Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-14, 08:42   #1
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Det spør sykefraværsforsker Arnstein Mykletun om i Aftenposten i dag:

"Jeg snakker ikke her om den enkeltes «arbeidsmoral», men om hvordan våre holdninger kollektivt formes av samfunnet.
Kvinner og menns holdninger formes gjerne ulikt. Oppfordrer kvinner hverandre til «å lytte til kroppens signaler»? Er det en økt aksept for sykmelding som «forebygging» blant kvinner? Er det å være sykmeldt mer stigmatiserende for menn?
Er det en økt aksept for sykmelding som «forebygging» blant kvinner?
Det har tradisjonelt vært strenge forventninger til rollen som sykmeldt. Man skal ikke se for glad eller sprek ut. Er det en større oppmykning i disse rolleforventningene til sykmeldte kvinner enn menn?
Er terskelen for hvor syk eller sliten man skal være for å ta ut sykmelding blitt lavere for kvinner enn for menn?"

http://www.aftenposten.no/meninger/k...n-7728279.html

Ut fra hva jeg ser rundt meg, er det mye som tyder på at han har helt rett. Jeg ser mange kvinner rundt meg som har svært lav terskel for sykefravær, på tross av en arbeidsplass hvor de styrer dagen sin selv, og hvor arbeidsgiver er veldig på tilbudssida ifht å tilrettelegge for å komme på jobb (og ikke noe konkurransepreget miljø, tvert i mot kan man greit spørre kolleger om avlastning hvis det står på).

Det som overrasker meg mest er egentlig at det er noe de synes er så greit at de snakker om det helt åpent - til og med så langt at de holder hjemme barn for å ta en egemeldingsdag som kvalitetstid.

Hva tenker du?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 08:50   #2
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

"Folk" er jo alle typer mennesker så jeg tror ikke du kommer til å få en generell regel, men forhåpentligvis en spennende diskusjon!

Det jeg tror er at mennesker i "nye" yrker får sliasjeskader av feks relasjonsbygging, kommunikasjon etc. Det er som når jeg leser om musikere: Nrå de får spørsmål om "Hvilken musikk slapper du av med" Så svarer de: "Ingen. Jeg vil ha det stille når jeg slapper av". Det er noe med det å være "på".

Jeg tror jo det er lurt å være sykemeldt når man har noe som gjør at man ikke funksjonerer optimalt i jobben, men det er jo i teorien. I praksis er det mye grått.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 08:51   #3
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen, i forhold til den bransjen jeg er i nå, eller de menneskene jeg omgås.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 08:51   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Det stemmer ikke på jobben min, men jeg tror ikke den er representativ. Hos oss blir mye arbeid liggende om man er sykmeldt og det oppleves som belastende. Er man sykmeldt en uke er det flere dager intens jobbing for å komme ajour igjen. Det er også belastende å være sykmeldt fordi sykmeldingen blir offentlig på en måte og folk legger seg opp i årsak til sykemelding. Jeg tror aldri jeg har hørt at noen på min arbeidsplass har snakket om å sykmeldes forebyggende. Det jeg har hørt og gjort selv er å kommanderen syke hjem fra jobb. Omgangssyke, lungebetennelse og høy feber er gjerne årsak til sånn kommandering.
Det velges heller paracetjunkiemetoden inntil det ikke funker lenger.

Jeg ser for meg at det å sykmeldes forebyggende og holdninger til det lettere oppstår der det ikke er så synlig at man er sykmeldt og hvor ikke man selv får stor belastning av å være sykmeldt og jeg tror nok kvinner kan ha andre holdninger til dette enn menn.
På den andre side er det vel forsket på at korttidsfravær grunnet alkohol er høyere representert blant menn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 08:58   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette, hverken for jobb eller omgangskrets.

Også er det legen som sykemelder pasientene.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:00   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

I min omgangskrets må man snarere felle syke kvinner med bedøvelsespil og legge dem i seler for å få dem til å ta en dag i sengen når de trenger det. Jeg synes det er en større tendens til at man ønsker seg så godt trent og så sunn at man innbiller seg at sykdom ikke biter på, og at det går bort av seg selv om man durer på som vanlig, og later som det ikke finnes.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:00   #7
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Kvinner har i alle fall høgare sjukefråvær enn menn. I min bransje har dei nesten tre gongar så høgt fråvær som menn ut i frå sine driftstimar.

På synsenivå kan eg aldri huske at en mann har sagt hverken til en anna mann eller kvinne: "Ta deg en timeout med ei sjukmelding før det smell". Den uttalelsen har eg både hørt og ikkje minst lest mange gongar her inne, frå kvinner.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:06   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Også er det legen som sykemelder pasientene.

Det var også en kjepphest for meg tidligere, men ikke nå lenger.
Man har en del dager til fri disposisjon selv og leger må lytte til det pasienten sier. En pasient som er innstilt på sykmelding og spiller kortene sine rett er det vanskelig å ikke sykmelde.
Hadde legen hatt en rekke rent objektive kriterier å gå ut fra hadde det vært uproblematisk å si at legen sykmelder, thats it. Heldigvis blir det subjektive også lagt vekt på, men det krever tillit og der tenker jeg at selv om legen sykmelder så er det ikke bare legen som definerer om pasienten er syk relatert til jobb eller ei.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:14   #9
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Enig med Guava. Min påstand er at svært mange av oss kunne fått nokre dagars sjukmelding hos fleire legar ved å spele korta rett.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:33   #10
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Fra min arbeidsplass er erfaringen motsatt, man knasker paracet og håper det ikke smeller skikkelig. Når man er borte fra jobb fører det til ulemper for andre, så da forsøker man å unngå det lengst mulig.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:37   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det var også en kjepphest for meg tidligere, men ikke nå lenger.
Man har en del dager til fri disposisjon selv og leger må lytte til det pasienten sier. En pasient som er innstilt på sykmelding og spiller kortene sine rett er det vanskelig å ikke sykmelde.
Hadde legen hatt en rekke rent objektive kriterier å gå ut fra hadde det vært uproblematisk å si at legen sykmelder, thats it. Heldigvis blir det subjektive også lagt vekt på, men det krever tillit og der tenker jeg at selv om legen sykmelder så er det ikke bare legen som definerer om pasienten er syk relatert til jobb eller ei.

Man har jo møtt opp hos legen - og kanskje også nettopp med håp eller formål å få en sykemelding med seg når man går. Det er jo en ganske stor forskjell fra å gå på jobb og å akseptere at "det blir det det blir i dag, jeg gjør det jeg klarer".

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:43   #12
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Ein del kvinner gjer nok det, men eg trur ikkje det er nok av det til å forklare dei forskjellane mellom menn og kvinner som vi ser i figuren over kronikken.
Hittil i mitt liv har eg aldri høyrt menn bruke begrepet "å sjukemelde seg". Det er det kvinner som gjer. Menn "blir sjukemeldt".

Sjølv har eg kun vore sjukemeldt ein gang dei siste 10 åra, og det var på grunn av svangerskapskvalme. Mykletun nevner at det er forskjell mellom menn og kvinner også når svangerskapsrelatert fravær blir tatt vekk, men det er ikkje klart for meg om svangerksaprelaterte sjukemeldingar er med i figuren eller ikkje. Viss det er med, forklarar det nok ein god del av grunnen til at forskjellen mellom menn og kvinner er større blant dei yngste.

På min arbeidsplass er det generelt veldig lite sjukemeldingar, men her er alle høgt utdanna. Når nokon først blir sjukemeldt her er det snakk om alvorlig sjukdom, ikkje muskel og skjelettplager eller andre litt meir diffuse problem. Sjukemeldinga mi på grunn av svangerskapskvalme satt langt inne, og eg friskmeldte meg sjølv litt før sjukemeldinga gjekk ut fordi eg skulle holde eit kurs og ikkje hadde samvittigheit til å avlyse. Kom meg gjennom på eit vis med litt oppkast i pauser og kvalmestillande tablettar som eg eigentlig ikkje hadde lyst til å ta. Ingen tar over våre arbeidsoppgaver når vi er vekke, så dersom vi er lenge vekke er det fryktelig mykje å ta igjen når vi kjem tilbake. Dermed blir terskelen veldig høg for å sjukemelde seg. Kanskje litt for høg.

Eg kan ikkje seie at eg har observert noko synlig forskjell i det lille sjukefraværet vi har mellom menn og kvinner, men eg ser at kvinnene er meir slitne enn mennene.
Dersom eg samanliknar meg sjølv med mine mannlige kollegaer ser eg at eg sjølv blir langt meir stressa av å skulle prestere heile tida enn det dei blir.
Eg er relativt nyansatt i ei nyoppretta stilling og føler at eg heile tida må bevise at eg er rett person i stillinga. I går skulle eg foreksempel ha ein presentasjon for ein gjeng med viktige folk ganske seint på dagen og det førte til at eg sov dårlig om natta og var ukonsentrert i timane før presentasjonen på jobb. Dermed fekk eg ikkje gjort unna det eg hadde planlagt og fekk dårlig samvittigheit for det også.
Eg innbiller meg at menn generelt ikkje blir like stressa som kvinner og ikkje får dei samme samvittigheitskvalene når dei ikkje rekk å gjere ting som skulle ha vore gjort. Dermed blir dei mindre slitne og får mindre muskelplager på grunn av stress.
Og så er det dette med dobbel byrde som Mykletun nevner, at vi framleis tar hovudansvaret på heimebane sjølv om menn gjer meir enn før. Det blir veldig mykje å få dårlig samvittigheit for heile tida. Heime hos oss er vi heldigvis veldig likestilte, men eg føler likevel på presset om at eg skulle gjort meir saman med ungane, eg skulle ha vaska oftare og eg skulle ha vore meir opptatt av interiør og heimelaga mat slik som andre kvinner er. Og ikkje minst skulle eg ha trent meir! Det blir liksom aldri bra nok! Alltid noko som eg skulle ha vore bedre på! Tenker menn sånn?
I kronikken var det link til ein anna artikkel der ein mann med dårlig samvittigheit var intervjua. Han sa at han løyste det ved å vere flink til å delegere vekk oppgaver:
http://www.aftenposten.no/amagasinet...n-7725977.html

Han seier at menn er flinkare til det enn kvinner, og det trur eg han har rett i. Eg er livredd for å gi frå meg kontroll på ting på jobb. Vil helst gjere alt sjølv for å vere sikker på at det blir rett. På heimebane har eg blitt flinkare til det. Og der skal jo i utgangspunktet alt ansvar vere felles, så det blir eigentlig feil å snakke om delegering der. Det einaste eg ikkje har klart å "delegere" frå meg er ansvaret for klærne til ungane. Eg kjøper inn alt av klær og det er eg som pakkar byttetøy til barnehagen og pakkar kofferten når vi skal på ferie. Det er også eg som rydder i klesskapet, sorterer vekk det som er for lite og planlegger kva som må kjøpast inn. Har prøvd å overlate det til mannen nokre gangar, men det har skapt så mykje irritasjon at eg har krevd ansvaret tilbake . Det er jo heller ikkje ein kjempestor jobb og eg likar akkurat den jobben, så då kan han heller få 100% støvsugeransvar.

Gud, dette blei langt og ikkje akkurat "to the point" i forhold til spørsmålet i HI

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:57   #13
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Og så la eg merke til ein anna uttalelse frå Nikolai Astrup som blei intervjua som trabel tobarnspappa: En sunn bieffekt av å få barn er at det ikke går an å tenke på noe annet når du er sammen med dem

Nok ein ting som eg trur ikkje er sant for kvinner. Eg tenker stadig på jobben når eg er med ungane. Og så tenker eg på ungane når eg er på jobb

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 09:59   #14
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Tja.... Ikke på min arbeidsplass. Vi hangler rundt til detvirkelig smeller og så drar vi alle med oss i fallet og bruker et år på å komme oss på beina igjen. Om noen gang. Jeg finner ikke engang tid til å gå til legen. Det er ikke bra.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 10:03   #15
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Og så la eg merke til ein anna uttalelse frå Nikolai Astrup som blei intervjua som trabel tobarnspappa: En sunn bieffekt av å få barn er at det ikke går an å tenke på noe annet når du er sammen med dem

Nok ein ting som eg trur ikkje er sant for kvinner. Eg tenker stadig på jobben når eg er med ungane. Og så tenker eg på ungane når eg er på jobb

Denne er nok ikke sann for menn heller.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 10:13   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Enig med Guava. Min påstand er at svært mange av oss kunne fått nokre dagars sjukmelding hos fleire legar ved å spele korta rett.

Enig. Jeg var hos legen for å sjekke jernlagre og d-vitamin, siden jeg var så trøtt hele tiden, og han lurte på om jeg "ikke trengte en uke eller to med sykemelding for å komme til hektene igjen". Jeg takket nei.

Hos oss har jeg inntrykk av at ingen tar forebyggende sykemeldinger (som jeg vet om), men heller jobber til det smeller. Mannsdominert arbeidsplass, men det gjelder for begge kjønn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 11:10   #17
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Og så la eg merke til ein anna uttalelse frå Nikolai Astrup som blei intervjua som trabel tobarnspappa: En sunn bieffekt av å få barn er at det ikke går an å tenke på noe annet når du er sammen med dem

Nok ein ting som eg trur ikkje er sant for kvinner. Eg tenker stadig på jobben når eg er med ungane. Og så tenker eg på ungane når eg er på jobb

Jeg tenker ikke på jobben, torsk gjør det.

Så kan jeg spørre hva er mekanismen med at selv om en selv gjør det så tror man at det gjelder alle av samme kjønn? Du er ikke spesielt gammeldags heller Simone, så hvorfor antar du det? Jeg spør deg fordi du er saklig nok til å reflektere uten å gå i fullstendig lemenmodus. Det er jo litt pussig hva?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 11:17   #18
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Jeg har hatt kollega som tar seg egenmelding for å hvile seg
før ferie, når hun har vært litt hanglete.
Eller som er hjemme alle tre dagene, hvis vedkommende egentlig er frisk etter en dag,
for å komme seg (kan forstå det i visse tilfeller).
Eller som er hjemme med "sykt barn dag" fordi barnet er sliten etter sen flytur.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 11:58   #19
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Det skal mye til før jeg er hjemme fra jobb og det samme gjelder de fleste jeg kjenner. Jeg ser heller ingen sammenheng mellom kjønn og sykefravær blandt omgangskretsen, selv om det selvfølgelig ikke betyr at det ikke faktisk er en forskjell. Kan det også handle om typen jobb og utdanningsnivå? Er man glad i jobben sin, så har man jo mindre behov for å være borte fra den for å "hente seg inn". Hvis jobben derimot er litt "meh", så er kanskje terskelen lavere for å ta seg en "tredagers".

Jeg tenker for øvrig sjelden på jobb når jeg er sammen med barna.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-14, 12:07   #20
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg tenker ikke på jobben, torsk gjør det.

Så kan jeg spørre hva er mekanismen med at selv om en selv gjør det så tror man at det gjelder alle av samme kjønn? Du er ikke spesielt gammeldags heller Simone, så hvorfor antar du det? Jeg spør deg fordi du er saklig nok til å reflektere uten å gå i fullstendig lemenmodus. Det er jo litt pussig hva?

Eg er ikkje overraska over at du ikkje sliter med slike samvittighetskvaler både heime og på jobb, Esme. No har eg aldri møtt deg, men inntrykket mitt er at du på mange områder er svært ulik det som er "typisk kvinner", og det meiner eg absolutt ikkje som noko negativt! Du driter i kva som blir forventa av deg og gjer det du sjølv meiner er rett for deg. Eg trur svært mange kvinner er altfor opptatt av kva som blir forventa av dei.
Eg seier ikkje at alle kvinner tenker slik som som meg, men eg har inntrykk av at problem med å holde tankar om jobb og privatliv adskilt er større blant kvinner enn menn. I alle fall det med å sitte på jobb med dårlig samvittighet for barna. Det er i alle fall det inntrykket eg får når eg snakkar med andre kvinner og menn. Men når eg tenker meg om så er det nok ein del menn som tar med jobben heim, spesielt det med at dei tar jobbrelaterte telefonar og e-postar i helgene osv. Eg trur likevel ikkje dei bekymrar seg for jobben på fritida i like stor grad som mange kvinner gjer. Mannen min skrur av tankar om jobben i det han kjem inn døra heime. Har aldri problem med å få sove om natta sjølv om han veit at neste dag kjem til å bli superstress på jobb.
Og sånn er sjefen min på jobb også. Skikkelig irriterande for oss som ikkje klarar den kunsten der

Det burde jo ikkje vere sånne forskjellar mellom menn og kvinner, men eg meiner likevel at dei er der. Sjølv om vi innbillar oss at vi er hundre prosent likestilte når det gjelder husarbeid heime er det likevel vi kvinnene som føler på skammen når det ser skikkelig rotete og skittent ut når det kjem besøk. Mannen drit i det. Og kanskje du også, Esme. Men eg trur altså du skiller deg litt ut frå gjennomsnittskvinna. Også her inne, sjølv om det er rimelig stor andel av moderne kvinner her som ikkje er fastlåst i gamle kjønnsrollemønster.

Når det gjeld mekanismane bak kvifor eg har inntrykk av at det er slike forskjellar, så har eg ikkje noko veldig godt svar utover at det er det inntrykket eg får ved å observere andre rundt meg.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no