Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Spørsmål om installering av billader hjemme

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-21, 12:44   #21
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

(Jeg har fremdeles ikke prøvekjørt e-tronen vi fikk i uke 38. Føler bare ikke for å kjøre den bilen.)



Hvorfor i alle dager ikke?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 12:44   #22
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Hvorfor det? Er du redd for å skrape den, eller noe sånt?

Ja noe sånt. Jeg vet ikke, jeg har brukt alle bilene vi har hatt før samme om det er firmabil eller vår. Denne er en firmabil, og jeg synes den er så fancy og stor at jeg ikke har fått meg til å prøve den enda.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 12:45   #23
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Saddle up, Anne C. Det er bare en bil!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 12:47   #24
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Saddle up, Anne C. Det er bare en bil!

Jeg må jo kjøre den en gang ja. Hvis det skjer noe med mannen en gang vi er på tur, så må jeg jo klare å kjøre bilen videre.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 12:48   #25
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Mannen maser overraskende lite. Vi har alltid hatt "din og min" bil, og bytter sjeldent. Så det er ikke ofte jeg har kjørt bilene "hans".

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 12:56   #26
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Hva mener du med smart, mener du f.eks. lading ved billig strøm osv? Når bilen lades osv styres fra bilen/appen. Vi har/har hatt tre Tesla, men den vi har igjen er fire år så de nye har nok en del ting som vår ikke har. Vi har hatt elbil siden 2005. Vi har i ganske mange år bare kjørt elbil.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 13:45   #27
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men bitteliten, da? Men du har kanskje ikke hund og to svære tenåringer i tillegg til barnet, du.

Og den er veldig, veldig, veldig gøy. Hvertfall når man trykker på gøy-knappen. Det nærmeste jeg har kommet å ikke savne motorlyd!

Er den så liten, da? Vi har to tenåringer og en preteen. Har vært på 10 dagers ferie med Tesla 3. Tror vi hadde på takboks, men ikke noe problem med plassen. Fungerer supert som familiebil for oss, både til hverdags og ved lengre turer. Og ja, den er virkelig gøy å kjøre, skiller seg klart fra alle andre biler jeg har kjørt.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 15:20   #28
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Er det her man kan om el-bilen sin? Vi har en Jaguar I-pace, og det er bare helt sinnsykt gøy å kjøre den bilen!

Hilsen ms eks-fornuftig-bare-den-har-hjul-og-frakter-megdit-jeg-skal-og-tilbake-igjen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 17:54   #29
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Opprinnelig lagt inn av Linella, her.

Er den så liten, da? Vi har to tenåringer og en preteen. Har vært på 10 dagers ferie med Tesla 3. Tror vi hadde på takboks, men ikke noe problem med plassen. Fungerer supert som familiebil for oss, både til hverdags og ved lengre turer. Og ja, den er virkelig gøy å kjøre, skiller seg klart fra alle andre biler jeg har kjørt.

Jeg synes den er liten, men jeg har softspot for Volkswagen Amarok doublecab, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 18:04   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Smart lading, hvis det betyr at den kan lade når strømmen er billig, og det er lite belastning på nettet, er både smart og miljøvennlig. Vi trenger veldig at forbruket er jevnere. Effekt-topper skaper mye trøbbel.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 19:13   #31
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Smartlading er som Poly skriver og kjøpes i dag, selv om effekten av smart muligens kommer noe senere. Golfen styrer jeg fra bilen, skal være ferdigladet kl 05.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 19:58   #32
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Teslaen kan du også gi beskjed når den skal være ferdigladet.


Sist redigert av Pelen : 10-01-21 kl 20:11.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 20:33   #33
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Poenget er å få den til å lade når det er færrest brukere på nettet, som både avlaster nettet og gir lavere strømpris. De nye smarte ladeboksene regulerer det etter hvor stor pågangen på nettet er.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 20:39   #34
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Poenget er å få den til å lade når det er færrest brukere på nettet, som både avlaster nettet og gir lavere strømpris. De nye smarte ladeboksene regulerer det etter hvor stor pågangen på nettet er.

Ja, har kollega som har en slik, men hadde vel egentlig ikke hørt hva den typen ble kaldt for.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 20:57   #35
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.408
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Tibber har i hvertfall samarbeid med Easee, og det er en smartlader.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-21, 21:35   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Er det her man kan om el-bilen sin? Vi har en Jaguar I-pace, og det er bare helt sinnsykt gøy å kjøre den bilen!

Hilsen ms eks-fornuftig-bare-den-har-hjul-og-frakter-megdit-jeg-skal-og-tilbake-igjen.

Det kan man nok.
:Hyper: litt altså.

Jeg er fornuftig, bare den har hjul og fraktet meg og familien dit jeg skal og tilbake og på ferie med masse opppakking. Og det er fem av oss. Tre, eller i alle fall to. I barnestol. En bakover enn så lenge men ikke så mye lenger. En i beltestol. Og en som lovlig kan sitte uten om det ikke er. Men som enda sist han ble målt var under 150.

Da er ikke elbil utvalget helt der, desverre. Venter på kommende biler og unger som i mellomtiden vokser ut av stolene som jo er dobbelt så brede som dem. (Smale unger har jeg, men ingen som behagelig sitter mellom to stoler i en bil som ikke har tre fullverdige bakseter.

Vi kjører s max i dag. Og jeg lengter etter å tenke på billader, og da skulle jeg absolutt hatt en som ladet når få bruker strøm

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-21, 00:27   #37
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spørsmål om installering av billader hjemme

Et element her ved valg av lader er elanlegget i huset. Et praktisk element med eksempelvis Easee (og for så vidt også Zaptec) er regulering av ladeeffekten sett opp i mot forbruket i huset ellers automatisk.

Hvor mye effekt du kan lade med varierer med flere faktorer knyttet til elanlegget og hva man ellers har i bruk. Men sett en situasjon der du har noen kasseroller på platetoppen, varmepumpa går, vaskemaskin og tørketrømmel går, varmtvann varmes osv, så brukes en god del av totaleffekten som anlegget kan levere. Hvis da elbilladeren trekker mye, vil hovedsikringen kunne slå ut.

Med HAN-adapterne som settes i strømmåleren i sikringsskapet, vil effekten som elbilen henter ut kunne reguleres ut i fra forbruket ellers.

I teorien kunne vel dette også ha blitt brukt om man hadde effekttariff, der man man eksempelvis betalte mer per kilowattime hvis forbruket gikk over en viss grense. Så vidt jeg har forstått har man for privatmarkedet - i hvert fall foreløpig - valgt å ikke innføre effekttariff. Men ja, å lade når det er billigst - eller i hvert fall unngå å lade når prisene blir helt ekstreme i henhold til spotpris-peaker, kan være greit. Merk at dette krever ekstra abo på tjeneste hos Tibber, og HAN-adapteren koster noen hundrelapper i utgangspunktet.

For min egen del blir dette med regulering av effekten som kan brukes sentralt. Huset har 50A hovedsikring (3-fas, 230V - såkalt IT-nett). Uten å ha sjekket foreløpig, er det ikke sikkert jeg kan øke størrelsen på hovedsikringene på bakgrunn av inntakskabelen til huset (men kan være at det kan økes til 63A - ut i fra kabeldimensjonen jeg har forstår jeg det slik at det må gjøres videre sjekker. Om jeg kan ha 63A, så må jeg også bytte inntakssikring/kortslutningsvern). Men planen er å legge opp 32A til elbilladeren: Kan ikke bruke 32A nå som regel, men om jeg gjør andre endringer på elanlegget i framtiden, trenger jeg i hvert fall ikke å bytte ut kablene og den sikringen. For min del også er sikringsskapet i utgangspunktet fult, så enten må noen kurser slås sammen eller settes inn en ekstra liten modul for skinne til den nye sikringen.

Når det gjelder "pakketilbudene" på lader og installasjon, så bør man ha kjennskap til at det ikke blir noe ekstra som må gjøres med anlegget. Jeg har for tiden send ut prisforespørsel til tre aktører, og virker ikke som det blir spesielt mye dyrere enn pakketilbudene, selv om jeg da må gå gjort litt andre ting i tillegg (og jeg trenger mer kabel ut til garasjen enn det som gjerne er i tilbudene). Jeg er litt redd for at det fort kan bli litt uoversiktlige ekstrakostnader for mange gjennom disse pakketilbudene, så lenge man ikke kan si på forhånd hva man trenger.

Virker som det kan være litt leveringstid på Easee-laderne for tiden en del steder. Cirkle K har også et slik pakketilbud som annonseres mye for, men som sagt - hvis man ikke helt vet at man "passer" i pakketilbudet, kan det være greit å få priser andre steder.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no