Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-10, 09:01   #41
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Hva er reglene da? Ikke å overstige baggasjevekten?

Nå har vi sjekket inn online (som man jo må). Er det noe mer vi bør vite?

Det viktigste er at du kjenner bagasjereglene. Pakk i myke lette bager og ikke overstig 15 kg.Husk at du ka faktisk ha 10 kg i håndbagasjen.

Du må sjekke inn via NETTET to uker før du reiser eller fire timer før, senest og skrive ut boardingkortet.

Så da er det bare å gå inn i køen til ryanair, sjekke inn bagasjen, og gå til gaten. Enklere kan det ikke bli.

jeg har aldri flydd med et flyselskap som har så lite forsinkelser og som lander før tiden hver gang.

  Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 09:03   #42
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg er heller ikke spesielt glad i å fly. På turen til London hadde vi en pilot som forhåndsvarslet den minste turbulens. Flyturen var behagelig og fin. Turen hjemover var den verste jeg har hatt på lenge. Jeg ikke nødvendigvis at dette har noe med selskap å gjøre.

Akkurat det la jeg også merke til. FLykapteinen varslet vennlig i mikrofonen at nå måtte vi alle sitte ned og feste beltet fordi vi skulle fly inn i et område med litt turbulens. Var ikke rare turbulensen men jøsses .. fikk en god følelse av at vi flydde trygt da.

  Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 09:06   #43
Stekira
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Men hva med køene? Må man stå mye mer i kø når man reiser med Ryanair og tilsvarende selskaper? Det var som nevnt utrolige køer både på Rygge og på Stansted. Jeg synes det er kjipt å bruke så lang tid på reise når selve flyturen er så kort.

Det var ganske lang kø da jeg stod på stanstead og skulle hjem sist men etter 20 min så var jeg framme og det gikk faktisk framover, det var tre personer som tok seg av køene så det gikk ganske raskt framover.

  Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 01:32   #44
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Det er nok stor forskjell når alt kommer til alt.

F.eks så mistet vi en koffert da vi dro til Miami for noen uker siden. Siden kofferten ikke dukket opp på turen, henvendte vi oss til British Airways på flyplassen i Miami da vi skulle hjem.
Det endte med at vi fikk Club World seter hjem (og kunne ligge utstrakt på hele hjemreisen, samt at vi ble oppvartet med champagne og svært god flymat), og med at vi fikk 4000 kroner på et debit kort der og da. I tillegg (da kofferten dukket opp igjen) fikk vi kofferten gratis fraktet direkte hjem til oss (Østfold) fra Gardermoen.

Jeg tror neppe denslags service er policy hos alle flyselskap (i alle fal ikke Ryan Air og flyselskaper i samme gata).

Nemlig. Her ligger forskjellen. I fullservice-flyselskaper så er det slike ting som skiller dem fra lavpris-aktørene. Lavpris-selskaper har rett og slett ikke råd til slik kundebehandling når kunden har betalt 299,- for billetten sin.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 01:42   #45
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

By the way; Hvordan er det å reise med RyanAir?

Jeg drar til Dublin med RA om en liten stund, og har ikke noen forventninger overhodet. Men er det virkelig så ille å reise med RA som ryktet tilsier?

Ikke at det er noen big deal, altså. Flyturen er jo veldig kort uansett.

Jeg hadde aldri i verden satt mine føtter i et Ryanair-fly.

http://www.itfglobal.org/campaigns/ryan-be-fair.cfm

http://www.ryanaircampaign.org/


Hvor billig kan det egentlig bli før folk/passasjerer våkner opp og lurer på hva man får for pengene? Er billig pris det eneste saliggjørende?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 01:48   #46
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er ikke veldig flybevandret, men ei jeg satt ved siden av hjem fra Amsterdam nå nylig kommenterte Norwegian i forhold til SAS som vi kjørte med. Hun sa at Norwegian sine rutetider var mer "veiledende" og betalte heller litt mer for å kjøre med SAS. Det var sjeldent hun opplevde noe krøll der. Dessuten er det vel sånn at feks Norwegian ikke er så flinke til å ta seg av kundene sine hvis det skjer noe?

For å ta Amsterdam som et konkret eksempel. Norwegian flyr til svært mange destinasjoner. Ofte bare med en avgang pr. dag eller for den saks skyld en gang pr. uke. Til Amsterdam flyr Norwegian 1 gang pr. dag til håpløse avreise og ankomsttider. SAS flyr 3-4 ganger pr. dag fra hhv. København, Oslo og Stockholm. KLM flyr 3-8 ganger pr. dag fra Bergen, Stavanger, Trondheim, Oslo, Torp og Kristiansand. Ettersom Norwegian markedsfører seg som et lavpris-selskap så trenger de ikke ha et nettverk med flere avganger pr. dag for å dekke forretningsmarkeds-passasjerenes behov.Det må SAS og KLM ellers mister man de kundene som betaler mest og reiser oftest, og det har ikke de store nettverks-selskapene råd til.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 01:58   #47
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

.

Og det stemmer visst at Ryanair har den nyeste flyparken.

Hvem har sagt det? Michael O'Leary?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 02:06   #48
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

At vennen innen SAS sier noe slikt, tror jeg har mer med lojalitet til, og tro på at eget selskap er det aller beste. Noe jeg har skjønt er relativt vanlig innen SAS.

Som passasjer syns jeg ikke det er stor forskjell på midpriceselskaper og de "dyre". Jeg syns det er behagelig, fint og enkelt å benytte meg av Norwegian, men jeg vil ikke benytte meg av Ryan Air. De har en helt annen holdning til kunder og personalpolitikk som jeg ikke liker. Ryan Air kan virkelig ikke sammenliknes med Norwegian.

En slik holdning er ikke relativt vanlig innen SAS, glitter... Jeg er dog enig i at jeg ikke tror det spiller noen rolle om man flyr Norwegian eller SAS i fht. om man vil ta med en syk passasjer ombord eller ikke. I tilfellet det her refereres til vil jeg anta at de ansatte i Norwegian ringte sitt flykontor for å forhøre seg om de burde ta passasjeren med eller ikke. Dette er nemlig en nøye vurdering man må ta før avgang dersom passasjeren blir syk før flyet har gått fra gate. Prosedyrene for å mellomlande pga. akutt syk passasjer i lufta er nemlig ganske kompliserte, tidkrevende og kostbare.

Forøvrig er jeg helt enig med deg at man ikke på noen måte kan sammenlikne Norwegian og Ryanair. Ryanair er flybransjens trash. Dårlig kundebehandling og elendig personalpolitikk.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 02:09   #49
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

At det dryppet vann fra taket og ned på meg var heller ikke betryggende.

Kondens heter det, og har ingenting å gjøre med trygghet eller ikke. Det er helt normalt og helt ufarlig at det drypper vann fra taket dersom flyet lander i svært varme land f.eks. Fra iskaldt til glovarmt gir ofte kondens.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 02:16   #50
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi fløy RyanAir da vi var i Italia forrige uke. Prisen var 30% av SAS (3000 vs 10 000), og de landet på en flyplass langt nærmere dit vi skulle.

Jeg liker ikke RyanAir, virkelig ikke. Men prisen er så forskjellig at jeg klarer å fortrenge hvor mye jeg misliker dem.

Hver gang jeg reiser med RyanAir, så sier jeg "dette er siste gang". Men når jeg skal bestille neste tur, så blir jeg så overveldet av prisforskjellen at jeg bestiller med dem igjen. Dog skjer det bare på korte turer og hvor vi slipper flybytte.

Men hvorfor er det helt ok å tenke slik når det gjelder flyreiser? Det er jo en grunn til at de er billige. Tenker vi slik når vi kjøper billige møbler fra Asia, eller mistenker vi da at det kan være fordi arbeiderne jobber for luselønn, kanskje det til og med er barnearbeid?... Eller ved kjøp av mat eller klær for den saks skyld... "Ok, jeg vet at det er barn som syr t-skjortene for 5,- dagen i lønn, men ja, den var så billig i fht. den Diesel-t-skjorten at jeg ikke kunne la være"....

Jeg må innrømme at jeg synes folk er skremmende ignorante i fht til det å ta bevisste valg ved kjøp av flybilletter. Hvor billig skal det bli før man setter spørsmålstegn ved seriøsiteten?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 10:40   #51
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men hvorfor er det helt ok å tenke slik når det gjelder flyreiser? Det er jo en grunn til at de er billige. Tenker vi slik når vi kjøper billige møbler fra Asia, eller mistenker vi da at det kan være fordi arbeiderne jobber for luselønn, kanskje det til og med er barnearbeid?... Eller ved kjøp av mat eller klær for den saks skyld... "Ok, jeg vet at det er barn som syr t-skjortene for 5,- dagen i lønn, men ja, den var så billig i fht. den Diesel-t-skjorten at jeg ikke kunne la være"....

Jeg må innrømme at jeg synes folk er skremmende ignorante i fht til det å ta bevisste valg ved kjøp av flybilletter. Hvor billig skal det bli før man setter spørsmålstegn ved seriøsiteten?


Kabinpersonalet på Ryan Air har vel samme utdannelse som dere som jobber i andre selskaper? Og da regner jeg med at de kan få jobber andre steder (hos andre flyselskaper), og at ingen tvinger dem til å jobbe hos Ryan Air?

Jeg er enig i at det er viktig å tenke på arbeidsvillkårene og lønnen til de ansatte, og å ikke støtte opp under det, men hvis de har det så ille hos RA, hvorfor bytter de ikke jobb da?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 11:01   #52
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.


Hvor billig kan det egentlig bli før folk/passasjerer våkner opp og lurer på hva man får for pengene? Er billig pris det eneste saliggjørende?

Jeg tror man må se det litt omvendt også; Hvor mye ekstra er man villig til å betale for å fly Norwegian kontra Ryan Air?, SAS/KLM kontra Norwegian?

De aller fleste er nok villige til å betale mer, men når forskjellen blir veldig stor skjønner jeg at man velger det billigste.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 11:19   #53
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nemlig. Her ligger forskjellen. I fullservice-flyselskaper så er det slike ting som skiller dem fra lavpris-aktørene. Lavpris-selskaper har rett og slett ikke råd til slik kundebehandling når kunden har betalt 299,- for billetten sin.

Hehe, dette var ikke akkurat det vektigste argumentet jeg har lest for å betale blodpris for billetten. Førsteklasseseter med champagne dersom du skulle være maks uheldig å ikke se noe til bagasjen din på hele ferien, er ikke noe jeg er villig til å betale ekstra for, i hvert fall.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 11:38   #54
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Kabinpersonalet på Ryan Air har vel samme utdannelse som dere som jobber i andre selskaper? Og da regner jeg med at de kan få jobber andre steder (hos andre flyselskaper), og at ingen tvinger dem til å jobbe hos Ryan Air?

Jeg er enig i at det er viktig å tenke på arbeidsvillkårene og lønnen til de ansatte, og å ikke støtte opp under det, men hvis de har det så ille hos RA, hvorfor bytter de ikke jobb da?

Såvidt meg bekjent utdanner flyselskapene sitt eget personale, så det er ikke nødvendigvis slik at man bare kan bytte jobb.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 11:46   #55
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Det kunne aldri, overhode aldri fallet meg inn å fly RyanAir. Det er et av forholdsvis få prinsipper jeg har, men som er veldig lett å følge synes jeg. For meg handler det om hva man "støtter" med å bruke, eller kjøpe et produkt, være det en flybillett eller et hvilke som helst annet produkt.
Jeg er heller ikke noe glad i Norwegian lenger og flyr nå nesten kun SAS og BA til London. Siste 4 mnd har jeg flydd denne ruten 10 ganger. Norwegian har tatt seg betalt for hver eneste kg overvekt på den store kofferten vår, dvs til og med når den var 23 kg så tok de seg betalt for 3 kg overvekt selv om lillemor sin koffert kun var 6 kg. British Airways har har også hengt seg opp de få kg overvekt og har bedt oss om å pakke om 2 ganger.
SAS derimot, ingen kommentar engang når den veide 27 kg. De så tydligvis på totaltvekten på begge baggasjer og hvordan det veide opp. Og da vi landet nå sist gang fikk jenten min skikkelig vondt i ørene sine og det var ikke måte på hva de ansatte ga oss for å hjelpe henne. Så akkurat nå er SAS en stor favoritt hos meg og disse tingene gjør at jeg gladlig betaler litt mer for å fly SAS på denen ruten heretter

Når det gjelder kommentaren om kabinansatte og den syke passasjeren. Er det egentlig så rart det skjedde? Bruker ikke Norwegian stort sett trainees? Det sier seg jo selv at de da ikke er så erfarene i slike situajoner. Det samme ble jo sagt da det norwegian flyet på vei til Bergen måtte snu og nødlande, kabinpersonale hadde jo virkelig ikke vært noe beroligende på passasjerer men ganske så panikk slagne selv sa passasjerene ombord i flyet. Og slik blir det jo hvis man bruker mange unge trainees uten nødvendig erfaring. Det er selvfølgelig lovlig, men overhode ikke betryggende på meg i alle fall.

Så vil jeg også legge til at jeg ikke synes det blir helt riktig å si at det er "dyrt" å fly med andre selskaper i dag heller, det har jo blitt helt avsinding billig å fly, stort sett bare man bestiller tidlig nok. Før kostet det mange mange tusen å fly til London eller New York, i dag gjør du det jo for 1300 kr tur retur og 4500kr tur retur New York. Det er superbillig, egentlig.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:04   #56
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Kabinpersonalet på Ryan Air har vel samme utdannelse som dere som jobber i andre selskaper? Og da regner jeg med at de kan få jobber andre steder (hos andre flyselskaper), og at ingen tvinger dem til å jobbe hos Ryan Air?

Jeg er enig i at det er viktig å tenke på arbeidsvillkårene og lønnen til de ansatte, og å ikke støtte opp under det, men hvis de har det så ille hos RA, hvorfor bytter de ikke jobb da?

Vel, om du vil vite svar på spørsmålene dine så ligger de lett tilgjengelige på internett, bl.a. via de to linkene jeg la ved over her.

Dessverre er det nok ikke slik at de som begynner i Ryanair automatisk får jobb andre steder. Ryanair ansetter på spekulativt vis fortrinnsvis veldig unge hvor største drømmen for dem i livet er å jobbe som kabinpersonell (jada, det er fortsatt mange som drømmer om den jobben SAS fikk 4000 søkere til 100 stillinger sist vi rekrutterte). Fellesnevner er at de har lite erfaring fra både yrkeslivet og heller ikke utdannelse. Da er det ikke lett å komme inn hos andre aktører som stort sett stiller krav om at man har erfaring fra serviceyrker og/eller relevant utdannelse .

Kurset for kabinpersonell er langt i fra lik hos alle flyselskaper nei... og at man har kurs fra et selskap fører ikke til at man automatisk kommer inn hos andre flyselskap. I SAS jobber ingen som har jobbet i Ryanair for å si det slik, men vi har mange som har jobbet i Norwegian, Thomas Cook, Widerøe, TUI, Lufthansa, Spanair og andre seriøse aktører. Hos Ryanair må de ansatte betale for kurset, de må betale for uniformen og de må sågar betale for de lovpålage id-kortene og sertifikatene man må ha for å ferdes i fly og på flyplasser.
Når man har jobbet noen år, finner som regel Ryanair en grunn til å sparke deg, for da har du kommet såpass langt opp på lønnsskalaen at de syned det er bedre å hyre nye, uerfarne som ikke koster noe....Svært få av Ryanairs ansatte jobber der i mange år.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:09   #57
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg tror man må se det litt omvendt også; Hvor mye ekstra er man villig til å betale for å fly Norwegian kontra Ryan Air?, SAS/KLM kontra Norwegian?

De aller fleste er nok villige til å betale mer, men når forskjellen blir veldig stor skjønner jeg at man velger det billigste.

Selvsagt, kan man tenke omvendt også, men som flere andre kommer inn på her, så merker mans sjelden forskjellene før det oppstår problemer og uregelmessigheter, det være seg forsinkelser, tapt bagasje, mistet videreforbindelse, refusjon og endring av billetter, hva som er inkludert i prisen rett og slett.
Derfor er det selvsagt ikke helt merkelig at folk velger biligste alternativ når de skal på fotball-weekend til London, men kanskje velger et litt dyrere alternativ når de skal på et viktig forretningsmøte i Brüssel, eller når man skal fly til andre siden av kloden. Det er en grunn til at INGEN lavpris-flyselskaper flyr langdistanse-ruter.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:12   #58
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Lucifer, her.

Info ved aske fra Island er DÅRLIG med Norvegian hvert fall. :erfart:

Det var det sannelig med AirFrance også, da jeg var strandet på en flyplass i junaiten i dagesvis på grunn av askefaenskapet.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:13   #59
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Sånn er det med så mye, likevel fortsetter folk å kjøpe billig kaffe framfor rettferdig kaffe, billig sjokolade, klær produsert under horrible forhold osv.

Jeg tror dessverre at det med etisk forbruk er noe som har vanskelig for å få gjennomslag i befolkningen. Det koster for mye rett og slett.

Står valget mellom en tur til Roma for 199 kr og det å ikke reise til Roma vil det svi å la være å reise av prinsipp. Det er veldig lett å være prinsippfast på ting som ikke svir for ens egen del. (Eks Israelboikott hvor det blir veldig fokusert på vin som ingen kjøper likevel og appelsiner som i grunnen er veldig enkelt å finne alternativer til.. Skal man unngå drømme PC eller drømmebilen fordi de har deler produsert i Israel og betyr mer for Israels økonomi enn de stakkars appelsinene så viker prinsippene lettere.. for folk flest (ikke for de innbitte)).

Reiser man "smertefritt" med RA og betaler en slikk og ingenting så tror jeg man skal måtte argumentere temmelig hardt og høylydt før etikk vil spille noe som helst rolle blant folk flest.

Jeg tror du har helt rett, og jeg er helt enig med deg, og derfor flyr jeg selvsagt ikke Ryanair ettersom jeg har såpass inngående kjennskap til flybransjen. Jeg kan da ikke forsvare den forretningsvirksomheten som Ryanair står for. Det finnes andre og mer seriøse alternativ som fortsatt kaller seg lavpris, f.eks. Norwegian, EasyJet og AirBerlin.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 12:15   #60
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stor forskjell på billige og dyrere flyselskap?

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Hehe, dette var ikke akkurat det vektigste argumentet jeg har lest for å betale blodpris for billetten. Førsteklasseseter med champagne dersom du skulle være maks uheldig å ikke se noe til bagasjen din på hele ferien, er ikke noe jeg er villig til å betale ekstra for, i hvert fall.

Nei, jeg forstår at du ikke flyr så ofte på måten du argumentere på, men de passasjerene som betaler fullpris på førsteklasse gjør det nettopp fordi de vil minimere kluss på reisen sin, samt at de selvsagt har råd til det det måtte koste å kjøpe den dyrere billetten.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no