Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-20, 23:31   #121
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Jeg vurderer å kjøpe girbil som gutta kan kjøre. Både jeg og faren har automat og jeg tror ikke de får øvelseskjøre farens bil. Men har et år å tenke på.

Det er tre år til han skal ta sertifikat. Mye er nok endret da. Spør kjøreskolene.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-20, 23:51   #122
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

De jeg kjenner som har tatt lappen har tatt manuell, n=3. pplyser:

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-20, 23:56   #123
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Eldste tar m manuell, siden vi har det nå, mellomste liker å ha mulighetene åpne, så jeg tenker at hun vel bør lære gir nok til å stå på lappen med det, men jeg kan aldri tenke meg at vi fortsatt har annet enn elbil når minsten skal la lappen (om han skal det ).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 00:05   #124
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Eldste tok på manuelt gir. Mellomste på automat og yngste tar på manuelt gir. I følge kjørelæreren som mellomste hadde for 1 år siden så fjernes skillet mellom vanlig og manuelt førerkort. Slik at det vil ha enda mindre å si i fremtiden. Forøvrig jobber jeg i hjemmesykepleien og vi har kun elbiler. Biler med gir har vi ikke hatt de siste 5-6årene.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 00:05   #125
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.204
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Det blir kun automatgir for min. Pappaen har bil med automat, og jeg får snart bil med automat. Hun kommer ikke til å ha behov for å kunne kjøre bil med manuelt gir i uoverskuelig fremtid, og innen den tid så vil jeg tro at det ikke er så mange biler igjen med manuelt gir.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 01:07   #126
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Mannen kjøpte bil (cab) med manuelt gir til øvelseskjøring, men barnet fikk helt aversjon mot å kjøre med manuelt gir. Vi har to automat-biler - nå kjører hun begge flere ganger i uken og kommer nok til åfå lappen veldig nært 18-årsdagen sin.

Den manuelle cab’en beholder vi enn så lenge - den er supermorsom å kjøre, så mannen og jeg slåss om den. Barnet kan kjøre min lille automat-bensinbil så lenge.

I følge to sjåførlærervenner av oss, er det supert å lære å kjøre i trafikk med automat og så nare lære seg manuell kasse når de har lært seg å lese trafikkbilde og ferdes I trafikken.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 05:39   #127
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.840
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Vi har bare manuell på begge bilene våre, så her går vi for den varianten.

Samme her, jeg vil ikke ha automat , det blir derfor manuell på chablisbarnet når han skal lærekjøre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 08:20   #128
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Herremannen kjørte opp med manuelt gir. Vi har ingen biler med manuelt gir i familien til øvelseskjøring, så det lærte han på kjøreskolen. Han tok det med en gang, og siden han bor hjemme og kjørte privat hele tida, hadde han god kjørerutine og brukte ikke flere kjøretimer av den grunn. Bare noen få utover det obligatoriske, og sto ved første oppkjøring.

Frøkna som bor på hybel langt hjemmefra og bare får øvelseskjørt i ferier, kjører opp til automat. Hun holder på nå, og ser bare ut til å ende på noen få timer mer enn broren.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 08:35   #129
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Arvingen har nettopp begynt å øvelseskjøre. Vi har kun biler med automat og tenker i utgangspunktet at hun skal kjøre opp med automat. Ihvertfall begynner vi med det, slik at hun lærer seg å mestre kjøringen uten å måtte tenke på giring.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 08:43   #130
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Mine unger (20 og 18) gidder ikke å ta lappen, så jeg har lagt bekymringene på hylla.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 08:47   #131
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.481
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Pr nå har jeg bil med automatgir, om jeg har det når poden skal øvelseskjøre om 1.5 år aner jeg ikke. Det som i alle fall er sikkert er at jeg ikke kommer til å kjøpe en ekstra bil til øvelseskjøring, det har jeg jeg ikke råd til. Så han får kjøre med den bilen vi har. Nå har foreldrene mine bil med manuelt gir, så det er nok mulig å låne den for øvelseskjøring.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 08:51   #132
pippo
Sangfugl
 
pippo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.793
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Denne er fin å lese:

https://www.dinside.no/motor/snart-s...t-gir/72123368

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 09:13   #133
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Leste den og tenkte at jeg henger med mannfolka på denne angående gir.
Greit at alle biler om noen år har automat, men det er mange biler som skal brukes opp før alle er der tenker jeg. Bilen min er eldre enn eldste barnet og håper jeg har den i mange år til. Og da står ikke ny på innkjøpslista.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 09:27   #134
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Vi har manuelt gir i begge bilene og det skal guttene også lære å bruke. Begge satser på yrkesfaglig utdanning og må kanskje regne å kjøre varebiler i jobbsammenheng/som lærlinger, så det er best å være forberedt på alt.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 09:28   #135
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Vi har biler med manuell gir og eldste har kjørt opp på manuell.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 09:31   #136
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Eldste kjørte opp med automatgir for tre år siden. Da kjørte de fleste vennene hennes opp med manuelt gir. Nå når yngste kjører opp så er det bare et fåtall av vennene hennes som har valgt manuelt gir

Vi har ikke hatt bil med manuelt gir på mange år. Vi har to elbiler i dag og kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe noe annet enn el fremover heller

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 09:36   #137
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Leste den og tenkte at jeg henger med mannfolka på denne angående gir.
Greit at alle biler om noen år har automat, men det er mange biler som skal brukes opp før alle er der tenker jeg. Bilen min er eldre enn eldste barnet og håper jeg har den i mange år til. Og da står ikke ny på innkjøpslista.

De snakket om dette på radioen. De sa at 93% av bilene som selges på Finn er automat. Det er mye.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 09:37   #138
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Å kjøpe bil til øvelseskjøring er helt uaktuelt her også. Tvert imot solgte vi begge bilene våre i fjor (en manuell og en liten elbil) og erstattet begge med en større elbil. Pga jobbskifte trenger vi nå kun én bil.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 09:58   #139
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.972
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

De snakket om dette på radioen. De sa at 93% av bilene som selges på Finn er automat. Det er mye.

Så mange altså. Syns jeg fant veldig mange med manuelt da jeg søkte forrige dagen. Men det sier kanskje noe om hvor mange biler som er til salgs.
Bruker mine til de er oppbrukt og en evt tilleggsbil vil være en liten billig en.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 10:06   #140
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Jeg har inntrykk av at automat er vanlig hos mange som øvelseskjører. Jeg tror de snakker om manuell som noe forferdelig vanskelig i alle fall. Det kan være med å forsterke følelsen av at manuell er mye vanskeligere, har jeg inntrykk av. Da jeg tok lappen var det omtrent bare godt voksne som tok manuell fordi de ikke klarte automat. De forsøkte manuell først og knotet så voldsomt at de måtte gi opp. Nå tror jeg automat er så vanlig at fler opplever manuell som bortimot uoverkommelig.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no