre som trenger penger?

Bill.mrk: Ubrukelig som blodgiver.

Det er et prinsipp om at blodgiving skal være frivillig og ubetalt nettopp for å unngå at noen lar seg friste av en liten slant og derved svarer uærlig for å ikke gå glipp av denne slanten. Man vil nettopp unngå de som tenker at "æsj, så strenge reglene er hvorfor skal "ditt eller datt" være av betydning? Jeg krysser nei jeg, ingen som finner det ut allikevel og blodet blir da vel testet? Og de xxx antall kronene kommer jo godt med nå som jeg skal til frisøren." Er det ikke noe å vinne på det, så er tanken at de som er usikre på en regel kanskje spørre og uheldige opplevelser kan unngås.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg er blodgiver, og hver gang jeg er og gir, så må jeg fylle ut et skjema med mange spørsmål om det ene og det andre. Og hver gang tenker jeg at det er flott at vi er så strenge her i landet på dette, for det sikrer at det blodet pasienter får, er sikkert og trygt.

Samtidig er det jo skremmende at vi må hente blod fra utlandet. Vet vi at det blodet er like godt sjekket som det som er tappet her hjemme liksom.

Alt i alt så synes jeg ikke vi skal fire på kravene for å gi blod. Jeg har heller mer tro på vervekampanjer hvor de går ut med hvilke krav som stilles, og viktigheten av det å gi blod. Det kan redde liv, og det er en veldig god tanke når jeg er og gir. Kanskje akkurat _mine_ dråper blod er med på å redde livet til en eller flere personer.

Akkurat dine dråper er garantert brukt til å redde noen!


Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvordan gikk det med blodbussprosjekt?

Det bor ganske mye folk utenfor byene også. Med buss kunne kanskje større områder blitt dekket?

Det er Blodbuss i Bergen og i Oslo. Den i Oslo brukes av Ullevål og Ahus i samarbeid, så den dekker store deler av Oslo og Akershus. Men dessverre er det slik at det ikke bare er å parkere hvorsomhelst, nårsomhelst. Bussen trenger store mengder strøm og spesielle kontakter, og må dessuten stå på veldig rett underlag. Det skal også store firmaer til for at det skal lønne seg å stå der, for det er slett ikke alle som ønsker eller kan å gi blod, noen har vært syke i det siste, andre bruker medisiner, noen har vært på reise til land med risiko for malaria osv. Som eksempel står bussen på Gardermoen hver 2-3 uke og det er slett ikke alltid det er fullbooket for å si det sånn, selv om det er ca 10000 mennesker som jobber i umiddelbar nærhet.

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Akkurat den der med piercing og tatoveringer har jeg lurt på. Hvorfor gir det evig karantene. Det høres jo litt merkelig ut igrunn.

Om Norske sykehus sjekker blodet de får inn, det kommer vel an på hvor akutt det er. Blir det hentet inn i all hast, så har de vel neppe tid til å ta alle tester på det, og da må de jo stole på giverlandet og dets rutiner.

Når vi gir her i landet, så testes blodet for alvorlige sykdommer hver gang. Blodet legges da på et ventelager til svar på disse foreligger, og når alt er greit, så går blodet videre, klar til bruk.

Det er vel HIV og hepatitt de i hovedsak sjekker, og resten beror på det skjemaet giver har fylt ut ved tapping.

Tatovering og piercing gir 6 mnd karantene. Har man piercing i slimhinne (f.eks tunge, kjønnsorganer) er infeksjonsrisikoen større og mer "kontinuerlig" siden disse områdene alltid er fuktige og har bakterieflora som er uønsket i blodet. Da får man karantene til man har tatt ut piercingen for minst 1 mnd siden.

Når det gjelder testing på blod så sjekkes alle på HIV og hepatitt B og C. Nye givere testes også på syfilis og det testes også med jevne mellomrom, men ikke hver gang.

Blodet som gis deles inn i tre komponenter;
*Røde blodlegemer (også kalt SAG pga oppbevaringsløsningen som er tilsatt som inneholder sukker og salter) som er det blodet som gis til pasienter som har hatt en blødning, har anemi osv. Det er de som frakter oksygen rundt i kroppen. Disse er holdbare i 35 dager og gis kun til pasienter i Norge. Vi kjøper heller ikke blodlegemer fra utlandet selv om det kan se slik ut fra overskriften.
*Blodplater som gis til pasienter som blør mye, for å stoppe blødningen. Gis også til spesielt de som har fått cellegift for å forebygge blødninger.
*Plasma er den gule væsken som blodlegemene flyter rundt i og som også inneholder salter, proteiner og antistoffer. For å nyttiggjøre seg disse stoffene som legemidler til f.eks blødere må plasma fraksjoneres og videreforedles. Vi har ikke fabrikker i Norge som kan gjøre dette, derfor må vi sende det til utlandet (Østerrike). For noen år siden sendte vi det til Octapharma som holdt norsk plasma separat. De kjøpte plasma fra oss og solgte legemidler tilbake fra samme plasma. Bruken av disse legemidlene økte kraftig og vi er ikke lenger selvforsynte på dette området, derfor kjøpte vi også legemidler fra utenlandske plasmagivere da også. I 2009 tok Baxter over produksjonen etter at de vant anbudet, og de separerer ikke norsk plasma for seg selv, men pooler det i store batcher. Alt som sendes til Baxter testes også på Hepatitt C og med NAT-HAV, i tillegg til de testene som er gjort i giverlandet (alle europeiske land har de samme Guidelines). Så selv om utvelgelsen er litt ulik fra land til land (f.eks at Sverige godtar homofile givere om de ikke praktiserer, dvs at de ikke har sex!) så testes alle på det samme, så produktene er så trygge som man klarer med dagens tester.

Det som gjør at ting ikke er 100% trygt er jo at man baserer seg på at giver er ærlig. Og reglene er strenge f.eks ved partnerbytte fordi det kan ta noen måneder før man blir smittet/før smitte vises i blodet.

Blod er en dyrebar ressurs som ikke skal brukes med mindre det er helt nødvendig, og det er ingen menneskerett å få gi blod. Men jeg vil si at det er en menneskerett å få så trygt blod som overhodet mulig om man kommer i en situasjon hvor det er livsnødvendig.

Oops, der ble jeg engasjert gitt!

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 17:56   #45
Unicorn
Står på egne ben
 
Unicorn sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Innlegg: 1.339
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Piercing i tungen tatt for over 10 år siden var ingen hindring for å gi blod, ei heller tatoveringen. De tre "utagerende festene" for 10 år siden derimot, de var nok til å aldri kunne gi blod

(Har forøvrig en slektining som utagerte mye mere enn meg i sin ungdom, og han får gi blod allikevel. Er ikke reglene like over hele landet?)

__________________
Unicorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 18:28   #46
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

De vil ikke ha blodet mitt heller, så jeg registrerte gubben i stede. Oppfordrer alle andre ubrukelige det samme. Om ikke mann så kan mann kanskje forsøke å "vere" nabo, mor, tante eller kollega. Det er mange som ikke tenker over at det er nyttig.

Hadde vervekampanje, med vervepremie vært noe?

Men gubben nekter å ta med mummikopp til meg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 18:45   #47
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Interessant, Mirasol. Jeg ser absolutt den med at betaling kanskje ville fått enkelte uærlige sjeler til å ta "en spansk en". Er det reduserte opptak av vitaminer/mineraler o.l som utelukker personer som har fått GBP, vet du det?

Jeg ga jo blod 2 ganger etter GBP, og i starten sa de at jeg kunne gi, men bare 2 ganger i året. De virra mye frem og tilbake, og så ble jeg informert om at nå hadde de tatt en nasjonalt beslutning ift GBP opererte. Det var visst i hovedsak pga B12 tror jeg?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 18:49   #48
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Interessant, Mirasol. Jeg ser absolutt den med at betaling kanskje ville fått enkelte uærlige sjeler til å ta "en spansk en". Er det reduserte opptak av vitaminer/mineraler o.l som utelukker personer som har fått GBP, vet du det?

Ja det er det, med tanken om at man trenger det man har selv. Men jeg vet at ulike leger har ulike meninger om akkurat dette, slik at her som det ikke foreligger noen faste regler i Veilederen vil det kunne variere litt fra blodbank til blodbank hva man får til svar faktisk. Noen vil kunne godta en giver som har tatt GBP dersom alle blodprøver har vært stabile over tid og det ikke foreligger noen mangelsykdom, andre praktiserer "føre var"-prinsippet. Det er jo slik at man ikke ønsker å påføre blodgivere en (mangel-)sykdom.

Opprinnelig lagt inn av Unicorn, her.

Piercing i tungen tatt for over 10 år siden var ingen hindring for å gi blod, ei heller tatoveringen. De tre "utagerende festene" for 10 år siden derimot, de var nok til å aldri kunne gi blod

(Har forøvrig en slektining som utagerte mye mere enn meg i sin ungdom, og han får gi blod allikevel. Er ikke reglene like over hele landet?)

Når det gjelder "utagerende festing" så kommer det an på hva man legger i det. Innebærer det bruk av narkotika så er reglene klare, injeksjoner eller sniffing utelukker permanent, enkeltepisoder av hasjrøyking kan godtas om det er minst ett år siden sist og det ellers ikke foreligger noen risikoadferd. Her går det også litt på skjønn og noen blodbanker kan ha valgt å være strengere enn Veilederen, derfor kan det praktiseres noe ulikt. Man kan på den annen side ikke være mindre streng enn Veilederen, så om det er det som virker å være tilfellet så kan det jo være at din slektning har "glemt å fortelle" om sin utagerende ungdom!?

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

De vil ikke ha blodet mitt heller, så jeg registrerte gubben i stede. Oppfordrer alle andre ubrukelige det samme. Om ikke mann så kan mann kanskje forsøke å "vere" nabo, mor, tante eller kollega. Det er mange som ikke tenker over at det er nyttig.

Hadde vervekampanje, med vervepremie vært noe?

Men gubben nekter å ta med mummikopp til meg.

Slem mot deg, men god mot andre allikevel da!

Det er stadig ulike vervekampanjer som pågår, noen med og noen uten premier. I fjor hadde Ullevål og Ahus en kampanje hvor en giver vant en tur med Stenaline og opphold på The Reef badelandhotell i Frederikshavn. Nå pågår bl.a. en kampanje hvor man kan vinne en iPad. Verv i vei uansett! Noen blodbanker praktiserer også at den som verver kan velge seg en ekstra blodgivergave om de verver en venn! Den viser seg at de som blir de mest stabile blodgiverene som regel er vervet av familie eller venner som også er/har vært blodgivere.

Gavene er forøvrig av en verdi på ca kr 50, dvs at blodbanken har forhandlet fram en avtale om at de betaler max kr 50, men verdien om du skulle kjøpt den i butikk er høyere, jfr Mummikopper (veil pris 199) og Marimekkoskåler (veil pris 299). Så det er jo ikke helt uten verdi det man kan velge seg heller.

Veileder for Transfusjonstjenesten i Norge ligger forøvrig fritt tilgjengelig på nett, og er kanskje ikke alltid like lett å tolke, men hvem som helst kan lese seg opp på regler i den om de er interessert.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no