Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

12mnd og spiser bare finmost mat

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-14, 11:15   #1
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

12mnd og spiser bare finmost mat

Jeg har en snart 1 åring i hus og hun vil bare ha finmost mat enda. Det går til nøds med litt små pasta eller risbiter i mosen. Hun vil heller ikke spise brød, hun nekter å få små brødbiter inn i munnen. Når vi gir henne små biter av brød, kokte grønnsaker så prøver hun ikke å ta dem i munnen, sitter bare å leker med dem. Hun smaker på alt annet da men når det gjelder mat i små biter så vil hun ikke ha det i nærheten av munnen en gang. Det skal sies at hun ikke har fått tenner enda.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å spise mat i små biter? Vi legger bitene foran henne på en tallerken men hun er heller uinteressert. Hun spiser villig når vi gir henne finmost mat med skje. Vet ikke helt hvordan jeg skal få til overgangen fra finmost mat til vanlig mat? Det er mitt første barn så jeg er helt blank.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 11:47   #2
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Det er veldig stor forskjell på barn og størsten her spiste most mat mye mye lenger enn mini. Når det er sagt så ville jeg kanskje fått en lege til å se på mandlene. Er det noe som gjør at det er vanskelig for henne å svelge kanskje? Om alt er ok så ville jeg bare fortsette å legge frem mat så spiser hun nok til slutt. Mine har fått tenner sent, men har spist brødbiter og myke ting allikevel.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 11:50   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Mine barn hadde store mandler og brukte tid på å lære seg å spise biter. De var iallfall året når de endelig ikke brakk seg av klumper.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 12:24   #4
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Få sjekket med øre-nese-hals om det er store mandler eller trangt baki der slik at det er en fysisk grunn til det. Hvis det ikke er det er det bare å fortsette å oppmuntre. Da kopmmer det nok.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 12:33   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Har du forsøkt å gi henne en litt tørr brødskive med skorpen på? Da kan hun tygge av biter selv, og det blir ikke så deigete. Ingen av mine er spesielt glade i brød, men skorper har funka.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 13:38   #6
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Jepp, lurt å få sjekket hos øre-nese-hals.
Og prøv å gi henne for eksempel 1/4 skive som hun kan holde selv, kanskje interessen er større da?

Mine 2 eldste har også fått tenner sent, men maten gikk rett ned. Også litt hardere ting.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 14:07   #7
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Sjekke om det er noe fysisk som gjør at hun vegrer seg ja.
Ellers kan jeg legge til at min 4,5 åring var 1 år og 10 mnd før han spiste brødskiver.
Han feiler det ingenting, han likte bare ikke biter og klumper. Når han begynte i barnehage løsnet det

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 14:11   #8
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Jepp, lurt å få sjekket hos øre-nese-hals.
Og prøv å gi henne for eksempel 1/4 skive som hun kan holde selv, kanskje interessen er større da?

Mine 2 eldste har også fått tenner sent, men maten gikk rett ned. Også litt hardere ting.

Har prøvd å la henne holde litt av en brødskive selv men hun bare tittet på den.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 14:18   #9
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Opprinnelig lagt inn av C.D, her.

Sjekke om det er noe fysisk som gjør at hun vegrer seg ja.
Ellers kan jeg legge til at min 4,5 åring var 1 år og 10 mnd før han spiste brødskiver.
Han feiler det ingenting, han likte bare ikke biter og klumper. Når han begynte i barnehage løsnet det

Åh, så godt å lese det du skriver. Jeg tror vel også det er det som er greia, at hun ikke liker/takler biter og klumper enda. Men skal sjekke mandlene hos lege just in case. Da ordner det seg sikkert når hun begynner i barnehagen, det er bare litt over en måned til. Men veldig greit å høre at de kan være nærmere 2 år og fortsatt ikke spise mat med biter/klumper, at det ikke er uvanlig mener jeg.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 14:21   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.110
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Sånn var min minste. Ikke store mandler (det jeg vet) men veldig velutviklet brekningsrefleks, så han brakk seg av alt før han knakk spisekoden. Han var godt over året, tror jeg.

Jeg gjorde det sånn at når han satt til bords med oss så la vi ørsmå biter av mat på bordet foran ham (type minste småbitene av brokkoli), og av og til fattet han interesse for dette, lekte med det, og noen ganger havnet det i munnen.

Det som gjorde at det løsnet var at han fikk sveler. Tanten min var hos oss, jeg hadde stekt sveler til ørten voksne or ørtifjørti unger, og tante spurte om hun fikk lov til å gi ham litt. "Jada" sa jeg "men del dem smått opp, han brekker seg lett, og det spørs om han vil ha noe, han nekter annet enn finmost mat". Så hadde jeg nok med annen hurlumhei en stund, og så sier Tante "nå har han spist to hele sveler!".

Og etter det spiste han hva som helst. Han måtte liksom finne ut av hvordan maten kunne komme forbi halsen uten å utløse en brekningsrefleks.


Hvis det virker som om det er interessen det handler om og du ikke har noen magefølelse på store mandler, så ville jeg fortsatt med mos, og alltid tilbudt diverse brødskiver, grønnsaker i biter osv. når dere andre spiser og ventet på at det en dag skulle løsne.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-14, 07:29   #11
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sånn var min minste. Ikke store mandler (det jeg vet) men veldig velutviklet brekningsrefleks, så han brakk seg av alt før han knakk spisekoden. Han var godt over året, tror jeg.

Jeg gjorde det sånn at når han satt til bords med oss så la vi ørsmå biter av mat på bordet foran ham (type minste småbitene av brokkoli), og av og til fattet han interesse for dette, lekte med det, og noen ganger havnet det i munnen.

Det som gjorde at det løsnet var at han fikk sveler. Tanten min var hos oss, jeg hadde stekt sveler til ørten voksne or ørtifjørti unger, og tante spurte om hun fikk lov til å gi ham litt. "Jada" sa jeg "men del dem smått opp, han brekker seg lett, og det spørs om han vil ha noe, han nekter annet enn finmost mat". Så hadde jeg nok med annen hurlumhei en stund, og så sier Tante "nå har han spist to hele sveler!".

Og etter det spiste han hva som helst. Han måtte liksom finne ut av hvordan maten kunne komme forbi halsen uten å utløse en brekningsrefleks.


Hvis det virker som om det er interessen det handler om og du ikke har noen magefølelse på store mandler, så ville jeg fortsatt med mos, og alltid tilbudt diverse brødskiver, grønnsaker i biter osv. når dere andre spiser og ventet på at det en dag skulle løsne.

Ja jeg tror vel det er manglende interesse og brekningsrefleks som gjør at hun vegrer seg for å spise små biter. Jeg gav henne et middagsglass med grønnsaksbiter beregnet for 8 mnd og da brakk hun seg noe voldsomt gang på gang, tungen romsterte vilt rundt i munnen, tydelig at hun ikke visste hvordan håndtere bitene. Hvis grøten er litt tykk så kan hun fint brekke seg av den også. Men det har heldigvis blitt bedre, så jeg har tro på at det skal ordne seg.

Fint å høre at jeg kan fortsette med samme opplegget som jeg kjører allerede. Godt å få det bekreftet.

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-14, 09:39   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

Svelemetoden.

Blant mine fire unger har det vært ganske varierende tilnærming til most mat og biter og klumper. Det er mye som er helt normalt, og det kan godt forandre seg mye på kort tid.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-14, 09:43   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.110
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 12mnd og spiser bare finmost mat

"Svele servert av gammel tante". Uslåelig. Jeg kan sikkert leie henne ut.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no