Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-21, 11:44   #41
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg oppfattet ikke dette som noen inspirasjonstråd, men et spørsmål om hva som var vanlig at ungdommer har i matboksen.

Really? Mer som en spørreundersøkelse, liksom? Hun skriver jo at ungene ikke spiser matpakka om dagen, at de har prøvd mye forskjellig og at de ikke liker brødskiver. Det er jo i den konteksten hun spør hva andre barn har med seg.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 11:45   #42
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

(Og så lurer jeg på hva de som mener barna må klare seg med brødskiver spiser til lunsj selv hver dag. Jeg tror ikke det er brødskiver.)

Jo. Jeg spiser knekkebrød eller proteinrundstykker stort sett. De to yngste kunne også fått proteinrundstykker om de ville det, men de liker ikke. Eldste kunne nok tenkt seg det, men der har jeg sagt at isåfall får han være med og bake litt, det vil han ikke. Jeg har det bare når jeg gidder bake til meg selv.
Middagsrester kan alle hos oss få, men stort sett bare jeg som vil ta dem.

Min minste vil ikke ha brødskiver og får derfor en blanding av polarbrød og knekkebrød. Han er middels fornøyd med det, men det går bra. Ofte får han kjøleskapsgrøt til måltid nummer 2.

Jeg baker en god del, både med og uten gluten siden vi har en jente med cøliaki. Vi baker rundstykker til helgene, brød og polarbrød på fast basis. Det er en enorm jobb å holde familien med bakst rett og slett, så bare tanken på at jeg fast skal bake pizzasnurrer eller fylte horn er helt uoverkommelig. En del andre alternativer er for meg rett og slett for usunne til at jeg vil at barna skal ha det med stadig vekk (wraps, baguetter, nudler, pasta, mellombar). Jeg synes også det blir for dyrt hele tiden å putte oppi noen av de gode ferdigkjøpte alternativene, så en basis med type brødmat og noe ved siden av, der dette "noe" kan være en innkjøpt småting, men stort sett oppskåret frukt, er vår løsning. De to eldste lager matpakka selv, men jeg hjelper til ved å sørge for et greit utvalg, og jeg skjærer opp frukt når vi feks har mango som skal deles på tre etc.

Jeg mener at man ikke har vondt av noe er hverdagsmat og noe er spesialmat / helgeturmat / feriemat. Og noen ganger kan man overraske i hverdagen også. Men alt trenger ikke være like godt rett og slett, det gjelder både voksne og barn og det gjelder de fleste måltider. Noe er helt grei mat til hverdags og det kan barn også venne seg til. De aller fleste. Så vil vel alle tilrettelegge til en viss grad (man forsøker jo finne alternativer når det er konkrete ting barnet ikke liker) og så er det noen barn med helt spesielle behov som man selvsagt vil ønske tilrettelegge til på andre måter.

Jeg er imidlertid enig i at det ikke var dette hovedinnlegger spurte om. Jeg anbefaler varmt kjøleskapsgrøt med ulike bær dersom man ønsker seg et enkelt og sunt alternativ til brød.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 11:48   #43
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Really? Mer som en spørreundersøkelse, liksom? Hun skriver jo at ungene ikke spiser matpakka om dagen, at de har prøvd mye forskjellig og at de ikke liker brødskiver. Det er jo i den konteksten hun spør hva andre barn har med seg.

Ja, jeg oppfattet rett og slett HI i denne tråden annerledes enn deg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 11:48   #44
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Jeg spiser brødskiver selv, bare så det er sagt. Og han spiser brødskiver ellers. Da syntes JEG at varmmat eller ting man må lage til ekstra, altså ikke bare rester eller noe man ville laget uansett/noe man har i skapet, var langt i overkant av hva JEG hadde tilbudt. Jeg ser absolutt at det ble spurt om alternativer til brød og at min overraskelse over hva som faktisk finnes i de 1000 matpakker rundt omkring, kanskje ikke var riktig å komme med i denne tråden, men jeg trodde at tråder hadde lov til å utvikle seg litt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 11:52   #45
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Mine barn kan forøvrig gjerne lage seg salater og sånn hvis de ønsker det selv. Selvsagt. Men om det hadde blitt noe de gjorde ofte, måtte vi diskutert ingrediensene, i forhold til pris, innkjøp og hva vi har tilgang til rett og slett, og hvor ofte vi vil handle / hvem som skal ta ansvar for det. Det har gått 5 agurker her siden lørdag til middag, så dersom salatlaging gjorde at jeg måtte kjøpt 10 stk i uka tror jeg at vi måtte pratet litt om det. For eksempel. Selv om agurk er en utmerket ingrediens.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 11:56   #46
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nå var jo dette en inspirasjonstråd for matpakkeinnhold for barn som ikke spiser brød, så da er det kanskje ikke så rart at flertallet av de som svarer lager matpakker som inneholder noe annet enn brødskiver.

Jeg synes det er et tullete premiss at alt annet enn brødskiver i matpakka er fancy og luksus og mom-of-the-year-nivå. Eventuelt curling-kameler. Mye av det som beskrives her er både kjapp og enkel basismat. Når jeg slenger et hardkokt egg, en yoghurt, en gulrot og en neve nøtter oppi matboksen, så føler jeg ikke akkurat at jeg lager til noe «greier». Den der undertonen om at de spiser nok brødskivene sine om de blir sultne nok, synes jeg også er merkelig. Hvorfor skal det gjelde akkurat for brødskiver, men ikke annen mat man ikke liker? Du sender ikke med pølser hver dag til noen som ikke liker pølser, liksom. Om noen hadde sendt med meg tunfisksalat hver dag i matpakka, hadde jeg fortsatt ikke spist det. Jeg er ikke noe glad i tunfisksalat. Da hadde jeg ventet med å spise til jeg kom hjem. Det er ikke farlig det, så klart, men heller ikke særlig gunstig.

Enig. Eldste på 16 spiser skiver og lager seg matpakke med det. Men yngste har aldri vært glad i skiver og går heller uten mat enn å spise, så han må jeg tilrettelegge for. Han er slank, vokser og trenger energi.

De dagene han får varm mat varmes det i ovnen mens jeg dusjer. Tar ikke lenger tid å lage det enn skiver (men koster selvsagt mer). Han spiser stort sett bare bær til frokost; egg i helgene og da kanskje en snau skive.

Får han med seg brødskive går de i søpla rett og slett, spises ikke. Det går ikke i lengden.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 11:57   #47
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Tortillawrap med Philadelpia krydderost, ruccola og røkt laks. Eldste vil helst ha stekte kyllingbiter istedenfor laks i denne. Wrap er en stor favoritt.

Eggerøre i liten boks også et av Nennes rundstykker ved siden av. Gjerne med greddeost.

Minstemann spiser fortsatt brødskive med smør og hamburgerrygg/skinke noen av dagene. Også har de gjerne litt oppkuttet grønnsaker ved siden av og mellombar.

Når ungene er hos oss lager jeg gjerne matpakker til dem kvelden før. På morgenen nå som jeg har hjemmekontor. Eldste tulla tar ikke mat med seg ellers, og hopper gjerne over frokost også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 12:17   #48
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg mener at man ikke har vondt av noe er hverdagsmat og noe er spesialmat / helgeturmat / feriemat. Og noen ganger kan man overraske i hverdagen også. Men alt trenger ikke være like godt rett og slett, det gjelder både voksne og barn og det gjelder de fleste måltider. Noe er helt grei mat til hverdags og det kan barn også venne seg til. De aller fleste.

Nå driver jeg med utstrakt kjepphestridning, merker jeg, men denne hverdagsmaten må altså ikke være brødskiver. Det finnes annen enkel, sunn, billig, hverdagslig, temmelig kjedelig mat i kategorien «grei» som ikke er brødskiver. Det er poenget mitt. Og noen av dere snakker som om det bare er brødskiver som faller innenfor den kategorien. Det er jeg himmelropende uenig i, hvis noen skulle være i tvil.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

En del andre alternativer er for meg rett og slett for usunne til at jeg vil at barna skal ha det med stadig vekk (wraps, baguetter, nudler, pasta, mellombar). Jeg synes også det blir for dyrt hele tiden å putte oppi noen av de gode ferdigkjøpte alternativene, så en basis med type brødmat og noe ved siden av, der dette "noe" kan være en innkjøpt småting, men stort sett oppskåret frukt, er vår løsning.

Hm, grove baguetter, fullkornswrap og -pasta mener jeg er fullverdige alternativer til grovbrød ernæringsmessig sett.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, jeg oppfattet rett og slett HI i denne tråden annerledes enn deg.

Fair enough.

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg ser absolutt at det ble spurt om alternativer til brød og at min overraskelse over hva som faktisk finnes i de 1000 matpakker rundt omkring, kanskje ikke var riktig å komme med i denne tråden, men jeg trodde at tråder hadde lov til å utvikle seg litt.

Jo, sant nok. Og det bidrar jeg visst til selv også.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 12:21   #49
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jøss. Lager dere til sånne greier i matpakkene? Nå føler jeg meg som dårlig mor, altså. Jeg har laget til brødskiver. Punktum. Har han ikke spist det, har han ikke spist. Og ja, det har skjedd. Etter at han begynte i 8. klasse, har han fått penger til å kjøpe på supermarkedet i nærheten av skolen. Før det fikk de ikke lov til å gå ut av skolegården.

Det trenger ikke å ta mye ekstra tid altså. Har vi pannekaker en dag blir det som regel noen igjen som blir med i matboksen. Samme med vafler. Bananlapper lager jeg ofte til frokost og steker noen ekstra til matboksen. Da har jeg laget røren dagen før.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 12:27   #50
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jøss. Lager dere til sånne greier i matpakkene? Nå føler jeg meg som dårlig mor, altså. Jeg har laget til brødskiver. Punktum. Har han ikke spist det, har han ikke spist. Og ja, det har skjedd. Etter at han begynte i 8. klasse, har han fått penger til å kjøpe på supermarkedet i nærheten av skolen. Før det fikk de ikke lov til å gå ut av skolegården.

Jeg lager ingenting. Her har ungene hatt ansvar for matpakkene sine selv i mange år. Den ene 8.klassingen nevnte det faktisk for noen dager siden, litt sånn humrende over oppdagelsen at noen i klassen fortsatt får smurt matpakke av foreldrene sine. For henne var det like absurd som om jeg skulle børstet håret eller knytt skoene hennes.

Jeg må også innrømme at jeg ikke har helt kontroll på hva de tar med seg. Jentene tar vel vanligvis med seg brødskiver, tror jeg, men eldste tar av og til med en salat i stedet, eller lager seg en smoothie. Yngstejenta slenger ofte oppi litt paprika eller agurk, sammen med skivene. Hun foretrekker vanligvis polarbrød, og favorittpålegget er ost, skinke og salat. I dag er jeg usikker på om hun i det hele tatt tok med matpakke, jeg kan ikke huske at jeg så henne lage noe (jeg fikk med meg at hun spiste frokost). Men hun slutter 13:30 i dag, så det går sikkert bra.

Guttungen har null matlyst om morgenen, og er ofte rådvill når det gjelder hva han skal ta med seg. Han er ikke glad i brødskiver. Der må jeg passe litt mer på at han faktisk tar med seg noe, særlig når han har lang dag. Mandager begynner de 10:30 og slutter 15:30, da gjør han som han vil (jeg er jo vanligvis heller ikke hjemme når de står opp den dagen, med mindre jeg har hjemmekontor). Men tirsdag er skoledagen fra 08:10-15:30, og han har både gym først på dagen, og valgfag FYSAK på slutten av dagen, så da er det litt viktig. I dag ble det en boks nudler og en termos med vann. I går også, men da tvingte jeg han til å ta med noe frukt og yoghurt i tillegg. Noen dager blir det bare en God Morgen yoghurt og en banan e.l. Hvis jeg har giddet å bake sånt som ost- og skinkehorn (skjer ofte i forbindelse med turdager, så baker jeg litt ekstra) så tar han med seg det. Han har også hatt med seg f.eks varme kjøttboller i mattermos. Da varmer han dem i airfryer, det tar nesten mindre tid enn å smøre brødskiver. Problemet er at når han ikke har matlyst om morgenen, så klarer han ikke å forestille seg at han skal få lyst på noe sånt senere på dagen heller, det gjelder nesten samme hva jeg foreslår. Så noen ganger gir jeg bare opp.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-04-21 kl 12:52.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 12:33   #51
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Ja, at jeg de fleste dager lager matpakke til en sjette- og en niendeklassing innrømmer jeg gjerne at er curling, altså. Men nå i hjemmekontortilværelsen synes jeg det er hyggelig å gjøre for dem når de skal ut av døra om morgenen og ikke jeg. Og det hadde ikke vært brødskiver i de matpakkene uansett hvem av oss som lagde dem.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 12:45   #52
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nå driver jeg med utstrakt kjepphestridning, merker jeg, men denne hverdagsmaten må altså ikke være brødskiver. Det finnes annen enkel, sunn, billig, hverdagslig, temmelig kjedelig mat i kategorien «grei» som ikke er brødskiver. Det er poenget mitt. Og noen av dere snakker som om det bare er brødskiver som faller innenfor den kategorien. Det er jeg himmelropende uenig i, hvis noen skulle være i tvil.

Og det er jeg enig i, derfor har jeg for eksempel foreslått kjøleskapsgrøt. Det er også flere andre alternativer som har kommet fram i tråden, men der flere av oss påpeker at det ikke er alternativer vi mener at vi kan tilby hver dag av hensyn til arbeid og også pris for mitt vedkommende (jeg synes feks det blir ganske dyrt med pizzasnurrer i tillegg til mye arbeid), ikke fordi det ikke er fullverdige alternativer.

Opprinnelig lagt inn av Zulu

Hm, grove baguetter, fullkornswrap og -pasta mener jeg er fullverdige alternativer til grovbrød ernæringsmessig sett.

Mens jeg er uenig i det. Nå baker jeg altså en del grovbrød og polarbrød selv, så det påvirker selvsagt vurderingen noe. Grove kjøpebaguetter er stort sett lagd mørkere med farge og både det og wraps har uforholdsmessig mye kalorier i forhold til næringsinnhold. Mener jeg. Pasta også vil man, med mindre man spiser veldig lite av det, se at det skal ingenting til for det samsvarer med hva man har stappet i seg i en brødskive.

Vi er en familie som spiser ganske mye mat og mine vurderinger påvirkes nok av det. Dersom et barn spiser veldig lite uansett, har det selvsagt lite å si med kaloriinnhold kontra næringsinnhold.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 12:53   #53
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jøss. Lager dere til sånne greier i matpakkene? Nå føler jeg meg som dårlig mor, altså. Jeg har laget til brødskiver. Punktum. Har han ikke spist det, har han ikke spist. Og ja, det har skjedd. Etter at han begynte i 8. klasse, har han fått penger til å kjøpe på supermarkedet i nærheten av skolen. Før det fikk de ikke lov til å gå ut av skolegården.

De første ti årene mine som skolebarna var det brødskive med brunost, leverpostei eller hva vi hadde. Da jeg hadde sultet den ene i et år og innsett at skolehverdagen ikke ble noe bedre av i ikke spise fra kl 22 til kl 17 dagen etter spiste jeg den kamelen. Det satt langt inne. Men nå blir det spist både frokost og skolemat og gutten virker langt bedre. Og den svært overvektige lillebroren får også med seg mat han liker og bli mett av men som jeg sørger for at inneholder færre kalorier. Så sånn sett er det vinn vinn.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:01   #54
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Mens jeg er uenig i det. Nå baker jeg altså en del grovbrød og polarbrød selv, så det påvirker selvsagt vurderingen noe. Grove kjøpebaguetter er stort sett lagd mørkere med farge og både det og wraps har uforholdsmessig mye kalorier i forhold til næringsinnhold. Mener jeg. Pasta også vil man, med mindre man spiser veldig lite av det, se at det skal ingenting til for det samsvarer med hva man har stappet i seg i en brødskive.

Vi er en familie som spiser ganske mye mat og mine vurderinger påvirkes nok av det. Dersom et barn spiser veldig lite uansett, har det selvsagt lite å si med kaloriinnhold kontra næringsinnhold.

Til det første vil jeg si at skillelinjen du trekker opp der går mellom kjøpebrød/-baguetter og hjemmebakt brød/baguetter. Grove, hjemmebakte baguetter kan være like sunne som hjemmebakt grovbrød. Og kjøpegrovbrød kan være luregrovt det også. Så kan man jo også spørre seg om hva som faktisk er forskjellen mellom brød, baguetter, rundstykker og pizzasnurrer for den del. De kan jo lages med nøyaktig samme deig og pålegg/fyll. Det blir varmebehandling og fasong, da.

Når det gjelder «tomme» kalorier som ikke fortrenger næringsinnhold, så er det sikkert riktig som du skriver i siste avsnitt, at det blir litt farget av hvor storspiste barna er. Hos oss er ikke slike kalorier noen ulempe.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:01   #55
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men her forutsetter du at å putte noe annet i matpakka enn brødskiver er tilrettelegging og «all in». Hvis noe annet enn brødskiver skal være tilrettelegging, så må brødskiver være hovedregelen. Jeg tror det er mange som tenker annerledes enn at brødskiva er default matpakkeinnhold. For meg er ikke brødskiver en del av repertoaret, rett og slett. Verken i matpakka eller til andre måltider.

Brødskiver er default hos OSS Og for meg så ville en del av løsningene som er beskrevet ulike innlegg være å tilrettelegge og gå all in. Hverken lommeboka eller jeg gidder å legge så mye i en niste, og det må jo være greit det?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:05   #56
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg lager ingenting. Her har ungene hatt ansvar for matpakkene sine selv i mange år. Den ene 8.klassingen nevnte det faktisk for noen dager siden, litt sånn humrende over oppdagelsen at noen i klassen fortsatt får smurt matpakke av foreldrene sine. For henne var det like absurd som om jeg skulle børstet håret eller knytt skoene hennes.


Da kan hun himle riktig godt av at jeg fikk matpakke laget for meg til jeg flyttet hjemmefra rett etter vgs. Jeg var selvsagt i stand til å gjøre det selv, akkurat som barna mine er, men Pappa syntes det var hyggelig å gjøre og jeg synes det er hyggelig å gjøre for barna mine. At noen sammenligner det med hårbørsting eller skoknyting synes jeg er absurd all den tid dette ikke handler om uselvstendighet, men om å gjøre noe koselig for andre.

Ellers er jeg veldig enig med Zulu. At mange synes brødskiver er god matpakke er selvsagt helt i orden, men at alt annet enn det skal være noe utenom det vanlige eller fancy kan jeg heller ikke forstå.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:13   #57
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Til det første vil jeg si at skillelinjen du trekker opp der går mellom kjøpebrød/-baguetter og hjemmebakt brød/baguetter. Grove, hjemmebakte baguetter kan være like sunne som hjemmebakt grovbrød. Og kjøpegrovbrød kan være luregrovt det også. Så kan man jo også spørre seg om hva som faktisk er forskjellen mellom brød, baguetter, rundstykker og pizzasnurrer for den del. De kan jo lages med nøyaktig samme deig og pålegg/fyll. Det blir varmebehandling og fasong, da.

Ja, hvis man baker selv blir det mye av det samme (da er vi tilbake til "hvor enorm kapasitet har man til å bake selv"). Og hvis man kjøper blir det mye av det samme for en del mat. Men man kan få tak i grovbrød som er grovere enn kjøpebaguetter altså.

Så vil de fleste spise veldig mye mer av mat servert som baguetter og pizzasnurrer. Mulig mange synes det er en fordel, men det synes ikke jeg. Det er også en rekke andre sider ved dette som jeg ikke tror jeg skal gå inn på siden vi allerede er langt utenfor trådens tema.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:16   #58
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Da kan hun himle riktig godt av at jeg fikk matpakke laget for meg til jeg flyttet hjemmefra rett etter vgs. Jeg var selvsagt i stand til å gjøre det selv, akkurat som barna mine er, men Pappa syntes det var hyggelig å gjøre og jeg synes det er hyggelig å gjøre for barna mine. At noen sammenligner det med hårbørsting eller skoknyting synes jeg er absurd.


Ellers er jeg veldig enig med Zulu. At mange synes brødskiver er god matpakke er selvsagt helt i orden, men at alt annet enn det skal være noe utenom det vanlige eller fancy kan jeg heller ikke forstå.

Litt komisk egentlig, at du føler behov for å forsvare det, på grunn av hva min 8.klassing tenker. Men ok, jeg skal si det til henne, at du synes det er hyggelig å lage matpakke til barna dine. Jeg er sikker på at hun lar deg få lov.

Mitt svar var mer ment som en "trøst" til liefje, som følte seg som "dårlig mor" fordi hun bare smør vanlige brødskiver, og ikke lager noe ekstra. Det var bare en påminnelse om at det finnes dem av oss som ikke engang lager brødskiver, men som lar ungene ordne det selv, og har gjort det såpass lenge at ungene synes noe annet er utenkelig, og at her ville også smøring av brødskiver være unormalt høyt sørvisnivå. Det var ikke ment som en kritikk av at folk ordner matpakke for ungene sine.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 21-04-21 kl 13:24.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:20   #59
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Brødskiver er default hos OSS Og for meg så ville en del av løsningene som er beskrevet ulike innlegg være å tilrettelegge og gå all in.

Og for andre vil det ikke være det. Begge deler er like rimelig.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men man kan få tak i grovbrød som er grovere enn kjøpebaguetter altså.

Jada, det er jo gjerne et større utvalg i brødhylla enn i baguettehylla. Og når det gjelder næringsverdi i kjøpebakst handler jo kvalitet ofte om pris.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Så vil de fleste spise veldig mye mer av mat servert som baguetter og pizzasnurrer. Mulig mange synes det er en fordel, men det synes ikke jeg.

For noen barn er det jo en fordel å legge til rette for at de spiser mer mat. For andre vil det ikke være det.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-21, 13:23   #60
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Og for andre vil det ikke være det. Begge deler er like rimelig.

Jada, det er jo gjerne et større utvalg i brødhylla enn i baguettehylla. Og når det gjelder næringsverdi i kjøpebakst handler jo kvalitet ofte om pris.

For noen barn er det jo en fordel å legge til rette for at de spiser mer mat. For andre vil det ikke være det.

Ja, når det gjelder guttungen her så er jeg snart der at jeg er glad bare han spiser noe i det hele tatt, samme hva. Ofte gjør han ikke det, uansett hva han har med.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no