Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvordan holde liv i fuchsia?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 12:55   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvordan holde liv i fuchsia?

Syns fuchsia er en flott blomst, men jeg klarer jo ikke å holde liv i den.
Så hva i all verden gjør jeg galt?

Den henger i skyggen med sol tidlig morgen og sen kveld. Jevnt fuktig.

Hvor skal jeg forresten knipe av blomsten? Rett nedenfor den grønne klumpen, rett over eller skal hele stilken bort?
Og hva gjør jeg med udyrene som har funnet sin plass i planten? Små små fluer eller noe sånt tror jeg.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 13:24   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Knipe av med hele stilken, helt til neste ledd. Kniping gjør at blomsten fortsetter å blomstre og ikke bruker krefter på stilker der blomsten er borte.
Når jeg har hatt lus på roser eller blomkarse, har ikke hatt udyr på andre blomster, så funker det fint å spraye med grønnsåpevann så jeg vill eha prøvd det.

Fuchia kan jo overvintre så de skal holde hele sommeren og utover høsten.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 13:35   #3
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Knipe av med hele stilken, helt til neste ledd. Kniping gjør at blomsten fortsetter å blomstre og ikke bruker krefter på stilker der blomsten er borte.
Når jeg har hatt lus på roser eller blomkarse, har ikke hatt udyr på andre blomster, så funker det fint å spraye med grønnsåpevann så jeg vill eha prøvd det.

Fuchia kan jo overvintre så de skal holde hele sommeren og utover høsten.

Vet, men jeg har ikke noe sted å ha den. Ikke plass inne og det blir for kaldt i uteboden. Kanskje X kan overvintre den hvis jeg spør pent.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 13:56   #4
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Jeg har ingen bod verken inne eller ute som det er plass til blomster men stapper røttene til 5-6 Geraniumer oppi en stor gammel krukke med litt lite jord og den står i et karnappvindu i stua hele vinteren. Klipper bladene helt ned.
VAnner bittelitt innimellom gjennom vinteren. Begynner å gjødsle og å knipe høye skudd tidlig på våren og den overlever fra år til år. Synes det er gøy å se at jeg får det til.
Jeg har Dronning Ingrid, lyse rosa blomster og er så flott når den blomstrer. Sånn ser de ut, disse er ikke mine altså..

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:00   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Knipe bort alt som er avblomstret gjør jeg også. Jeg tror fuchia skal tørke litt inn? Den trives hos meg, og jeg har for vane å la mine blomster tørke littegrann innimellom. Bare fordi det blir sånn, jeg kan finne på å glemme å vanne.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:23   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Pass på at den ikke blir for våt. Den liker ikke å stå konstant fuktig, så la den gjerne tørke litt opp innimellom.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 14:33   #7
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.999
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Da skal den få tørke litt ja, kanskje flytte den over på andre siden i morgen da.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 15:38   #8
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

GinaK: veldig fin, men ikke fuchsia, det er pelargonium. Blodsdråpen, fuchsia, blir finest når den får overvintre og vokse seg større. Men du kan i alle fall knipe av det døde og gi den godt med gjødsel.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 17:32   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Knipe, det har jeg sannelig ikke husket på/tenkt på at jeg skulle gjøre med min.

Jeg har en fin fuchia jeg kjøpte for litt siden ståedne på trappen, og den blomstrer greit der, men det faller jo av blomster innimellom, jeg bør vel legge inn i "blomsterrunden min" i kveld å se om der er greier som kan knipes da. Det er vel også ypperlig til stiklinger, mener jeg?

Ikke at jeg egentlig helt vet hvor jeg skal overvintre den, men jeg har absolutt planer om å prøve.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 21:34   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

GinaK: veldig fin, men ikke fuchsia, det er pelargonium. Blodsdråpen, fuchsia, blir finest når den får overvintre og vokse seg større. Men du kan i alle fall knipe av det døde og gi den godt med gjødsel.

Jeg vet det, ville bare forklare at det er ganske lett å overvintre blomster i liten krukke. Geraniumen overlever omtrent alt.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 21:37   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan holde liv i fuchsia?

Men pelargonia har litt andre krav til temp for overvintring enn fuchia så vidt jeg har lest. Den første kan man greit overvintre i et kjølig vindu, den andre skal ha rundt 5 grader eller noe sånn. Det er ikke alle som er like greie å overvintre. Men det er verd et forsøk.

Jeg skal absolutt forsøke med både pelargonien og fuchiaen jeg har stående på trappa. Sammen med et par hortenisa og en rose... hmm, de siste har jeg ikke kjøpt selv, og hva som evt overlever til neste år får tiden vise.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no