Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

"Vanlig norsk mat"

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-06, 14:50   #21
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Det er vel "vanlig" norsk mat, men den er jo ikke spesielt sunn.....

__________________
x x x

Sist redigert av Carpe Diem : 05-12-06 kl 14:56.
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 08:57   #22
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Jeg skjønner ikke helt økonomiargumentet, vår barnehage serverer generell usunn og "tom" mat, jeg tror jeg handler mest om mangel på kunnskaper/interesse og aller mest et forsøk på tidsbesparelse. For det er veldig mange i norge som tror at det er mye raskere å lage posesuppe enn vanlig suppe.

Try får varm mat bare en gang i uken, og da er det suppe, pølser, spaghetti på boks, fiskepinner og sånt det går i. Jeg synes vi får lite valuta for pengene.

Men er det ikke også veldig mange der ute som tror at det er bare sånt unger liker?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 12:31   #23
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Jeg tror mye av grunnen til at det velges lettvindt, er fordi det er al for lite snakk om det i barnehagen og at personalet ofte ser på det som et ork.

I Oslobarnehagene var det inntill for ikke så mange år siden, helt vanlig å ha en kjøkkenassisten som sørget for all varmmat. Da denne stillingen ble fjernet, falt oppgaven på avdelingene og det ble vanskelig å få tid til det og samtidig holde på aktiviteter en før hadde gjort.

Jeg tror det ikke nødvendingvis er mye dyrere å lage sunne alternativer, men personalet må motiveres ift det.

Jeg var styrer i en stor oslobarnehage, og da vi bestemte oss for å redusere sukkerinnak på bursdager og fester, ble personalet også mye mer bevisst hva de ellers serverte barna.
Det ble fremdeles servert både tomatsuppe og pølser av og til, men det ble mye oftere grønnsakssuppe, grov pizza, grønnsaksgratenger osv.

Jeg fikk ikke en eneste tilbakemelding fra foreldre ift hva de ønsket at barna skulle spise i barnehagen, så absolutt - gi beskjed! Det er mye lettere å gjøre noe med det, dersom en har fått tilbakemelding på at noen ønsker endring!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 12:34   #24
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men det tar da mye lengre tid å steke pannekaker?

Der jeg arbeidet, kjøpte vi til og med pannekakene ferdig stekt, så vi varmet dem bare

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 12:37   #25
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

De gangene barnehagen har hatt matlaging som aktivitet for barna, har alle vært kjempefornøyde. Noen barn har vært med på butikken og plukket ut grønnsaker, noen har rørt i suppa, noen har dekket bordet. alt i alt ender de opp med ca tre barn per voksen uansett, selv om en voksen har holdt på med maten nesten hele dagen. Det er jo supert og stjeler egentlig ikke tid, siden matlaging er en verdifull aktivitet.

Men både voksne er jo veldig flinke til å glemme at unger kan synes sånne ting er gøy, også haster vi avgårde med å få gjort det unna mens barna gjør noe annet.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 16:00   #26
Lucifer
Skummelt distré...
 
Lucifer sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Innlegg: 1.931
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Der jeg arbeidet, kjøpte vi til og med pannekakene ferdig stekt, så vi varmet dem bare

Jeg tenkte også at det måtte da ta lang tid. Men å kjøpe de ferdige må da bli dyrere? Har aldri kjøpt dem ferdige selv da...

__________________
3-barnsmor: Nesten tenåringen (07.07.2002) og Fotballspilleren (10.10.2005) og Minsteprinsessa (03.08.2008)

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 16:13   #27
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Men å kjøpe de ferdige må da bli dyrere? Har aldri kjøpt dem ferdige selv da...

Jeg har aldri stekt pannekaker selv, og når vi spiser det så kjøper vi ferdigstekt - Åmlis pannekaker. Jeg mener vi betaler noe sånn som 25-30 kr for en pakke på 10 pannekaker. Dyrere blir det helt sikkert så lenge man ikke tar med arbeidet.

(Det er mulig at det henger sammen med at vi ikke har hatt komfyr siden i fjor høst, men jeg har fremdeles vonde minner fra barndommen med pannekaker som smakte løk eller fisk. :urk: )

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 18:32   #28
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men det tar da mye lengre tid å steke pannekaker?

Det serveres ikke pannekaker i vår barnehage.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 19:11   #29
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Jeg har greid å karre til meg ansvaret for meny i vår barnehage.
Holder nå å samle sammen oppskrifter og lage endelig meny.

Målet mitt er:
- Å kutte ut poser helt.
-Få mest mulig reint kjøtt og fisk (ikke fiskepudding eller ferdige kjøttkaker hele tiden)
- Minst mulig sukker
- Masse grønnsaker og grovt mel.

Her er forslaget:

Uke 1:

Fiskesuppe
Havregrøt
Smøremat
Fisk i form med poteter og gr.saker
Kjøttdeig, grov pasta og tomatsaus

Uke 2:
Grønnsakssuppe
Risengrynsgrøt
Smøremat
Kylling, pasta med ostesaus
Havregrynsvafler

Uke 3:
Tomatsuppe
Havregrøt
Smøremat
Fiskegryte
Pizza med grov bunn

Uke 4:
Blomkålsuppe
Lapsgaus
Smøremat
Seibiff, potet, revet gulerot/eple og brun saus.
Grove pannekaker

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 19:39   #30
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

MIn første jobb etter videregående (1990) var som kjøkkenasistent i en barnehage.
Det var ikke en fulltidsstilling (24 t/pr uke)
Dette var en barnehage med 4 avd. med barn fra 0-2 år.
(kan ikke huske hvor mange barn det var når alle var der, noe som forøvrig sjelden skjedde)

Matlagingen tok vel ca halvparten av tiden og resten gikk til ryding og vask etterpå, matvarebestilling, menyplanlegging osn osv osv.
Morgenmøte hver dag når jeg kom for at jeg skulle haoversikt over alle barn som var der den dagen. (pluss at andre ting ble tatt opp selvfølgelig)
Skal se om jeg husker noe av det jeg lagde da...

Fredagene var korte dager og da var det gjerne grøt.

Fiskeboller i hvt saus med kokte gulrøtter og poteter.
(litt tomatpure i den hvite sausen og ungene spiste litt ekstra)
Karri i sausen gjorde også susen, men hadde en mamma som klagde over at ungen luktet karri da....

Grønnsakssuppe

Kjøttbollelapskaus i brun saus.
(sånne små kjøttboler i hermetikkboks, og brun saus av jevning og negro)

Fiskegrateng laget med fiskefilè.

Trekt torskefilè.

Torskerogn (hermetikk der også) Delt i skiver og stekt i langpanne i ovnen under folie)

Kjøttpølsegryte i brun saus. Samme som kjøttbollegreiene men med kjøttpølse i steden.

Det var i gjennomsnitt fisk og kjøtt anhver dag.

Dette var i allefall noe, og alt ble laget fra "bunnen" av.
Det som tok tid var å renske og hakke opp grønsaker + å skrelle poteter.
Med det er aktiviteter ungene kan være med på i en viss grad i allefall.

Jeg lagde all maten alene, og det var for over 20 unger, det tok meg ikke så lang tid.
Jeg begynte 9 og maten skulle være ferdig til 12. Hadde IKKE dårlig tid, for endel av den tiden ble også brukt til andre oppgaver.

Eneste abret med det var at det tok meg MANGE år å venne meg av med å kutte grønnsakene i "små barn terninger".

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 19:53   #31
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Skulle ønske vi hadde kjøkkenassistent!
Vi er en barnehage med 48 barn. Vi har vamt måltid alle dager utenom en. Vi har to kjøkken på huset og bytter på hvem som skal lage. Men matlaging kan ikke ta mer enn maks en time! Frossne grønnsaker har reddet oss.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-07, 19:57   #32
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Vanlig norsk mat"

Hva om de som har senvakt begynner med å skrelle litt poteter og andre grønnsaker dagen i forveien, når det er få barn?
Da er det jo også lettere å la ungene hjelpe til. Ser i barnehagen der minsten går at det er få unger igjen etter kl 16.30.
Og kommer jeg på dent iden er gjerne avdelingen ryddet og ungene sitter og slapper av. Den tiden kunne jo vært fint å bruke til slike ting.

Mye av maten jeg lagde, var mat som gjorde seg selv etter at grønnsaker og poteter var rensket og kuttet opp.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no