Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-22, 07:53   #1
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Er det noen her som har lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? Frøkna har denne som særemne i norsk (3 vgs) og lurte på om jeg ville lese den så hun kunne få litt hjelp til å drodle litt og diskutere innholdet. Jeg har lest ca 2/3 av boken så langt og kjenner jeg er overrasket over valg av bok. De fikk beskjed om at de skulle gi beskjed hvis temaet ble litt følsomt for dem, men vil virkelig en elev gå til sin lærer og «avsløre» at tema som incest, voldtekt, alkoholisme mm er vanskelig?

Hun skal selv velge problemstiling til særemnet, har noen innspill? Hører og gjerne meninger og fortolkninger og tanker rundt boka. Jeg ble selv litt for opphengt i at jeg synes den er litt rå og brutal, men synes den er godt skrevet og tror elevene kan få en del ut av det å høre samme historie fra tre ulike synsvinkler.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 10:46   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Jeg har (lest) originalversjonen på dansk, og jeg husker at den var ekkel, ekkel, ekkel. Men også ekle tema må skrives om i bøker, tenker jeg.

Hvor der er fugle, er den danske tittelen - googletips

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 11:05   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Har ikke lest den, men fant en anmeldelse

https://litteratursiden.dk/anmeldels...f-maren-uthaug

Synes dét høres ut som Sagaen om isfolket, eller noe sånt. Som naturligvis kan være god litteratur, sikkert, og Sagaen om isfolket har også vært gjenstand for særemne.

Antar det er masse å ta tak i, det er vel klassiske arketyper og klassisk historieoppbygging med driving av konflikter osv., og så kan man kanskje velge ut noen personer og si noe om hvordan forfatteren utvikler karakteren?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 11:10   #4
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Denne linken gir en analyse også https://litteratursiden.dk/boeger/hvor-der-er-fugle

Tror ikke den er som isfolket, uten at jeg har lest den serien.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 11:24   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har ikke lest den, men fant en anmeldelse

https://litteratursiden.dk/anmeldels...f-maren-uthaug

Synes dét høres ut som Sagaen om isfolket, eller noe sånt. Som naturligvis kan være god litteratur, sikkert, og Sagaen om isfolket har også vært gjenstand for særemne.

Antar det er masse å ta tak i, det er vel klassiske arketyper og klassisk historieoppbygging med driving av konflikter osv., og så kan man kanskje velge ut noen personer og si noe om hvordan forfatteren utvikler karakteren?

Jeg har heller ikke lest boken til Maren Uthaug, men jeg synes det mer kan sammenlignes med Folket på Innhaug, ut fra det jeg leste om den nå. Begge er jo selkskrøniker da. :bidrar:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 11:41   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Fullstendig spinn off:

Jeg satt her og fikk flashback til en langt eldre, men svært legendarisk, særemne tråd.

Så nå venter jeg bare på spørsmålet om noen har mensen?

(Jeg synes Nobas forespørsel er helt grei og fullstendig innafor, altså. Jeg bare kjeder meg på hjemmekontoret og klarte ikke å la være.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 12:04   #7
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Tjorven: Fantastisk tråd!

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 12:56   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Lurer på om ikke mensen var nevnt i boka. Mensen som ikke kom, med andre ord som graviditetstegn.

Hadde glemt den tråden!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 21:07   #9
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Hehe, vil si mens, eller helst fravær av den, er ganske sentralt i boka. Takk for innspill! Jeg synes ikke denne er hverken Sagen om isfolket eller Folket på Innhaug, for meg er denne her mye tyngre. Frøkna har tenkt en del og tror hun vil prøve seg med en problemstilling der hun skal diskutere hvordan opplevelser i barndommen påvirker karakterene i boka i voksenlivet. Tror hun kan få litt ut av det. Hun vil ikke google, men vil gjerne ha hjelp med å diskutere og det tenker jeg er greit. Men jeg har låst meg litt i at jeg virkelig ikke liker boka og er mest opprørt over valg av bok. Det er (dels grafiske) beskrivelser av incest, voldtekt, alkoholisme, forsømmelse av barn, drap (av eget av eget barn), utroskap, prostitusjon mm. Hører gjerne fra vgs-lærere her inne hva dere tenker om å gi elevene denne boka som særemne-tema.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-22, 21:44   #10
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Jeg er enig med deg, Noba. Mulig jeg virker veldig gammel nå, men jeg tenker at man kanskje bør ha mer livserfaring for å lese den boka.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-22, 11:38   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Ser dere på tv, om dagen? Alt det der er jo helt standard innhold. Med bilder og musikk. Nei, jeg synes ikke det er upassende.

Vi valgte særemne selv, og måtte velge ut og få godkjent bøker (vi måtte legge opp tre, og også drøfte mellom bøkene. Men alt er så lettvint i dag.. )

Mine klassekamerater la f.eks. opp Christiane F., Men tankene mine får du aldri, Huset med den blinde glassveranda og de andre bøkene til Wassmo og skildringer av vold, psykisk, seksuell og annet. For meg er det helt vanlige tema til særemne i vgs.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-22, 12:32   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Ja, er klar over at sex, vold osv er helt vanlig å få servert på skjermen for tida. Men direkte overgrep mot barn, som skjer i boka, pleier man ikke få servert rett i fleisen så mye.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-22, 10:54   #13
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.790
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har noen lest Der det finst fuglar av Maren Uthaug? (særemne i norsk, 3 vgs)

Jeg synes også det er en forskjell. Feks Huset med den blinde glassveranda, som du nevner, Charlie. Denne leste jeg som veldig ung og den var veldig sterk å lese og gjorde stort inntrykk på meg. Men den presenterer jentas side og det brutale og grusomme med å bli utsatt for incest. Det som, for meg, er vanskelig med Der det finst fuglar er det at forfatteren også presenterer overgriperens side. Og overgriperen normaliserer, forsvarer og bagatelliserer dette. Jeg synes det er brutalt å presentere det for en vgs-elev. Tenk om man har en elev som selv er utsatt for slike overgrep? Elevene har ikke selv valgt boka, de har fått den utdelt.

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no