Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Årets 17. mai-meny

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-21, 11:14   #1
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Årets 17. mai-meny

Jeg trenger inspirasjon. Hva skal dere servere av mat og kaker?

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 11:16   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Årets 17.mai meny

For meg er det obligatorisk 17.mai-meny med wienerpølse i brød, og litt koldtbord-mat med brød/loff, potetsalat, spekemat og diverse.

Kake trenger jeg ikke, men det er mulig det blir det likevel. Det blir iallfall is.

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 02-05-21 kl 11:23.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 11:22   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets 17.mai meny

Jeg kommer fra Bergen, og der er tradisjonen rømmegrøt og spekemat på 17. mai, gjerne også vannkringler. I tillegg har vi alltid pølser med tilbehør og såklart is og kransekake. De senere årene har vi hatt alt dette og i tillegg et slags koldtbord med laks, eggerøre, potetsalat, skinke, karbonader, brød, salat, lefseruller med diverse, jordbær etc. Har pleid å lage en buffet med alt på slik at gjestene tar det de vil ha. Samme opplegg enten det har vært invitert til frokost, lunsj eller enda senere.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 11:46   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Det kommer helt an på været. Er det varmt og fint nok til å være ute, blir det grillmat. Jeg lager potetsalat og et par andre salater ved siden av. Dersom det er innevær, blir det muligens rømmegrøt med tilbehør.

En overdådig bløtkake eller pavlova er et must.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 11:54   #5
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Vi blir nok bare oss fire i familien, så noe voldsomt kakebord går vi iallfall ikke for. Kanskje jeg eller ungene lager en seig sjokoladekake og så har vi is til. Eller muligens jeg skal bruke anledningen til å lage kahluakake.

I fjor kjøpte vi matkasse hos en restaurant i byen. Det var helt fantastisk godt, så dersom de tilbyr det i år også så går vi for det.

Alternativ er å hive en indrefilet i SV, lage en herlig grønnsaksbonanza og god saus.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 11:55   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Det blir nok pølsegrilling og is.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 12:03   #7
dutte
fornyet
 
dutte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
Innlegg: 2.186
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Tapas, pølser, kransekake, bløtkake med jordbær og is.

__________________
08 09

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 12:06   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Det er jo kun anbefalt å ha fem gjester, så foreløpig har vi ingen planer. Tror vi ser an været.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 12:10   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Det blir oss fem. Pølser og annen grillmat håper jeg. Type pølser etter toget og noe god mat etterpå, mne når jeg tenker meg om, pølser får vi trolig i alle fall noen av oss på bedehuset etter toget, aka to to eldste og jeg i alle fall. Så regner jeg med minstemor får ei også og mannen står sikkert helst over.
. De to eldste spiller i korpset og skal derfor gå etter speideren (som er flaggborg) gjennom bygda og stoppet 4-5 steder og spiller, og avslutter med konserter forran bedehuset når hele landet skal synge ja vi elsker sammen. Planen er da at noen skal ha varmet pølser til speidere og korps inne på bedehuset som de får etter gjennomført opplegg, siden skolen ikke har tog og kiosk sånn de pleier, grunnet korona.

Så. Da håper jeg på godt vær og god grillmat, enten noe biff til noen av oss og svin eller kylling til de som ikke ygger biff, eller så lager jeg grillspyd med okse, svin og kylling

Om været ikke tilsier at vi kan grille det så lager vi noe inne, ettersom værmeldinga ikke er klar då langt frem i tid legger jeg ikke menyen fast.

Is skal der i alle fall bli.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 13:18   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Det blir forhåpentlig oss fem + mannens tante og søskenbarn. Hvis fint vær skal vi grille, ellers blir det koldtbord. Av dessert/kaker er Verdens Beste fast innslag til 17. mai (det er tross alt nasjonalkaken og alle vi kjenner elsker den) og så en kake til som barna får være med å bestemme samt iskrem.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 13:20   #11
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Tenker vi går ut og spiser, hvis Herremannen er interessert.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 14:18   #12
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.917
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Fåglarne vet. Jeg baker kanskje flettebrødbollene mine og serverer med smør, ost, syltetøy og sukker. Resten er væravhengig. Min tradisjon er å holde meg hjemme, i år bor vi for trangt til å ha mer enn to gjester.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 16:07   #13
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Jeg satser på at vi blir invitert til mamma og pappa. Om ikke får vi finne på noe.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 16:31   #14
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.812
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Vi satser på fint vær og tur! Så turmat av ett eller annet slag.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 16:53   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Vi fikk akkurat verdens beste kransekake levert på døren av gode venner.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 17:33   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Regner med vi kopierer fjorårets koronafeiring. En veldig overdådig brunchbuffet, med gode brød, spekemat og annet kjøttpålegg, røykelaks, diverse salater (waldorf-, skagen-, potet- m.m.), gode oster etc, også hadde jeg vel også stående et etasjefat med litt søte kjeks, sånne minivannbakkels fra frysedisken, noen kransekakepinner o.l. Voksenchampagne, barnechampagne, diverse juice, kaffe, te ... Dette ble selvsagt ikke spist opp, så til middag ble det samme satt fram, i tillegg til en kasserolle med wienerpølser på komfyren, med brød og lompe, ketsjup, sennep og sprøstekt løk. Det var kaldt og vått i været, så vi orket ikke grilling.

Til dessert/kaffe hadde jeg bakt en Pavlova som vanlig, også var fryseren fylt opp med et assortert utvalg pinneis, som ungene fikk forsyne seg av så mye de ville i løpet av dagen.

Vi får trolig besøk av svigerforeldrene mine, og mannens bror med samboer og liten baby. Hvis det er innafor når vi kommer så langt.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-05-21 kl 17:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 17:37   #17
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Vi skal bort (hvis smittevernreglene tillater det), og der blir det servert lapskaus.

Tenkte å ta med is eller kake til kaffen.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 17:54   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Imponert over nivået hos dere!

Her er 17. mai til vanlig en svært travel dag, og selv uten pandemi er det lite avansert matlaging. Det går mye etter korpsmusikantens behov, og vi spiser enkel lunsj (ofte suppe og is til dessert) sammen med slekt. Middag utgår (evt blir det enkel grilling) fordi siste tog er ferdig rundt 18. Da har yngstemann vært ute siden 07.00.

Jeg tror ikke det blir noe annerledes i matveien i år, akkurat. Vi har ikke tradisjon for det. Og vi kan heller ikke invitere noen. Da blir det meningsløst (for oss) med overdådig koldtbord og kaker.

Vet fremdeles ikke helt hva som skjer i år, men musikanten skal spille og ellers har jeg hørt rykter om at det skal komme 17. mai-regler (nasjonalt eller lokalt??) i løpet av kommende uke.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 17:58   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

I fjor og året før var vi en gjeng hos venner. Regner med det utgår i år. Vi går nok og ser korpset spille og får med oss bilkortesjen, som i fjor. Kjøper mye is og baker nok en kake. Sp blir det nok ekstra god frokost siden vi har tid til det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-21, 18:51   #20
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Årets 17. mai-meny

Krysser fingrene for grilling og kake. I fjor var det helt sykt drittvær med slaps og blæst. Satte fast bilen på gårdsplassen 16 mai i snø. Da ble det sodd.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no