Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-10, 10:17   #61
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Så flotte bilder du tar Mei.
Jeg ser at det er på tide å henge opp den meisebollen jeg lagde for 14 dager siden. Håper den har holdt seg i kjøleskapet.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 10:18   #62
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Bildene er lånt på google altså.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 10:30   #63
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Åja. Men flotte fugler har du på besøk i hagen din likevel!

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 17:24   #64
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Eg oppdaga ein ny fugl på bakken i dag. Så spennande, tenkte eg, kva er dette då? Og i sekundet etter letta spurvehauken med ein av mine små, nusselige venner. 1 m fra husveggen tok den den, mens eg stod rett innenfor vinduet. Det har ikkje vært mykje liv i hagen etterpå. Prøver å trøste meg med at den trenger jo mat den og, men da er ikkje rare trøsta.

Ellers blir da nok flytting av fuglebrett i helga. Vil ha det bort på hushjørna der det er litt meir skjerma fra vindauga, og litt enklare å koma til. Så håper eg på at eg får besøk av endå fleire fuglar, sjølv om da allerede er smikkfullt på brettet.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 17:37   #65
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Fylles den EvaSolo-materen fort med nedbør når det regner/snøer?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 17:47   #66
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av SiriP, her.

Eg oppdaga ein ny fugl på bakken i dag. Så spennande, tenkte eg, kva er dette då? Og i sekundet etter letta spurvehauken med ein av mine små, nusselige venner. 1 m fra husveggen tok den den, mens eg stod rett innenfor vinduet. Det har ikkje vært mykje liv i hagen etterpå. Prøver å trøste meg med at den trenger jo mat den og, men da er ikkje rare trøsta.

Åh så spennende! :makaber:

Vi har nabokattene innom til stadighet, men fuglene kommer tilbake rett etterpå ser jeg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 17:54   #67
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Vi har så langt hatt besøk av kjøttmeis, blåmeis, granmeis og flaggspett i fuglemateren. Dompapen klarer ikke sitte på pinnene på materen og plukker heller det som ramler ned bakken - det gjør også nøtteskrika og rødstrupa. Vi pleier også å ha stjertmeis og grønnfink på besøk, og utpå nyåret kommer det gjerne flere sisik-arter også.

Her er stjertmeis - den er utrolig vakker:


Så snart det blir kaldt, begynner kjøttmeisen å mase: de sitter utenfor vinduet og nærmest titter inn med bedende blikk og hakker på vinduet (dvs. det er vel egentlig kittet på vinduene de er ute etter). Det er moro med småfugler! Her i huset er dompapene - eller "fløytemannen" som den gjerne kalles av familien (pga den litt stusslige fløytinga) - spesielt populær.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 17:56   #68
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Jeg håper vi snart får dompaper på besøk. Også rødstrupene, som ofte var her i fjor, hadde unger her i vår, og såvidt har vist seg i høst.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 18:09   #69
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Vi har vært på Plantasjen og kjøpt en diiiiger dunk med nøtter til fuglene. VI elsker å mate fuglene nå om høsten og vinteren, samtidig som jeg ikke er så glad i solsikkefrø som etterlater seg mengder med skall. Hva anbefaler dere å mate med, som er fuglevennlig og ikke etterlater seg masse søl?

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 18:11   #70
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Vi har vært på Plantasjen og kjøpt en diiiiger dunk med nøtter til fuglene. VI elsker å mate fuglene nå om høsten og vinteren, samtidig som jeg ikke er så glad i solsikkefrø som etterlater seg mengder med skall. Hva anbefaler dere å mate med, som er fuglevennlig og ikke etterlater seg masse søl?

Peanøtter? Jeg har kjøpt en gigapose med det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 18:22   #71
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Ingen problemer med skall av solsikker her, dei tar dei nemlig med seg bort på rekkverket til naboen.

Men eg forer med solsikker (med og uten skall, ikkje alle fugler klarer å knekka skalla), hasselnøtter (uten skall), rein kokos, tørt brød, havregryn, mjuke epler (ha dei gjerne i mikro), tørka frukt/ bær. Dessuten har eg og ungane laga mat av Flott matfett, frø, nøtter etc. Me hadde det i rømmebeger, og tredde hyssing gjennom som var festa til ein pinne i enden. Så har eg skjært ut hull i begeret før eg hengte det ut, så no spiser fuglane frå bunn og topp. (Henger opp/ned.)

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 18:25   #72
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Men sveller ikke havregryn slik at fuglene får magetrøbbel? Det har jeg hørt..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 18:35   #73
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Solsikkefrø over plenen. Meiseboller over terassen. På plenen raker jeg bare vekk eventuelle rester på våren. De fleste fuglene tar uansett frøene med seg andre steder og spiser.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 18:55   #74
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Men sveller ikke havregryn slik at fuglene får magetrøbbel? Det har jeg hørt..

Visstnok har dei så rask fordøyelse, at det ikkje er noko problem. Da er i alle fall det eg fekk veta av "fuglefolk".

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 22:09   #75
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Nå har vi testet med frøblanding, og det gjentas ikke. For er ROT! Nøtter er mye enklere og ryddigere. Jeg har prøvd å kikke etter nøtter, men de fleste butikkene har bare frø. Så da blir det vel plantasjetur i helga.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 22:20   #76
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Blandinger av ulike frø og nøtter er ikke spesielt lurt eller ryddig nei. Fuglene ender opp med å kaste vekk alle som ikke er favoritten, automaten tømmes på no-time og det blir mat overalt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 22:53   #77
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Meiseboller, solsikkefrø og peanøtter er det mest poulære her. Og halve kokosnøtter.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 08:38   #78
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Hvem sleger panøtter uten om Plantasjen? Rekner ikke med at det er Polly dere serverer

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 10:04   #79
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.229
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Rema har små poser med nøtter, men de blir jo ganske dyre i lengden.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-10, 15:02   #80
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Hage] Nå er det småfuglene sin tur

Mange daglivarebutikker selger peanøtter i nett.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no