Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-05-21, 11:28   #81
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Minstemann har brødskiver, pepperoni og baconpostei er slagere her.
Eldste pakker med seg middagsrester som regel. Salat/ris/kylling osv.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 12:35   #82
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.600
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Nå har det løsnet litt, denne uka her. Hun har nå med tyrkiske wraps med ost og skinke. Hun elsker tyrkisk mat, så om det er noe i nærheten av det, så går alt ned.

Fikk hjem fulle matbokser i forrige uke, da hadde hun polarbrød. Da ble det spist druer og en mellombar hun hadde putta oppi selv.

I dag har hun tyrkiske wraps og masse jordbær inntil.

Oh, hva er tyrkiske wraps?

__________________
2006 og 2009
Zulu er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 19:23   #83
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

10-åringen: brødskiver med ost og skinke
19-åringen: brødskiver med brunost

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 19:38   #84
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Denne uken har 12-åringen fått pizza med seg hver dag. Stekte karbonadedeig og la i en boks mandag morgen. Kjøpte pitabrød samt små, runde pizzabunner, hadde på tomatsaus, karbonadedeig og ost. Fornøyd gutt.

Fornøyd mor også, for jeg slapp kaste brødskiver og er glad han har spist. Han har hatt oppkuttet melon i boks ved siden av. Populært det og.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 19:43   #85
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

(14,17) Visstnok er leverpostei og makrell «sterktluktende» og ikke sosialt akseptert å spise på skolen. Litt overrasket over posteien, det er den gule boksen, synes selv den er «bleik» i smaken. .

Jobber på skole og kan melde om at leverpostei lukter fælt når en romtemperert matboks åpnes. Ellers reagerer jeg aldri på lukta av leverpostei hjemme.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 22:36   #86
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Oh, hva er tyrkiske wraps?

Det er litt som Nan-brød, men mer lefse og mye luftigere, liksom. Vi bruker dem til kebab, egentlig. Må prøves!

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-21, 22:37   #87
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.537
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, eller om dere har tilgang til tyrkiske butikker, men ofte selger de Börek med ulikt fyll. De har noen supergode i den lokale slaktebutikken her. Forskjellige fyll, kylling, potet, feta/spinat, og kjøttdeig.

Takk, det skal jeg sjekke ut! Vi har tyrkisk butikk her, og den er helt fantastisk bra. Var innom senest i kveld.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 18:09   #88
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.254
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Storebror: Han har med en pakke tortilla-lefse på mandag + noe frukt. Og te. Det er hans skolemat.

Bonusgutten: En flaske saft og to rundstykker som er med hjem, som spises når han kommer hjem.

Lillesøster: Middagsrester 90% av tiden. Når vi har spist middag, legger jeg rett opp i matboksen til henne, og da er det klar til neste dag. Har vi ting som ikke egner seg som restemat (er vel nesten bare grøt tror jeg, eller hvis det er kjøttkaker etc), så får hun tortillalefse med noe i, eller til nød brødskiver.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 19:09   #89
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Her går det i wraps med middagsrester eller omelett med skinke.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 19:38   #90
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Hele det siste skoleåret har de spist horn med innbakt ost og skinke. Har i fryseren hele tida, og de tar med seg horn frosne i matpakken. Til lunsj er de tint.

Og er de ikke spist i løpet av skoledagen, spises de før middag eller varmes til kvelds.

Så avanserte matpakker som flere av dere beskriver, har aldri mine hatt. De har laget matpakker selv i mange år, fordi det aldri var bra nok det jeg laget. Da måtte de ordne det selv. Men så startet jeg med å bake horn, og de anser seg som heldige som alltid har det i fryseren (det er sagt; "Vi er privilegerte" <3 ).
Bestemora bidrar også gjerne med en ladning horn i ny og ne.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-21, 23:54   #91
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Hele det siste skoleåret har de spist horn med innbakt ost og skinke. Har i fryseren hele tida, og de tar med seg horn frosne i matpakken. Til lunsj er de tint.

Har du oppskrift på disse? Jeg har bakt noen horn av tilsvarende type, men disse egner seg dessverre ikke så godt til frysing.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-21, 12:49   #92
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Har du oppskrift på disse? Jeg har bakt noen horn av tilsvarende type, men disse egner seg dessverre ikke så godt til frysing.

Jeg har en oppskrift som mamma har notert ned til meg, som hun har kalt "Bestemor (og fru Lund) sine verdens beste horn". Jeg vet ikke hvem fru Lund er, men bestemor er min mamma <3

Jeg baker horn og små "supperundstykker" med orginaloppskrifta til festbruk, mens når jeg baker til skolehorn, blander jeg i grovere mel og reduserer sukkermengden litt. Ikke grovmalt mel, for da blir de ikke så lettspiste lenger, og guttene mine er ikke så begeistret for hele korn. Prøv deg fram med hvor grovt som er ok for dine barn.

Oppskrift til 16 horn (jeg firedobler):
400 gram hvetemel
40 gram sukker (120 gram sukker ved firedobbel deig)
70 gram margarin (jeg bruker meierismør, 200 gr ved firedobbel deig)
1/2 ts kardemomme
3 dl melk/vann (jeg bruker halvt om halvt)
50 gram gjær (jeg bruker tørrgjær)

10 min på 250 grader (jeg steker på 220 når jeg har ost og skinke i)

Når jeg lager fylte horn, bruker jeg ferdig skivet Norvegia og kokt skinke, og deler hver skinke i to og hver osteskive i to. Legger halv osteskive og halv skinke på hvert horn og ruller sammen. Etterhever godt.
Fryses når de er kalde.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-21, 15:03   #93
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.268
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?

Eldste vil helst ikke ha med matpakke, men jeg smører og hun tar med - og spiser stort sett opp. Det er det samme hver dag; tacolefse med enten hamburgerrygg og ost, eller eggerøre og laks/hamburgerrygg, agurk/paprika. Ved siden av er det et eple i båter og evt paprika, gulrot, minitomater eller agurk. 1-2 ganger i uka en mellombar eller kjeks. Det er nok et poeng for henne at det er likt hver dag så hun slipper å bruke energi på å tenke på om hun greier å spise det.

Minsten har så korte dager at han ikke har med matpakke akkurat nå, men vi skal øke tilstedeværelsen og da blir det matpakke igjen. Han har som regel med seg to polarbrød med majones og hamburgerrygg, eple/gulrot/agurk og av og til en mellombar eller kjeks.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no