Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kabel over eiendom

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-12, 20:21   #1
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Kabel over eiendom

For litt siden oppdaget vi plutselig at det var kommet en ny kabel på tvers over eiendommen vår. Det er kabelen til fibernettet (tror jeg) og den følger jo der de andre strømkablene går.

Grunnen til at jeg tar opp dette, er at denne siste kabelen er 1,5-2 m under de andre kablene og dermed ganske langt ned mot marka.
Jeg tipper at om vi setter trampolina under så kan ungene bortimot ta tak i den om de hopper hardt nok, de store ungene ja.

Har kraftselskapet noen plikt til å opplyse om dette? Vi har ikke hørt noe som helst.
Skulle vi finne på å sette opp en garasje e.l så kan faktisk denne kabelen komme i konflikt med bygget, dette vil da bety forringing av verdien på tomta.
Har vi noe vi skulle sagt?

Vi har 2 mål tomt, og denne kabelen går diagonalt tvers over hele tomta- fra hjørne til motsatt hjørne.

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 20:26   #2
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Du har ingenting du skulle ha sagt, men dersom du hadde hatt eit tre som stod i vegen for kabelen, ville du måtte fjerne det...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 20:48   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Ta kontakt med fiberleverandøren og be dem "heise opp" kabelen. Alternativt kan de flytte den. Kabelen er ikke farlig (så lenge det er fiber i den), det går kun lys gjennom den, ingen strøm, men er den plagsom og fare for at barna kan henge i den, flytter de den sikkert dersom de får en henvendelse fra dere. Skriv en mail til leverandøren og legg gjerne ved et bilde for å vise problemet.


Sist redigert av Señora : 07-08-12 kl 23:08.
Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 20:53   #4
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Takk for svar.

Regner igrunn ikke med at vi har noe vi skulle sagt, men kjenner at jeg irriterer meg over at den er så langt ned som den er.
Alle som er på besøk kommenterer den nederste kabelen.

Vi setter jo ikke trampolina rett under da, har som sagt endel plass å ta av når det gjelder plassering

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 20:54   #5
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Trær ja, her kommer de faktisk å sager ned det som er i veien.
Akkurat det gleder jeg meg til, håper vi kan få litt utsikt

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 21:09   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Trær ja, her kommer de faktisk å sager ned det som er i veien.
Akkurat det gleder jeg meg til, håper vi kan få litt utsikt

Det er veldig vanlig at de kommer og kapper ned. Og så får tomteeier regningen ...

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 21:17   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Vi fekk velje mellom å gjere det sjølv innan ein gitt dato eller å betale dei for å gjere det.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 21:27   #8
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det er veldig vanlig at de kommer og kapper ned. Og så får tomteeier regningen ...

Såpass ja, men det er greit det for det er ikke på vår tomt men i skauen til bonden

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 22:22   #9
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.186
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Minste høyde over bakken skal være 4 m, er det lavere kan dere be om få den hevet.

I forbindelse med garasjebygging hadde vi canal digital på besøk hele 4 ganger før den laveste kabelen var 4 m over bakken.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 22:29   #10
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Takk Meisje!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 17:50   #11
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Går ut fra at det er litt utenfor tettbygd strøk de holder på med disse luftkablene? Mange kommuner tillater nemlig ikke luftstrekk på kabler / har med utfasing av luftkabler i kommuneplanen. Å sette opp luftkabler er helt klart billigst for installatør, men siden så mange kommuner prøver å bli kvitt dem ville jeg lurt litt på om installatørfirmaet "har tatt enn kjapp en" her. Stusser også på løsninga med å henge kablene 1-2m under eksisterende kabler. Skjønner de ønsker å unngå støy på svakstrømskabelen om dette er en kobberkabel og ikke fiber, men en sånn utførelse høres noe amatørmessig ut. Kan være verd å sjekke med kommunen om de tillater bruk av luftstrekk på nye svakstrømskabler / beskrive måten kablene er montert.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 17:58   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Jeg skyter inn med et spørsmål her ( ).

Vi har noen kabler som går fra veggen på verandaen vår og over til en telefonstolpe på andre siden av veien. Jeg synes disse kablene har begynt å sægge veldig, og lurer på om de bør strammes litt. Jeg aner ikke hva slags kabler dette er. Telefon? Strøm?

Hvem henvender jeg meg til for å finne ut? Hafslund?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 18:28   #13
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg skyter inn med et spørsmål her ( ).

Vi har noen kabler som går fra veggen på verandaen vår og over til en telefonstolpe på andre siden av veien. Jeg synes disse kablene har begynt å sægge veldig, og lurer på om de bør strammes litt. Jeg aner ikke hva slags kabler dette er. Telefon? Strøm?

Hvem henvender jeg meg til for å finne ut? Hafslund?

Hafslund skal kunne finne det ut ja. De har kartverk hvor ledningene sine finnes.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 18:30   #14
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Går ut fra at det er litt utenfor tettbygd strøk de holder på med disse luftkablene? Mange kommuner tillater nemlig ikke luftstrekk på kabler / har med utfasing av luftkabler i kommuneplanen. Å sette opp luftkabler er helt klart billigst for installatør, men siden så mange kommuner prøver å bli kvitt dem ville jeg lurt litt på om installatørfirmaet "har tatt enn kjapp en" her. Stusser også på løsninga med å henge kablene 1-2m under eksisterende kabler. Skjønner de ønsker å unngå støy på svakstrømskabelen om dette er en kobberkabel og ikke fiber, men en sånn utførelse høres noe amatørmessig ut. Kan være verd å sjekke med kommunen om de tillater bruk av luftstrekk på nye svakstrømskabler / beskrive måten kablene er montert.

De henger nok fiberen så lavt fordi det ikke er energimontører som utfører jobben, og de som jobber med fiber/telekabler har ikke lov å gå/klatre/utføre arbeid så høyt i stolpene som strømledningen er. Det finnes det regler på.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-12, 22:29   #15
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Kabel over eiendom

Ja det er i glissgrendte strøk dette, 20 min unna byen.
Alt dere vet!

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no