Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Stygge dialekter?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden)
Ja 130 90,91%
Nei 5 3,50%
Det tør jeg ikke ha noen mening om 3 2,10%
Vet ikke 0 0%
Dustepoll 5 3,50%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 08:59   #81
annemamma
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 5
annemamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Stygge dialekter?

nordgudbrandsdaldialekten er fin!

annemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:06   #82
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Nordlendinger gjør akkurat det samme.

Ikke på samme måte, tror jeg. Østlandsdialektene har en tendens til å ende setninger en oktav, eller så, høyere enn de startet den. Mange av de andre dialektene, som nordnorsk (under vestlandsdialekt), ender lavere. Som engelsk og tysk. Derfor høres det bedre ut når en vestlending snakker engelsk, enn en østlending. Hørt Stoltenberg?

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:07   #83
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stygge dialekter?

I Rauland oppi Telemark har de en utrolig fin dialekt syns jeg. Ellers er det vel personen som taler som gjør dialekten fin, og omvendt.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:08   #84
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.871
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg synes at mange av dialektene i Telemark er flotte, spesielt de i innlandet.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:12   #85
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.871
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Uttaler du ordet kjede og skjede likt? Hvis ikke skiller du mellom kj-lyden og skj-lyden.

Jeg har ofte elever som uttaler kjede som skjede og da må jeg nesten kommentere det. Jeg spør om de snakker om det de har rundt halsen eller om underlivet sitt. De pleier å bli litt flaue

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:13   #86
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg sliter med dialekter fra Stavanger og et stykke nedover. Jeg synes virkelig de kviner.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 09:55   #87
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

Men, duverden for noen frysninger jeg får når jeg hører Fallkniven av bysbarnet Peter Wessel Zappfe.

U. P. S.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 10:21   #88
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Jeg kan faktisk bli grinete av å høre visse dialekter... Ikke særlig rasjonelt, det skal je ginnrømme. Og ang møredialekter; det finnes jo fader meg så mange forskjellige varianter oppi bøgda der at bbare du runder en sving (les: et halvt fjell eller noe) så har du en ny variant. Jeg er opprinnelig fra den kanten av landet selv, og må¨jo si jeg ikke liker alle "nabodialketene" like bra nei.. :snål:

Nettopp derfor møredialekter og ikke alle dialektene fra Møre.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 10:23   #89
Pelikan
Tåler regn
 
Pelikan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Innlegg: 5.045
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har ofte elever som uttaler kjede som skjede og da må jeg nesten kommentere det. Jeg spør om de snakker om det de har rundt halsen eller om underlivet sitt. De pleier å bli litt flaue

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 10:23   #90
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg er elendig på slike lyder. Det er sikkert mange her som har lyst til å slå meg når de snakker med meg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 10:37   #91
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Fargo, her.

"Førr dæm som måtte forstå mæ nu, det er godt å kailt i Tromsø nu, kanskje seks minus. Å sa e det bare en ting æ må si, å d e at nordlyset som skjinn over byen e så romantisk at det næstn ikkje e saijnt. Kankje fatte at turistan kommer om sommern, det e jo nu byen stråle."

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:04   #92
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg vil ikke uttale meg om dialekter som helhet, men nevner gjerne noen enkeltord som gir meg makk:

ittsjææææ (= ikkje/ikke)
så blær det ( = så blir det, ofte hørt på TV2-værmeldinga)
kaffi

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:07   #93
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Kanskje man må ha talefeil for å få jobb på barne-tv, sånn at man kan forvirre ungene maksimalt? Eller kanskje det er et ondsinnet plott for å utvanne det norske språket? :konspirasjonsteori:

Det hjelper (eller hjalp?) i alle fall å være sunnmøring for å få jobb i NRK.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:13   #94
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg synes også haugesundsdialekt er fint, som flere andre her. Jeg liker ikke enkelte sørlandsdialekter, spesielt kristansandsdialekt er ikke fint. Midt-trøndersk er heller ikke blant favorittene. Sognemål (heter det det?) kan være kjempefint å høre på, men jeg skjønner stort sett ingenting av hva de sier.

Og så erter jeg uten blygsel alle som ikke kan si kj. Har et par på jobb fra oslo øst som ikke kan si det, de får gjennomgå.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:13   #95
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

ittsjææææ (= ikkje/ikke)
så blær det ( = så blir det, ofte hørt på TV2-værmeldinga)
kaffi

De er ikke så fine, nei. Heller ikke "kænguuuru" på indre telemarksdialekt.

Jeg syns ellers Kristiansandsdialekten er den minst fine i hele landet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:19   #96
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg vil ikke uttale meg om dialekter som helhet, men nevner gjerne noen enkeltord som gir meg makk:

kaffi

Selvsagt heter det kaffi på dialekt. Du kan jo ingenting, Enlinblu.

Vill du ha ein kåpp kaffi?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:23   #97
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Selvsagt heter det kaffi på dialekt. Du kan jo ingenting, Enlinblu.

Vill du ha ein kåpp kaffi?

Høh, kan ingenting? Jeg har jo hovedfag i nordisk språk! Jeg vet at det heter kaffi på nynorsk også, men det hindrer meg ikke i å synes det er et uvanlig grufullt ord. (Ikke liker jeg kaffe heller, så nei takk! )

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:26   #98
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Høh, kan ingenting? Jeg har jo hovedfag i nordisk språk! Jeg vet at det heter kaffi på nynorsk også, men det hindrer meg ikke i å synes det er et uvanlig grufullt ord. (Ikke liker jeg kaffe heller, så nei takk! )

Jeg har dessverre bare mellomfag nordisk, så jeg burde jo holde kjeft.

Eg like heller ikkje kaffi. Kansje me bare tar ein kåpp te?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:36   #99
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.858
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har dessverre bare mellomfag nordisk, så jeg burde jo holde kjeft.

Eg like heller ikkje kaffi. Kansje me bare tar ein kåpp te?

Høres ut som en god idé. Vi må bare passe på å ikke uttale t-ordet med flyvertinnedialekt.

Apropos varm drikke: Min studievenninne fra Gudbrandsdalen var veldig søt når hun sa [ka:kao] - altså med to stavelser og lang første a.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 11:44   #100
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg kan ikke si at jeg synes noen dialekter er dirkete stygge, men jeg synes sørlandsdialekter kan være litt plagsomme (sikkert pga en kusine jeg har som kommer derfra som ga meg dårlige minner i barndommen) og dialekten fra området rundt Lommedalen kan være håpløs å forstå.

Jeg snakker selv en litt utvannet stavangerdialekt, og jeg synes i hvert fall ikke at det er en stygg dialekt - heller tvert imot.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no