Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Grønnsakstråd 2021

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-21, 22:15   #321
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Flere av spirene mine har muglet i drivhuset. Har sånt lite plast drivhus fra Plantasjen som står i stuen. I den varme perioden stod det ute i sola, og tok inn på ettermiddagen
/kvelden.
Solsikkene spirene har også dødd, hva har jeg gjort feil?
Vi har flere frø så vi får bare så noe av det på nytt.

Hva mener du med at de har mugnet? Litt mugg på jorda gjør ikke noe. Jeg har sådd mine solsikker ute og de er store nå. De er sådd i drivhus (kaldt).

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 00:33   #322
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.587
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hva mener du med at de har mugnet? Litt mugg på jorda gjør ikke noe. Jeg har sådd mine solsikker ute og de er store nå. De er sådd i drivhus (kaldt).

Ikke mugg på solsikkene, mugg på grønnsakene, reddiker, pastinakk osv. Mugg på jorda og alt er dødt.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 00:46   #323
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Det har kanskje blitt for varmt og fuktig?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 10:59   #324
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Ja høres jo sånn ut - eller noe med jorda? Jeg har høstet reddiker allerede jeg, ute i drivhuset mitt. Reddiker tåler kulde helt fint. Man kan lage seg et drivhus av plastkasse med lokk (og noen hull til lufting) også. Det er alle fall viktig med god drenering, dvs hull i pottene under slik at vanne kommer ut og hull i lokk eller lufting i det der drivhuset ditt fra plantasjen. Det er jo helst når planter skal spire at de vil ha det så fuktig. Inne er det jo varmt uansett.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 21:34   #325
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

I dag er siste frostnatt, og værmeldingene ser bra ut framover. Så jeg har plantet ut georginer, asters, løvemunn, og diverse andre blomster. Satte også opp et plastikk-minidrivhus fra biltema og fylte det med tomater, og fylte det andre minidrivhuset med paprika. Har ikke herdet dem, men det er meldt regn de to neste dagene, så da blir det forhåpentligvis ikke for sterk sol. Eller så får de bare dø, og så får jeg plass til noen flere av plantene fra vinduskarmene...

De første blomstene på morellbærtreet er kommet, og det gamle epletreet er nok ikke så langt unna.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 22:13   #326
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.587
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Endte med å kaste de som var muglet og dødt, og sådde på nytt.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 14:57   #327
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Har begynt å plante ut her også, gulrotmelkekartonger, persille, ruccula og grønnkål. Ser endelig ut til at nattefrosten slipper taket. Uansett har jeg plantet under fiberduk, så det burde gå greit om det kryper undre null også, den holder vel litt på varmen. Sukkererter og basilikum står til herding på trappa, men flytter dem inn på natta, samme med asparges og stauder.

Satte potet på lørdag, men hva med løk og sjalottløk, når skal de ut, må det bli litt varmere i jorda først?

Kan ellers rapportere om at plastdrivhus fra biltema flyr godt, hadde spikret det fast til underlaget men vinden tok det med seg ca 15 meter... Det er både knekt og revnet, så nå er jeg litt i stuss hva jeg skal gjøre med 10 agurkplanter og 30 tomatplanter...

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 15:09   #328
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Her er utflyttingsprosessen også på vei. Jeg har satt ut tre tomatspeidere i drivhuset, de står i en gjennomsiktig plastkasse med lokk for ekstra sikkerhet, for å sjekke om resten av slekta kan flytte ut. Squashplanter er neste på tur, og jeg har nå sådd agurk og gresskar og alt som skal ut ved månedsskiftet.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 15:18   #329
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg har satt ut setteløk for et par uker siden, og plantet ut jordbær og de førset potetene i helgen. Planen er å få ut tomatene i løpet av en ukes tid. Paprikaen blir neste, de er ikke herdet ennå.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 16:19   #330
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jadda! Tomatspeiderne har overlevd. Da er det en viss sjans for at resten får flytte ut i morgen. Jeg planter dem ikke i bedet ennå, i tilfelle de må berges innomhus heretter i mai, men det frigjør i det minste en god del vinduskarm!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 16:59   #331
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Kanskje jeg også kan sette ut noen speidere, da. Hittil er det bare den største min som har fått være der litt på dagtid. Er litt nervøs for å flytte ut for raskt, så foreløpig er det mer tøffe grønnsaker som bor ute. Jeg kjøpte ferdig paprikaplante med frukter på på lørdag, den tror jeg skal tåle det. Håper jeg. Må ut og sjekke tilstanden i dag.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 17:06   #332
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Da tror jeg mine tomater også går ut i morgen.

Hvordan er det med blodbeger, hvor varmt vil den ha det?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 17:09   #333
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Prøv tomaten før du prøver paprikaen, Ingling. Paprika vil ha det varmere enn tomaten trenger.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 18:16   #334
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Paprikaen har stått i drivhuset siden jeg kjøpte den på fredag. Men den er stor og kommet langt, så håper det går greit. Time will show, kan evt ta den inn i dag. De søte små tomatplantene skal få vente bittelitt, men det er meldt gode temperaturer her snart.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-21, 20:05   #335
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Endelig har jeg hatt tid til å sparke i gang våren her og! I helga luka jeg fem bed og sju pallekarmer, pallekarmene har også fått påfyll av kugjødselkompost og jord. Jeg har satt sjalottløk, rødløk og planta ut små vårløk (kjøpt på Hageland). Har potta opp tjue-ish georgineknoller og satt dem i drivhuset med vifteovn og frostvakt. Mangler å ruske opp i de siste pallekarmene og i solsikkebedet, og så må jeg så erteblomster, solsikker, gulrot og friske opp blomsterenga litt med mer frø.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 14:30   #336
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Regnet har satt fart på veksten, så nå spirer og gror det bra. Ertene er i gang de fleste steder, men jeg ser at noen rader trenger litt påfyll. Gulrøttene har bare spirt flekkvist, så der må jeg også fylle litt på med frø.

Prøver å legge en god plan for den nye grønnsakshagen på småbruket. Er litt uvant å tenke i dekar istedenfor meter...

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 23:09   #337
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg tok sjansen på å sette ut tre tomater og to bønner i dag. Tomatene er en type som visstnok skal klare seg godt i klimaet her (i hvert fall til tomater å være). Ellers har jeg blomster på auberginene, og en bitteliten aspargestupp på vei opp i bedet.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 10:12   #338
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.731
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Poteter: jeg var nok litt treig med å få på ekstra jord rundt de når de kom opp. Er de ødelagte?

Salat: jeg har sådd for mye. Vi spiser og spiser. Kan jeg fryse ned eller lage noe holdbart, eller må vi anskaffe oss kanin?

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 10:16   #339
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Jeg vil tro det går bra med potetene, men jeg er ingen ekspert.
Jeg hadde på mer jord på mine poteter på torsdag, og nå er de dobbelt så høye. Ante ikke at de vokser så fort.

Du kan ikke gi bort salat til naboene?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_20210606_092003_compress12.jpg (367,2 KB, 6 visninger)
Filtype: jpg IMG_20210606_091958_compress37.jpg (454,4 KB, 3 visninger)
__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 06-06-21 kl 10:27.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-21, 10:25   #340
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnsakstråd 2021

Hva er dette, en type skjoldlus? Og kan man bli kvitt de på noe vis, eller er det ikke så farlig?

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_20210606_092035_compress44.jpg (238,4 KB, 3 visninger)
Filtype: jpg IMG_20210606_092014_compress64.jpg (294,8 KB, 2 visninger)
__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no