Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Malingmerker og malingtyper?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-14, 16:20   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Malingmerker og malingtyper?

Jeg har vært og hentet fargeprøver fra Jotun, Flugger, Nordsjö og et par andre merker til som jeg ikke husker. Alle skriver selvsagt at de er fantastiske.

Jeg skal male fire soverom, en stue, en gang, og kjøkkenskap. Da blir maling ganske viktig både ifht. pris og ifht. egenskaper.

Har noen spesielt gode eller dårlige erfaringer med malingtyper eller malingmerker?

Kjøkkenskapene skal jeg male med gulvmaling tror jeg, jfr. Mavericks kjøkkenskaptråd.

Ellers trenger jeg sånn helt alminnelig veggmaling. Jeg tror jeg stort sett har fargekoder på fargene jeg skal ha, så jeg er ikke avhengig av å velge malingmerker ut fra det.

Vinduskarmer skal jeg forresten også male, i hvitt. Skal det være halvblank eller blank eller noe sånt?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 16:49   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Jeg er godt fornøyd med Jotun Lady vegg 10 til vanlig veggmaling. Fungerer fint til de fleste underlag, som ikke er treverk (eller flis eller annet som er spesielt). God å legge og drypper lite. To strøk er vanligvis nok (men det avhenger av underliggende farge og struktur, for all del). Vi har brukt Lady Pure color i stuen hjemme, og den gir et aldeles nydelig, helt matt uttrykk. Ulempe: den er dyr.

Jeg er en svoren tilhenger av god, gammeldags oljemaling til lister og annet treverk. Min all time favoritt er malingen "Palett Panel og tre 40" fra produsent Steen-Hansen, men jeg har også god erfaring med Jotun Classic halvblank.

Normen er å male vinduskarmer og lister halvblank, dvs ca. glansgrad 40. Du kan male dem helblanke også, men ikke gjør det med mindre du har et bevisst forhold til hvilken effekt det vil gi, og vær obs på at jo blankere maling, jo bedre vises ujevnheter i underlaget og jo større krav til håndverkspresisjon. Ikke mal lister og vinduskarmer matt, med mindre du vet helt sikkert hva du driver med og er ute etter et veldig spesielt interiøruttrykk. Malt panelvegg derimot, males vanligvis matt eller silkematt (glansgrad 10 eller lavere).

Jeg har utelukkende dårlig erfaring med malingsprodukter som "tørker ekstra fort", er "svært luktfrie" eller "holder med ett strøk". Så snart produsenten begynner å reklamere med andre faktorer enn holdbarhet og godt sluttresultat, så vet du at det er akkurat de to egenskapene man har nedprioritert.

Og bruk gode malekoster. Rengjør grundig etter hver dag, og du kan ha kvalitetskoster i mange år. (Det er billigere, bedre og langt mer miljøvennlig.) Forskjellen på gode og billige pensler (ja, du får akkurat det du betaler for) er forskjellen på et godt og et mindre godt resultat. Dette vet du sikkert, men akrylmaling rengjør du med zalo og vann. Oljemaling rengjør du med litt white spirit, en dash zalo og masse vann, gjenta til kosten er ren.


Sist redigert av Teofelia : 25-01-14 kl 16:58.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 17:10   #3
Røyskatt
Fullverdig medlem
 
Røyskatt sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2013
Innlegg: 78
Røyskatt har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Av de du nevner har jeg god erfaring med jotun sens til vegg, og trestjernes gulvmaling. Av alle malingstypene jeg har prøvd, har trestjerneren gitt best resultat. Jeg kjøpte en interiørmaling fra oxxam (tror det het det) og det var bare møkk. Kunne brukes på lister og vinduskarmer etc, men blir oppskrapet og stygg av en blomsterpotte...

Røyskatt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 17:28   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Jeg avbefaler Butinox Green Room. Miljøvennlig, ja visst! Men fjørten lag og fryktelig å male med.

Det er mest Lady i dette huset. Noe Sense, som er grei nok, men kjøkkenveggene har den der Lady-greien som tåler vask. Veldig fornøyd!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 17:35   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg avbefaler Butinox Green Room. Miljøvennlig, ja visst! Men fjørten lag og fryktelig å male med.

Som jeg sa: så snart andre argumenter enn "godt resultat" trekkes frem, så risikerer man at nettopp det er den egenskapen som malingen ikke tilbyr.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 17:36   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Jeg har brukt både Butinox, Jotun og Beckers. Har ikke merket at noen av dem utmerket seg.
Men jeg har vært nøye med å bruke bra verktøy. Dyre, gode ruller og pensler, der merker man virkelig forskjellen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 19:20   #7
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Mest fornøyd med Jotun Lady Vegg og Jotun Lady Interiør tre. Og så er det viktig å bruke de dyreste kostene (svarte?).

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 20:10   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

For lister så har jeg sett (hos Teo) forskjellen på Steen-Hansen og annen maling, og det er stor forskjell, altså. Jeg vet de selger eksteriørmaling fra Steen-Hansen på Nesodden, men vet ikke om de også selger interiørmalingen. Den er billig også. Billig og best, men elendig distribusjon.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 23:33   #9
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Takk for innspill! Jeg noterer flittig.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-14, 23:58   #10
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Pure color fra jotun, den er veldig god å male med. Nydelig matt, som tidligere nevnt her. Ellers har vi brukt endel fra flugger, der får man forøvrig 20 % rabatt som obosmedlem. Og innimellom halv pris, ved obosdager. De har veldig bra maling.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-14, 00:13   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mest fornøyd med Jotun Lady Vegg og Jotun Lady Interiør tre. Og så er det viktig å bruke de dyreste kostene (svarte?).

De svarte er ikke best til alt. Bruk naturbust til oljemaling (for eksempel fra den røde Jordan-serien eller fra Jordans "Håndverk"-serie). Den svarte Jordan-serien er best på akrylmaling, syns jeg.

Men for all del: jeg bruker pensler litt i hytt og pine, alt etter hva jeg har for hånden. Så lenge de er av god kvalitet, fungerer det meste godt.


Sist redigert av Teofelia : 26-01-14 kl 09:14. Årsak: Jordan, selvsagt. Ikke Jotun
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-14, 09:09   #12
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Vi har brukt maling fra Nordsjø, halve prisen og like gode maleegenskaper som Jotun lady.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 14:49   #13
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Jeg drar opp denne, jeg. Er det en maling som både kan brukes til panel og veggplater? På rommet mitt blir det vel tre vegger med plater, men den fjerde har panel.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 16:43   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Jeg hadde kjøpt to ulike typer, i så fall. En treliter med maling beregnet på panel koster ikke mange hundrelappene. Og det er for teit å sitte igjen med en vegg som malingen flasser av på, fordi man ville spare 150 kroner på sluttsummen. :btdt:

Jeg har gjort akkurat det du spør om her én gang: malt panel med maling beregnet på veggplater, og resultatet er at malingen har skallet av flere steder. Og det er på et rom vi knapt bruker, for det er det gamle barnerommet til Teomannen, som brukes av ham og meg de fire–fem ukene noen bor der i løpet av året.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-14, 18:23   #15
silje
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 544
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Sv: Malingmerker og malingtyper?

Butinox interør til vegg, panel og list, 3 i 1 lover akkurat det du er ute etter.

Vi brukte denne nylig til vegg(malte over tapet). Fin å male med, men jeg ble skuffet av dekkevne. Garanterte i butikken at 2 strøk skulle holde, men det er virkelig nett så vidt det holder. Vi malte hvitt på allerede lys(beige) farge.

Jeg prøvde meg med samme maling på tilsluttende dørlister, men liker virkelig ikke for lav glansgrad på tre/lister.

I tillegg kan jeg ikke tenke meg at denne har noen form for sperregrunn i seg så panel med evt. kvister må du for all del sperre først.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no