Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

10-åringene ønsker seg bøker i julegave, tips?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-12, 09:08   #1
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

10-åringene ønsker seg bøker i julegave, tips?

Jentene mine er akkurat ferdig med Molly Moon-serien, som de elsket. Nå ønsker de seg bøker i julegave og jeg er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Første tanken var Terry Pratchett, fordi jeg er veldig glad i bøkene hans og jeg ser for meg at det er noe de kan like. Da tenker jeg spesielt på bøkene om Tiffany Aching, men jeg kan ikke se at de er oversatt ennå. De har lest noen bøker i En Pingles Dagbok-seriene, og de fenger, men blir ikke helt noen favorittserie. Virker som om de liker litt magi og fantasy, men jeg tror ikke de er klar for Percy Jackson-bøkene heller. Sitter og tenker litt på Narnia-bøkene, men så har jeg hele serien på engelsk og synes det er litt dumt å skulle kjøpe den på norsk også, når de kan lese dem selv på engelsk om et år eller to.

Er det noen som har noen gode tips til bøker som kan passe for dem?

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 09:16   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.154
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 10-åringene ønsker seg bøker i julegave, tips?

De tre første bøkene om Tiffany Aching er oversatt til norsk, men jeg vet ikke hvilke bokhandlere du evt. kan finne dem i. De heter Skrellingene, En hatt full av himmel og Vintersmeden.

Percy Jackson-serien slukte niåringen vår i sommer, og nå er han i full gang med neste serie av samme forfatter. Narnia-bøkene leste han i fjor og likte også godt. Hobbiten er jo ellers nærliggende, nå når filmen er like rundt hjørnet - og selv leste jeg Ringenes herre for første gang da jeg var ni, men det er kanskje ikke nødvendigvis noe for alle. Kanskje litt opplagt, men: Har de lest Harry Potter? Og Doktor Proktor?

Ellers husker jeg godt hvor oppslukt jeg var av Jordsjø-serien som barn. Trollmannen fra Jordsjø er den første.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 09:16   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.154
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 10-åringene ønsker seg bøker i julegave, tips?

Er det forresten greit om jeg flytter tråden til litteraturforumet, i den åpne delen av forumet? Du finner ellers flere tips i lignende tråder der inne.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 10:09   #4
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: 10-åringene ønsker seg bøker i julegave, tips?

HVa med den gamle serien "FEM" av Enid Blyton. Jeg elsket dem da jeg var på den alderen. Litt spenning.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 11:18   #5
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 10-åringene ønsker seg bøker i julegave, tips?

Takk, Skilpadda, bare flytt tråden, var så trett i morges at jeg ikke kom på at vi hadde et passende forum. Da må jeg lete litt mer rundt, hvis Pratchettbøkene er oversatt så tror jeg at de kan være et fint alternativ til jentene. Evt. Nation om den også er oversatt, fant ingen av disse på bokkilden eller Ark.no. Harry Potter har jeg hele serien på engelsk og kjøpt første bok på norsk for å se om jentene ville lese den, men de viser lite interesse for den så langt. De har sett filmene, det kan jo ha litt med saken å gjøre. Jordsjø-bøkene har jeg på engelsk også, men jeg likte dem ikke så godt, litt usikker på om jeg vil kjøpe dem på norsk og se om de faller for dem. Doktor Proktor har de ikke leste, skal sjekke dem ut litt nærmere Og Hobbiten har jeg liggende her et sted, så den utgår også. FEM-bøkene har jeg hørt om, men vet ikke om spenning er helt greia deres, selv om en av dem er glad i Frøken Detektiv. Skal ta en nærmere titt på dem også.

Tusen takk for tips, tar gjerne imot flere.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 11:35   #6
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 10-åringene ønsker seg bøker i julegave, tips?

Niåringen min liker det meste av fantasy og i krim-sjangeren. Hun er også ferdig med Percy Jackson-bøkene og likte dem veldig godt, så nå har hun kastet seg over neste serie av Rick Riordan fra Egypt. Hun er forøvrig stor Harry Potter-fan, men har vel bare lest tre av bøkene, resten har hun hørt på lydbok.

Snuppa har også likt krimbøkene om "Fire venninner" og Milla-serien (krim/hest). Jørn Lier-Horst har jo begynt på en krimserie for barn. Snuppa har leste den første boka (Salamandergåten) og syntes den var veldig spennende. Bok to er ute i butikkene nå.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-12, 21:41   #7
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 10-åringene ønsker seg bøker i julegave, tips?

Prøvde å finne Skrellingene i norske nettbokhandlere, men den er ikke i salg for tiden Det var heller ikke de to andre. Så utrolig synd

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no