Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Ost og migrene

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-09, 09:19   #1
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Ost og migrene

Jeg er svært plaget av auramigrene. Opptil tre-fire ganger i uken med påfølgende uvell/"surrete i hodet" dag. Det blir ikke mye til liv kan en si.

Jeg "forsker" stadig på sammenhengen med matvarer.

Jeg vet at vanlig modnet ost trigger anfall hos meg. Nå lurer jeg veldig på om cottage cheese regnes som ost i en sånn sammenheng ?
CC er vel ikke modnet ost? Jeg har prøvd i små mengder - og hatt anfall, men det kan jo være annet som utløser.

Noen som kan opplyse meg ? Andre med hyppig migrene som vil dele innsikt - jeg er i ferd med å bli desperat.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 10:36   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.736
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ost og migrene

Oi, dette har jeg aldri tenkt over. Helt klart verdt å teste ut. For meg har det stort sett hjulpet på anfallene å ha et generelt sunt kosthold (uten søtningsstoffer og snop), men nå det siste halve året har ikke det funket.

Spennende!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 12:07   #3
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ost og migrene

Åhh, kan modnet ost trigge migrene? Det visste ikke jeg ...

Jeg har også auramigrene og selv om jeg ikke er veldig hardt rammet, så er det plagsomt og ubehagelig. Jeg har fjernet spiralen og kuttet veldig i sjokolade/godteri/sukker generelt (bortsett fra i forrige uke ... ), men har fortsatt fått auraen ved noen anledninger. Men kanskje det kan være osten jeg spiser altså. Nå fikk jeg noe å gruble på - elsker jo oster ...

Hvordan er det egentlig med anfallene - kommer de samme dag som man spiser noe som trigger det eller kan det komme noen dager etterpå?

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-09, 09:05   #4
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Ost og migrene

Nå er det ikke slik at det er en absolutt sammenheng.
Mer slik at om migrenen ligger der latent den perioden så er det matvarer som lettere utløser anfallet.
For meg som er plaget på det nivået jeg er så er det absolutt verdt det å unngå matvarer som trigger.
Feks. kaffi/koffein. I mangeår drakk jeg mye kaffi og hadde mye migrene. jeg prøvde ut diverse migrene medisin og ingen lege nevnte mat/drikke.

Så kom jeg til en lege som sa, kutt ut Kaffi, sitrusfrukt(jucie), sjokolade og ost. Stress ned. Drop aerobic/step treningen.
For meg ble det et nytt liv - lenge. Men jeg vet jo ikke hva som hjalp mest.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no