Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-21, 18:02   #1
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Bakgrunn: I hine hårde dager har jeg spilt mye sånn toraders Yamahaorgel med pedaler. Jeg har også spilt litt piano. Nå klarer jeg ikke gå forbi pianoene der Mutter'n bor uten å spille noe. Det jeg spiller nå er 147 % basert på hukommelsen. Beboerne elsker at jeg spiller, jeg elsker det også, men jeg vil gjerne ha mer på repertoaret.

Spørsmål:

  • Hvilket keyboard kan du anbefale? Det bør være mulig å koble til headsett siden jeg bor i blokk for tiden.
  • Finnes det opplæringshefte for oss som kan en del fra før? (Jeg må ha det fysisk (gruff), men kan få Helten til å ordne ev digitalt kjøp og utskrift).
  • Noter, hva med det?
All hjelp tas imot med takksigelser.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-05-21, 22:44   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Skal du ha keyboard eller skal du ha el-piano?
Og hvor mye penger kan du tenke deg å bruke?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-21, 23:24   #3
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Tja, jeg tror jeg ønsker meg et keyboard, jeg spiller nok minst rene pianomelodier. Pris kan jeg egentlig ikke noe om. Maks 15 tusen kanskje. Jeg vet ærlig talt ikke hva som gir meg grei nok lydkvalitet og langt nok spenn.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 03:55   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Vi har Yamaha P-105, og ble anbefalt dette av diverse pianolærere. Datter har dog dette som bi-instrument, og ikke hovedinstrument. Vil anbefale deg digitalpiano med ordentlig vekting av tangentene. Vi betalte ikke mer enn tja, 6000,- i 2014. Enkeltpenkelt med headset.

Jeg digger SimplyPiano. En app som lærer deg piano på en superpedagogisk og morsom måte. Koster en tusenlapp i året, men vel verdt det synes jeg. Både klassisk og populærmusikk. Ulike ferdighetsnivå.

Ellers så er det bare å kjøpe seg noter digitalt.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 07:16   #5
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.199
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Så gøy! Keyboard kan jeg ikke men jeg kjøper mye noter på book depository. Fysiske bøker og noter, kommer i posten. Har mye notebøker med forskjellig vansklighetsgrad.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 09:18   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Vi har Yamaha P-115, som vi også ga ca. 6000 kr for nytt. Det gjør nytten og har fin lyd, men tangentene er jo ikke så godt vektet som de er om man går opp i pris (den spillende tenåringen klager mer og mer jo flinkere hun blir), så hvis du er villig til å gå opp mot 15 000, vil du jo få noe mye bedre.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 10:41   #7
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Vi har Yamaha P-105, og ble anbefalt dette av diverse pianolærere. Datter har dog dette som bi-instrument, og ikke hovedinstrument. Vil anbefale deg digitalpiano med ordentlig vekting av tangentene. Vi betalte ikke mer enn tja, 6000,- i 2014. Enkeltpenkelt med headset.

Jeg digger SimplyPiano. En app som lærer deg piano på en superpedagogisk og morsom måte. Koster en tusenlapp i året, men vel verdt det synes jeg. Både klassisk og populærmusikk. Ulike ferdighetsnivå.

Ellers så er det bare å kjøpe seg noter digitalt.

SimplyPiano, har de tilbud til gammeldags bærbar PC? Jeg trenger noe større enn en telefon å se ting på. Jeg tenker at jeg kan sette opp PCen slik at skjermen syns når jeg spiller. Telefon blir for lite for meg og fører fort til en merkelig form for hodepine og tranghet i skallen.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 10:44   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Så gøy! Keyboard kan jeg ikke men jeg kjøper mye noter på book depository. Fysiske bøker og noter, kommer i posten. Har mye notebøker med forskjellig vansklighetsgrad.

Book depository altså? Har du nettadressen også?

Jeg fant forresten ut hvor mine gamle fysiske noter og notebøker er: På hytta. 175 mil unna. jeg har ingen planer om å dra dit med det første. Jaja.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 10:46   #9
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi har Yamaha P-115, som vi også ga ca. 6000 kr for nytt. Det gjør nytten og har fin lyd, men tangentene er jo ikke så godt vektet som de er om man går opp i pris (den spillende tenåringen klager mer og mer jo flinkere hun blir), så hvis du er villig til å gå opp mot 15 000, vil du jo få noe mye bedre.

Vekting av tangenter er et fint tips jeg neppe hadde tenkt på selv. Takk.

Helten gjorde meg oppmerksom på at jeg har en venn som bor i nærheten av en instrumentbutikk i området. Hen skal spørre om kan være med og holde meg i handa.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 13:14   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

SimplyPiano, har de tilbud til gammeldags bærbar PC? Jeg trenger noe større enn en telefon å se ting på. Jeg tenker at jeg kan sette opp PCen slik at skjermen syns når jeg spiller. Telefon blir for lite for meg og fører fort til en merkelig form for hodepine og tranghet i skallen.

Jeg er faktisk usikker. Jeg bruker iPad selv til dette, og er helt enig med deg i at mobil utgår.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-21, 15:42   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Jeg har et privia el piano, veldig godt fornøyd

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 21:40   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Da har jeg skaffet meg Yamaha P-45 fordi det var det de hadde i butikken. Jeg aner ikke hvor bra det er på en skala fra 1 til 10, men det er gøy å prøve meg fram. To veldig ulike notehefter har jeg også i hus. Selve tangentrekka er 122 cm, det føles som riktig spenn.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 22:50   #13
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Foreløpig virker keyboardet mer enn godt nok til mitt reportoar. Jeg leser meg opp og øver praktisk halvannen time om dagen. Det er kjempegøy at jeg klarer å holde på så lenge med noe helt uten å bli kokko i hodet og måtte legge meg og hvile med gardinene trukket for. Det er fantastisk herlig å ha funnet noe hodet mitt liker å prøve seg på. Jeg bruker Ingrid Bjørnov sin Pianobok, den beskriver teknikker og øvelser på en måte jeg vagt kjenner igjen.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-21, 23:55   #14
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Så gøy, Strå!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-21, 22:36   #15
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.861
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilket keyboard vil jeg ha? Og hva med noter?

Nå har jeg holdt på en stund. Avansert er det ikke, men gøy. I dag fikk jeg et Casio CDP-230R i hus også (lang og rar historie). Den virker mer avansert enn Yamahaen, men det blir spennende å prøve.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no