Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Introkurs i filosofi, moral og etikk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-10, 10:36   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Introkurs i filosofi, moral og etikk

Jeg har fått muligheten til å ta ut ei lita gruppe med "smarte" elever på niende trinn i RLE-faget. Planen min er å gi dem et lite kurs i filosofi, med vekt på moral og etikk. Hvor begynner jeg? Hvilke filosofer bør man ta utgangspunkt i?

Jeg tenkte også at vi kunne sammenligne litt; ulike kulturer, religioner osv. Har dere litteraturforslag?

Har dere tanker om gode skjønnlitterære bøker, filmer, musikk, kunst? Pratchett? Han som tegner med den døde hånda? Monty Python?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:49   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.569
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Skjønnlitteraturens intro til filosofi er vel grei å finne i "sofies verden"? Jostein Gaarder sine bøker er ofte filosofisk anlagt, synes jeg.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:53   #3
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Jeg tror den blir hakket barnslig og jentete for denne gjengen. Jeg husker ihvertfall historien som veldig kjedelig. Men jeg kan gi den en sjanse til.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 10:57   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.569
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Jeg husker den også som en anelse kjedelig.... folosofi delen i alle fall. Men jeg er jente da, og leste den på vgs da jeg skrev særemne om gaarder.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:16   #5
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Synes det kan være lurt å starte med de greske filosofene, siden det er selve grunnlaget. Og kanskje innta "Sokratesrollen" selv, og stille dem åpne spørsmål som gir mulighet for refleksjon. Dessuten finnes det jo mange etiske dilemmaer i dagens samfunn som dere kan filosofere over.

Jeg har ikke noen litteraturtips her og nå, men vet at det finnes en gruppe (?) som faller seg Filosofi med barn og ungdom (Fmb), som også har en egen gruppe på Facebook.

Lykke til med spennende prosjekt!

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:18   #6
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Arne Næss har jeg lest en del av i forbindelse med økofilosofi på universitetet. Han er ganske fasinerende, faktisk
Richard Dawkins er en annen "filosof" jeg har sansen for. Han e egentlig evolusjonist, men boka "the selfish gene" går veldig innpå etikk og moral som medfødte egenskaper man trenger for å kunne leve i samfunn. Den er sikkert oversatt til norsk også, og Dawkins er lett og forstå.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:22   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Dawkins er en morsom mann. Har ikke han laget en tv-serie også?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:22   #8
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Synes det kan være lurt å starte med de greske filosofene, siden det er selve grunnlaget. Og kanskje innta "Sokratesrollen" selv, og stille dem åpne spørsmål som gir mulighet for refleksjon. Dessuten finnes det jo mange etiske dilemmaer i dagens samfunn som dere kan filosofere over.

Jeg har ikke noen litteraturtips her og nå, men vet at det finnes en gruppe (?) som faller seg Filosofi med barn og ungdom (Fmb), som også har en egen gruppe på Facebook.

Lykke til med spennende prosjekt!

Begynne med Sokrates da, eller er det noen før ham?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:24   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Dawkins er en morsom mann. Har ikke han laget en tv-serie også?

Han har laget flere, jeg elsker "the root of all evil" for eksempel

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:34   #10
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Jeg ville nok unngått populærvitenskap i størst mulig grad, som for eksempel Dawkins, som har et så tydelig standpunkt.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:40   #11
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Begynne med Sokrates da, eller er det noen før ham?

Ja, førsokratikerne, men det er mer naturfilosofi.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:48   #12
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg ville nok unngått populærvitenskap i størst mulig grad, som for eksempel Dawkins, som har et så tydelig standpunkt.

Han kunne vært fin som et diskusjonsinnlegg, satt opp mot kreasjonistene, sosialdarwinistene, eller kanskje noen religiøse filosofer? De siste kan jeg fryktelig lite om.

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Ja, førsokratikerne, men det er mer naturfilosofi.

Så hvis vi konsentrerer oss om moral og etikk så er Sokrates begynnelsen? Er denne lista grei? Jeg skulle gjerne fått inn noen flere religiøse tenkere. Denne oversikten over muslimsk etikk og moral var fin. Hvilke er de store innen de andre verdensreligionene? Thomas Aquinas?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:57   #13
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Ja, og Augustin, kanskje?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 12:32   #14
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Platon og Aristoteles mener jeg er de viktigste fra antikken. Denne bokserien har fine introduskjoner til mange viktige historiske personer:

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 12:36   #15
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.840
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Tror du det er bedre å gå grundig inn i Platon og Aristoteles, heller enn å gi dem en historisk oversikt fram til vår tid? Vi har bare to timer i uka i et halvt år.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 13:19   #16
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Jeg ville kanskje vektlagt de ulike tankeretningene fremfor en historisk, kronologisk gjennomgang av de forskjellige filosofene. Ser for meg at det blir letter å få til en dialog med elevene dersom du tar opp forskjellige temaer/tanker, og gjør det relevant ved å sette disse i sammenheng med vår egen tid - og ikke minst elevenes egen hverdag.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 14:30   #17
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Jeg er enig med Claire, og så ville jeg holdt meg unna Dawkins - enda så morsom han kan være. Filosofitimene på universitetet var fantastiske, nettopp fordi han som underviste gjorde det så relevant. Han kunne ta en dagsaktuell nyhetsartikkel og knytte den til de store linjene, eller til temaet/filosofen vi hadde på planen den dagen.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 21:18   #18
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Tror du det er bedre å gå grundig inn i Platon og Aristoteles, heller enn å gi dem en historisk oversikt fram til vår tid? Vi har bare to timer i uka i et halvt år.

Disse to er grunnpilarene i vestlig filosofi, så det ville jeg uansett formidlet. Grovt sett kan en si at en filosof enten er aristoteliker eller platoniker. Det er forskjellige innfallsvinkler. Jeg tror jeg ville delt inn i antikken, middelalderen, renessansen og moderne tid, og prøvd å hatt en rød tråd gjennom det hele, prøvd å velge ett tema, for eksempel "det gode", eller et godt menneske, hva er det?

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 22:57   #19
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Platon og Aristoteles har enorm historisk betydning, men likevel, filosofi, moral og etikk er så mye mer enn gamle grekere! De var ikke overmennesker og sa ikke alt som var verdt å si. Miljøene i filosofi og teologi har etter min mening ikke nødvendigvis monopol på reell innsikt i temaene, og prestenes og sosiologenes versjoner blir elevene uansett utsatt for i rikt monn. Men evolusjonsbiologene har kvalitativt anderledes, ikke-metafysiske ultimate forklaringer på hva moral og etikk er og hvorfor vi har det. Med tanke på hvor mye ren idioti som sies av folk som tror de vet noe om evolusjon straks menneskelig adferd generellt og etikk og moral spesielt diskuteres, så tror jeg du ville gjøre verden en tjeneste om du legger det opp slik at din gruppe går videre med en litt bredere kunnskap heller enn en ekstra leksjon i Platon og Augustin.

Jeg likte derfor ideen om å la en naturviter som Dawkins komme til orde, og jeg er ikke enig i at klare meninger er noe negativt i filosofi. Sokrates ble ikke dømt til døden for å være vag og ufarlig. Om du ikke liker stilen hans finnes det andre å bruke. Et godt eksempel er forskerfilosofen Daniel Dennett (som nok er for tung lesning for denne aldersgruppa), men av mer rendyrkede filosofer så er jo nærmest umulig å ikke få noen tankevekkende diskusjoner av å lese Peter Singer. Steven Pinker har mye bra bakgrunnsstoff og er lettlest. Av evolusjonært orienterte moralfilosofer kan Marc Hauser, Richard Joyce og Frans De Waal anbefales. Dette er ting som jeg gjerne diskuterer og holder litt på med i jobbsammenheng, så jeg blir lett engasjert og bidrar gjerne.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 23:22   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Introkurs i filosofi, moral og etikk

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg skulle gjerne fått inn noen flere religiøse tenkere. Denne oversikten over muslimsk etikk og moral var fin. Hvilke er de store innen de andre verdensreligionene? Thomas Aquinas?

Her i Skandinavia har Knud Løgstrup hatt stor innflytelse på nyere tenkning innenfor luthersk kristen etikk. Om du vil ha noen kontroversielle så har Elizabeth Fiorenza (husker ikke hvordan hun skriver navnet) preget feministteologien og utviklingen på det området. Hun er professor ved Harvard og har hatt stor innflytelse på tenkningen omkring likestilling og teologisk begrunnelse for likestilling.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no