Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Plante Lavendel nå?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 22:32   #1
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Plante Lavendel nå?

Jeg har så lyst til å plante masse Lavendel i bedet ute, og så at Plantasjen har på tilbud. Er det en bra tid å plante dette nå, eller er det for sent?

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:39   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.934
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plante Lavendel nå?

For sent for hva da? Jeg trodde ikke lavendel overvintret uansett. Det har den aldri gjort hos meg i alle fall. Men om det er verd pengene så sent i sesongen? Ja, det synes jeg definitivt. De blomstrer hele tiden og er flotte.

__________________

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:39   #3
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Plante Lavendel nå?

Det går helt fint å plante lavedel nå, bare ikke gjødsl dem noe særlig før til våren. Mange gjødsler ikke lavendel i det hele tatt, men det er litt forskjellig hva som passer. Man kan godt blande inn litt kompost og sand i jorden der de skal. Pass på at du kjøper den lavendelen som tåle frost, og ikke de "sommerfugltypene", som ikke tåler norsk vinter.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:41   #4
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plante Lavendel nå?

Jeg plantet lavendel i fjor og jeg mener bestemt at det var seint på året. Den kom igjen i år (til min store overraskelse, for jeg hadde jo glemt den) og den blomster fint nå.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:44   #5
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plante Lavendel nå?

Det sto vel på at den var flerårig (eller hva det nå som betyr det). Ikke sommerfuglgreier nei, så ut som den vanlige jeg vil ha.
Men mulig gjøre storinnkjøp i helgen da, og grave opp hele bedet og plante bare Lavendel.
Takk for svar!

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 22:55   #6
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Plante Lavendel nå?

Alle er jo flerårige og gudene vet hva de merkes som. Lavendula angustifolia er i hvert fall herdig og enkelte kultivarer har vist seg ekstra herdig. Lavendula Stoechas selges over alt i hagesentre og blomsterhandlere, ofte side ved side med angustifolia og ikke merket noe som helst.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no