Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Alternativ til kumelk – hva er best?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-11, 16:55   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alternativ til kumelk – hva er best?

Veldig nære venner har adoptert en gutt fra Thailand. De er på hentereise nå og foreløpig så har han kun fått soyamelk som fostermor/sosialarbeiderna anbefalte. Er soyamelk det beste å gi som alternativ til kumelk?

Han fikk en is i dag og han kastet opp litt slim etterpå, kan dette ha vært for at han ikke tålte eventuell melk som var i isen? Hvor vanlig er det at thailendere ikke tåler kumelk? Jeg kjenner mer til hvordan det er lenger øst i Asia.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 16:58   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Det er ganske vanlig at asiatere og afrikanere ikke tåler kumelk, har jeg skjønt. Står litt mer her. Fant denne også men har ikke lest mer enn overskriften. Her i huset bruker vi soyamelk for det meste (det er delte meninger om soya men vi overdriver ikke så voldsomt heller), og endel ris- og havremelk, og så skal jeg prøve å lage min egen mandelmelk nå snart. Det finnes også veldig gode iskremer (bedre enn kufløte-is!) og yoghurter og puddinger basert på ris eller soya.
Vi bruker ikke kumelk til drikke, bortsett fra at barna får litt sjokolademelk i helgene, da i form av soya- eller rismelk. Så det vi bruker er i hovedsak til matlaging, men mandel- og hasselnøttmelk er ganske godt faktisk. Havremelk også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 28-03-11 kl 17:34. Årsak: La til noe
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 17:16   #3
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Det er absolutt ikke uvanlig med laktoseintoleranse blant sørasiater. Når du ber om alternativer, er det til drikke eller matlaging? For som drikke kan man jo velge vann eller juice. I mat kan man bruke ris- eller havremelk i tillegg til soya.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 17:32   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Jeg er klar over at det ikke als er uvanlig, men hvor uvanlig eller vanlig det er i Thailand vet jeg ikke. Begge deler, safran. Jeg er selv ikke hypp i for mye juice som drikke (jeg ser hvordan min sønn blir om han drikker to glass eplejuice) og det er vel ikke heller optimalt for tennene. Kumelk inneholder jo kalsium som man bør få i seg, hvordan supplere med det? Er det noen av de alternative melktypene som inneholder mer av dette? Gutten er 2 år og han koser seg med soyamelken sin.

Jeg har oppfattet det slik at soyamelk, spesielt den med lang holdbarhet inneholder noe som kanskje ikke er så bra, stemmer det?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 17:35   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Man får så og si alle vegetabilske melk med kalsium, minst like mye som i kumelk vil jeg tro. Personlig tror jeg ikke soya er noe verre for kroppen enn kumelk (som jeg mener i hvert fall ikke er særlig bra for mennesker), men er fullstendig klar over at det er delte meninger om dette. Men det finnes som sagt mange gode typer, både søtet og ikke søtet, tilsatt sjokolade, vanilje eller jordbær, med nøttesmak osv.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 17:37   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Du får i alle fall rismelk som er kalsiumberiket. Og hvis han tåler ost eller yoghurt så er det mye kalsium i det også. Og grønne grønnsaker. Og havregryn og mandler.
Og en bør jo ikke drikke så mye juice, men ett glass om dagen til et måltid bør ikke være noe problem - hverken for tenner eller med tanke på sukkerinnhold. Det finnes jo også kalsiumberiket appelsinjuice.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 18:11   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Man får så og si alle vegetabilske melk med kalsium, minst like mye som i kumelk vil jeg tro. Personlig tror jeg ikke soya er noe verre for kroppen enn kumelk (som jeg mener i hvert fall ikke er særlig bra for mennesker), men er fullstendig klar over at det er delte meninger om dette. Men det finnes som sagt mange gode typer, både søtet og ikke søtet, tilsatt sjokolade, vanilje eller jordbær, med nøttesmak osv.


Hva bygger du den påstanden på?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 18:28   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.652
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Rismelk til drikke og frokostblanding og havremelk til drikke.
De sier at gutter ikke bør drikke/spise soya fordi det ødelegger fertiliteten senere i livet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-11, 19:48   #9
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.976
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

De to thaiene jeg kjenner drikker kumelk som små kalver.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 00:31   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Det kan hvertfall være sånn at hvis man reagerer på kumelk, reagerer man på soya også. Noe med hvor like de er, uten at jeg kan noe om sånt.

Floksa - det går vel diskusjoner ift soja og hormonbalansen, såvidt jeg har fått med meg. At soja påvirker etteraper det kvinnelige kjønnshormonet? Noe sånt, men siden vi ikke bruker soja har jeg ikke lest meg opp

Pelen: det spørs helt hva det skal brukes til og smak og behag; sojamelk, rismelk, havremelk, div nøttemelk (mandelmelk, cashwemelk), kokosmelk (vannet ut). Det finnes også produkter som etteraper melkeprodukter, som er laget med mye palmeolje. Ingen av disse melketypene erstatter melk som kalsiumkilde, men noen typer er tilsatt kalsium. Ellers blir det å bruke kalsiumtilskudd. Det er jo egentlig bra for alle som ikke får i seg nok kalsium i kosten.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 00:50   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.755
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Vi bruker rismelk som er tilsatt kalsium, den er også grei å få tak i ( RiceDream + calcium). Pleier å ha den på meny og i allergihyller i større supermarkeder. For yoghurt er særlig AlPro Soya sin yoghurt bra, den er lekker og kremete ( som yoplait) og inneholder også probiotika. Det fins både ris- og soyais i frysedisken i velassorterte butikker som Meny osv. Tåler man ikke melk tåler man heller ikke melkebasert is. Obs også for matretter som inneholder melk/ fløte - en fløteskvett er drepen...

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 00:53   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Takk for svar!

m^2 (og andre), hvis du har anledning, kan du gi meg en rask innføring i hvilke du helst bruker til å
drikke
sauser
grøt med melk i
gryteretter
frokostblandinger

m^2, Floksa lurte vel på hvorfor iset mente at kumelk ikke var så bra for mennesker.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 00:55   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Jeg skjønner jo at en melkebonde ikke er så enig med meg i akkurat det med kumelk og mennesker, men det er da ikke akkurat noe nytt at kumelk er omdiskutert når det kommer til om mennesker har godt av det eller ei. Man finner masse om man googler på "kumelk + mennesker" på norsk eller engelsk. Men hver sin mening, altså.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 00:59   #14
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Det är intressant att se hur din mening plötsligt har ändrat sig, Iset.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 01:06   #15
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.755
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Jeg spiser både egg/ kyllingmat og honning/ larvemat også...

Mennesket er som grisen, fins over hele kloden fordi vi kan spise det meste

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 01:08   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det är intressant att se hur din mening plötsligt har ändrat sig, Iset.

Njaee, jeg har alltid vært litt i tvil om den melken, vi har aldri drukket noe særlig med melk her i huset, men vi har jo brukt melkeprodukter og jeg har prøvd å innbille meg at det var sunt siden jeg var/er så glad i det. Men etter å ha lest Kjernesunn Familie-boken i filler og endel annen litteratur om emnet, er jeg ikke så mye i tvil lenger.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 01:23   #17
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Det er helt greit å endre åsikt, Iset. Men du var jo veldig pro fete melkeprodukter tidligere.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 01:39   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Ja, ikke akkurat ren kumelk som drikke kanskje, men smør og fløte og sånne ting trodde jeg var sunt, men jeg har hele tiden hatt den stemmen i hodet som sier det ikke kan være det, og det har jeg skrevet her tidligere også, at jeg er usikker. Og som sagt så skjønte jeg at (for meg) stemmen hadde rett da jeg leste Kjernesunn familie og andre bøker og fikk et annerledes syn på det (og så kommer det etiske i tillegg da, for meg).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 02:30   #19
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

litt av Iset. Du er søt!

Pelen - vi har vært gjennom Soyamelk, rismelk, havremelk, mandelmelk med ungene en periode (de reagerte, men har vokst det av seg, heldigvis). Favoritten var havremelk (vaniljesmak) og mandelmelk (vaniljesmak). Den uten smak var de aldri særlig begeistret for.

Det viktigste er jo at han får i seg kalsium og vitamin D, og det trenger han ikke nødvendigvis få gjennom melk. Om man skal ha en melkeerstatning så bør man velge en som er tilsatt kalsium og vitamin D. Og sjekke sukkerinnholdet - det kan noen ganger være like høyt som i juice i melkealternativene. Mange som ikke tåler melk tåler forresten ost (men ikke brunost). Det går også an å forsøke laktoseredusert melk, for å se om han reagerer like sterkt på det. Er det her i USA? Jeg vet at feks Horizons har helt laktosefri melk:

http://www.horizondairy.com/our-prod...tose-free-milk

__________________
Now it's nothing but MY way!

Sist redigert av Milfrid : 29-03-11 kl 03:53.
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 03:44   #20
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alternativ til kumelk – hva er best?

Tusen takk!

Nei, de bor i Norge, det er våre aller nærmeste venner i Norge og jeg føler meg som en tullete nesten-tante. Han er helt bedårende skjønn og det går veldig bra. Min venninne spurte om jeg kune finne litt info til dem og hun vet at jeg frekventerer på en web-side med særdeles oppegående folk.

Interessant å se at jeg plutselig klarte å skrive på svensk. Det må ha vært etter at jeg sendte en mail til en svensk venninne.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no