Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-13, 09:47   #1
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg er spent- og bekymrer meg litt. Jeg har ingen Øygardtilhengere i min bekjentskapskrets, men har hørt flere ellers oppegående folk som tror han er skyldig men at bevisene ikke holder for å sannsynliggjøre nevnte samleier. Jeg er redd for at det sitter sånne i juryen.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 10:02   #2
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

I denne artikkelen i Dagbladet i dag sier John Christian Elden følgende:

Sitat:

- I denne saken er rettsbelæringen mindre viktig. Saken synes å være en ren faktumsak uten komplisert juss. Og da skal lagmannen være forsiktig med å si for mye, sier Elden.

Jeg lurer på hva han legger i at det er en ren faktumsak.

banana er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 10:10   #3
Olifant
Fersk i gamet
 
Olifant sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.811
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

I denne artikkelen i Dagbladet i dag sier John Christian Elden følgende:



Jeg lurer på hva han legger i at det er en ren faktumsak.

Det er vel en del juridiske termer de ikke trenger å bruke lang tid på, som feks ulike grader av forsett. Det brukte de en evighet på i en rettsak jeg var med på tidligere i år, nettopp fordi det var en veldig viktig del for å avgjøre skyldspørsmålet.

Olifant er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 10:19   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Jeg kjenner heldigvis ingen oppegående folk som mener at bevisene ikke holder. Men jeg er spent.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 10:23   #5
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Jeg følger med, og tror og håper han blir dømt. Men jeg tror også at uansett utfall vil tapende part anke til høyesterett, og så får vi en ny runde. Forhåpentligvis har de i såfall greid å få frem fler av meldingene, og har enda mer teknisk bevis å vise til.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 10:25   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Det blir ingen ny runde om de anker, for skyldsspørsmålet kan ikke ankes og rettssak i Høyesterett er helt annerledes. F.eks. er det ingen vitner, Øygard og jenta trenger heller ikke vitne selv. Jeg tipper Øygard anker straffeutmålingen, men det blir ikke det samme uansett.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 10:28   #7
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det blir ingen ny runde om de anker, for skyldsspørsmålet kan ikke ankes og rettssak i Høyesterett er helt annerledes. F.eks. er det ingen vitner, Øygard og jenta trenger heller ikke vitne selv. Jeg tipper Øygard anker straffeutmålingen, men det blir ikke det samme uansett.

...Og der avslørte jeg hvor mye jeg kan om Norsk rettsvesen. Trodde det var samme sirkuset på ny, jeg. :tusle ut av tråd:

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 11:42   #8
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Opprinnelig lagt inn av Olifant, her.

Det er vel en del juridiske termer de ikke trenger å bruke lang tid på, som feks ulike grader av forsett. Det brukte de en evighet på i en rettsak jeg var med på tidligere i år, nettopp fordi det var en veldig viktig del for å avgjøre skyldspørsmålet.

Riktig. De straffebudene Øygard er tiltalt for er juridisk "enkle"; det er straffbart å ha seksuell omgang med noen under en viss alder. Øygard visste alderen hennes. Ergo er spørsmålet om om det er bevist utenfor enhver rimelig tvil at det var seksuell omgang mellom de to, eventuelt før/etter 14-årsdagen hennes. For samleie med barn under 14 år, er det en minstestraff på tre års fengsel.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 11:55   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

God info fra (av alle steder) VG's kommentarfelt i direktesiden for saken:

Sitat:

Kjell: Anne; jeg har vært medlem i mange lagretter. Det som vanligvis skjer, er at man først trekker en stemmerekkefølge, og setter seg slik at man sitter riktig i forhold til rekkefølgen. Ofte starter man så med at hver og en av medlemmene sier litt om hva man i utgangspunktet mener, og hvorfor. Det blir nærmest en prøveavstemming. Deretter diskuteres saken mellom medlemmene, og man belyser så godt man kan de forskjellige argumentene. En betydelig svakhet i systemet er at det er stor forskjell på medlemmenes evne til å argumentere for egne syn. Noen er bedre til å snakke for seg, enn andre. Og enkelte har liten selvtillit i forhold til egne oppfatninger, og lar seg "snu". Enkelte legger mye prestisje og energi i å overbevise andre, uten at det nødvendigvis avspeiler argumentenes gyldighet.

For å være helt ærlig; et jurysystem, slik jeg ser det, er slett ingen garanti for rettferdighet. Det er ofte temmelig vilkårlig hva som blir utfallet. Spørsmålet om tvil er også problematisk. Nye lagrettemedlemmer er ofte forvirret i forhold til begrepet "forstandig tvil". Det kan jo stilles teoretisk tvil om det meste - går sola opp i morgen? - og det har jeg erfart at enkelte da er så usikre på dette at de for sikker hets skyld stemmer nei på skyldspørsmålet. Det finnes jo alltids noe tvil.

Selv om det skremmer meg, det jeg lærer her.

banana er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 12:28   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Jury er skummelt. Jeg er fryktelig bekymret nå.

Maverick er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 12:32   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Denne artikkelen oppsummerer hvorfor juryordningen er noe å bekymre seg over.

banana er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 12:33   #12
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jury er skummelt. Jeg er fryktelig bekymret nå.

Jeg også. Kollegaen min er ikke bekymret. Han er bombesikker på skyldig-kjennelse.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 12:37   #13
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Ja, jeg er også betraktelig mer usikker enn jeg var i tingretten.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 12:41   #14
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Jeg er fryktelig spent kjenner jeg ...

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 12:41   #15
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Jeg er ordentlig nervøs, men jeg klarer ikke tro noe annet enn at han blir dømt. SMS- og Skype-meldinger er de viktigste bevisene de har, og det vet de nok.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 12:44   #16
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

På den annen side, med de katastrofetankene jeg har omkring jurydommer akkurat nå, skulle man ikke tro noen ble dømt i lagretten. Ever. Og sånn er det jo heldigvs ikke.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 13:02   #17
Meiose
Aktiv
 
Meiose sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 155
Meiose er litt kulMeiose er litt kul
Standard

Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)

Jeg er også kjempenervøs. Og nå har de lunsjpause så da går det enda lengre tid! Frykter at han bare skal bli dømt skyldig i punkt to, men har ett lite håp om at jurymedlemmene er drittlei pjattet hans og dømmer han strengere pga det. Øl til middag dersom han blir dømt skyldig!

Denne saken har gått mer inn på meg enn noen andre nyheter på lang tid, det berører både meg som kvinne og frykten min for at min datter skal ramle borti en sånn.

Meiose er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 13:06   #18
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Jeg har gaflet ut de siste innleggene fra den gamle tråden og stengt den gamle, da den var over 1000 innlegg (før gafling).

Toffskij, moderator

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 13:07   #19
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.355
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Dette er uhyggelig nervepirrende ja!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv  
Gammel 22-05-13, 14:23   #20
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.921
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Når de bruker så lang tid, er det fordi de ikke blir enige? :nervøs:

banana er ikke aktiv  
Lukket tråd

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no