Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-13, 11:51   #1
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Jeg leverte bilen min til vask og dekkskift fredag morgen før jeg dro på venninnetur. Da min mor kom for å hente den på ettermiddagen ble det noen misforståelser i forhold til om det var blitt skiftet dekk eller bare vasket (mange som jobber der, ikke alle snakker så bra norsk). Hun endte opp med å betale bare for vask og nå aner jeg ikke om jeg har på vinterdekk eller sommerdekk.

Jeg har åpnet posen med dekkene som ligger i bagasjen for å sammenlikne, men jeg aner virkelig ikke hva som er hva.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 11:52   #2
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Ja, for jeg har piggdekk.

Men ja, jeg ser forskjell på sommerdekk og vinterdekk.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 12:03   #3
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

.

Men ja, jeg ser forskjell på sommerdekk og vinterdekk.


Please do share.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 12:06   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.386
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Det er dypere spor i vinterdekkene enn sommerdekkene. Du kan måle og sammelikne. Minimum 3 mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk. Ellers er det noen tips her om at du kanskje kan se det på merking.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakt...t/Hjul+og+dekk

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 12:17   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Vinterdekk er merket med en snøkrystall eller M+S (Mud + Snow)

Det er også viktig at pilen på dekket peker riktig vei, der slurves det mye på
enkelte steder som skifter dekk. Pilen skal peke forover.
(Jeg har en mann som har jobbet i dekkbransjen, jeg har aldri satt meg grundig inn i dette altså!)







__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 05-05-13 kl 12:23.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 17:33   #6
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Ja, vi kjører nemlig på piggdekk vinterstid.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 18:22   #7
MegaMie
Multitaskingmaniac
 
MegaMie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Innlegg: 4.157
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

De hadde skiftet til sommerdekk.

__________________
Stor 07 Mellom 09 Mini 13
MegaMie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 21:57   #8
Polymer
E pluribus unum
 
Polymer sin avatar
 
Medlem siden: May 2013
Hvor: Malaysia
Innlegg: 17
Polymer er litt kul
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Ahaha! Thank you for the information. I have never owned a car in Norway and now I found something I had never been aware of.
Are there rules for when one changes tires? Only once each season change, or does one change with the weather?

__________________
“A world where it is safe to love is a world where it is safe to live”
~Serena Anderline-D'Onofrio

Polymer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 22:03   #9
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.386
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Man er nødt til å skifte etter været, hvis man vet at man skal et sted det er snø og is. Det er regler som at man normalt ikke skal kjøre med piggdekk etter 1.april, men sånn som været har vært i år har politiet gått ut i avisa og sagt at man ikke behøvde å skifte enda. (Her jeg bor, iallfall.) Har man piggfrie vinterdekk kan man i teorien kjøre på de hele året.

Det er en eller annen dato på høsten og, som man ikke kan skifte før, men det er altså piggdekk det også gjelder.

Det vanlige er altså at man skifter en gang på høsten og en gang på våren, men om man bor et sted uten snøen og plutselig skal en tur opp på fjellet kan det være nødvendig å ta et ekstra hjulskift.

I tillegg er det piggdekk-avgift i noen store byer, fordi de skaper mer svevestøv.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 22:33   #10
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.420
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Ja, for jeg har piggdekk. Må få skiftet snart......

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 22:58   #11
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Det er ganske stor visuell forskjell på mønsteret på vinterdekk og sommerdekk, også uten pigg. Du burde ikke være i tvil hvis du ser de to dekktypene ved siden av hverandre.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-13, 22:59   #12
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det er regler som at man normalt ikke skal kjøre med piggdekk etter 1.april

Dette gjelder i Sør-Norge. I Nord-Norge kan man kjøre med piggdekk til 1. mai (eller lengre hvis føret tilsier det, selvsagt).

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 00:00   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette gjelder i Sør-Norge. I Nord-Norge kan man kjøre med piggdekk til 1. mai (eller lengre hvis føret tilsier det, selvsagt).

Er vel 1. april eller første søndag etter påske.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-13, 10:41   #14
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ser dere forskjell på vinterdekk og sommerdekk?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Er vel 1. april eller første søndag etter påske.

Ja, sørpå ja. Ikke her i nord, her er det 1.mai som Stompa skriver.

Jeg kjører minst mulig nå siden dekkene mine ikke var på lager likevel, så Dekkmann måtte bestille. Føler meg ikke helt fornøyd med å kjøre med pikkdekk nå etter datoen.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no