Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-10, 00:15   #21
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Har ikke vært på ferie på Sunndalsøra på mange år - har familie (langt ute fra min mormor) på et sted som heter Nastad (eller gården het(er) vel det... det ligger antagelig i Tingvoll kommune tror jeg) - men har ikke kontakt med noe der.

Artig at det er flere her derfra da. Jeg rakk ikke begynne på skole før vi flyttet, men søstern min gikk på Sande barneskole. Jeg gikk i bhg omtrent bak kirken...

WHAT?! De kjenner jeg jo!! Faren min og de var omgangsvenner. Verden er jammen ikke så stor. Vi har hus ei mil unna eller noe sånt. Nastad ligger vel på Aspøya?

  Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 00:19   #22
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Ja, stemmer vel det. Det er altså min mormors familie - så tjukkeste slekta. Hehe, så pussig!

Men, snakker du dialekt du da, Sjugger - kan ikke synes å ha lagt merke til det. Synes dialekten er sååå fin.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 00:22   #23
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Ja, stemmer vel det. Det er altså min mormors familie - så tjukkeste slekta. Hehe, så pussig!

Men, snakker du dialekt du da, Sjugger - kan ikke synes å ha lagt merke til det. Synes dialekten er sååå fin.

Nei, men jeg kunne nok hvis jeg ville

Jeg har bodd veldig mye lenger alle andre steder enn der, så dialekten er nok borte for lengst. Jeg bodde der fra jeg ble født til jeg var 4-5 år, og fra jeg var 14 til jeg var straks 18. Videre så bodde vi der fra 2006 til 2009, men jeg anser vel egentlig Lørenskog som "hjemme" siden det er her jeg har bodd lengst

  Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 00:30   #24
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Oki. Jeg snakket dialekt til jeg var rundt 8 år og har bodd her nede siden - så det er jo dette som er mitt hjemsted også.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 01:48   #25
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Nastad er på Aspøya ja. Har halve slekta mi på Aspøya jeg.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 08:58   #26
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Nastad er på Aspøya ja. Har halve slekta mi på Aspøya jeg.

Kult
Vi har hus i samme bygd, og har også familie der, så har vært mye på Aspøya i oppveksten

  Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 14:42   #27
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Herremin, dere kjenner altså Nastad-folkene dere da? Jeg har ikke vært der siden jeg var rundt 5-6 år tenker jeg...

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 15:16   #28
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Herremin, dere kjenner altså Nastad-folkene dere da? Jeg har ikke vært der siden jeg var rundt 5-6 år tenker jeg...

Kjenner og kjenner, jeg kjenner dem nok ikke sååå godt, men faren min var omgangsvenner med dem som sagt. Er jo på hils med den yngre garde da.

  Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 16:17   #29
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Det er vel litt sånn alle kjenner alle der? Ihvertfall de som har bodd der i alle år? Dette navnet er jo kjent selv for meg, og foreldrene mine har ikke bodd der på snart 30 år.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 18:57   #30
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Ja, det er litt sånn.

  Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 14:40   #31
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Er det noen som har tips til hvem som er flinke å sy Normørsbunaden?

Er vesten og stakken sydd sammen på denne bunaden, eller er det i to deler?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 14:42   #32
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av bunad, her.

Er det noen som har tips til hvem som er flinke å sy Normørsbunaden?

Er vesten og stakken sydd sammen på denne bunaden, eller er det i to deler?

Husfliden!

Sydd sammen så den er i en del ja.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 16:28   #33
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Takk for svar, Vianne Rocher!

Vet du hvilken Husflid som er å anbefale? Vet du noe om den i Surnadal, evt. Kristiansund?

Også lurer jeg på hvordan denne bunaden er å få på seg. Jeg har aldri hatt bunad, så jeg lurer på om det er mye styr å kle seg? Har sett en del bilder rundt forbi av bunaden, og jeg lurer på en ting: hvordan skal vesten sitte? Skal den sitte veldig stramt på?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 16:34   #34
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av bunad, her.

Takk for svar, Vianne Rocher!

Vet du hvilken Husflid som er å anbefale? Vet du noe om den i Surnadal, evt. Kristiansund?

Også lurer jeg på hvordan denne bunaden er å få på seg. Jeg har aldri hatt bunad, så jeg lurer på om det er mye styr å kle seg? Har sett en del bilder rundt forbi av bunaden, og jeg lurer på en ting: hvordan skal vesten sitte? Skal den sitte veldig stramt på?

Vesten skal sitte ganske stramt rundt livet ja, ikke løs og rom iallefall.

Bysten er jo "åpen" så der er det bedre plass. Den er ikke så vanskelig å få på seg når den passer, men jeg har "hemset" på bunad på venninner der bunaden har krympet litt og det er verre. Når man må ha to ekstra hender for å holde sammen vesten såpass at man får sammen hektene sier det seg egentlig selv.
Når den passer er det bare å ta den på seg som en hvilken som helst kjole.

Jeg vet ikke om de er flinkere i Surnadal v.s. Kristiansund.
Siden jeg er fra Kristiansund har jeg egentlig bare sett bunader sydd der og de er veldig fine iallefall. Vil tro de syr etter samme standard og med samme teknikk uansett, så det vil nok ikke utgjøre stor forskjell.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 16:42   #35
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Kjempefint med litt info, Vianne Rocher! Vet du om det er mange som bruker den sorte lua? Kan man bruke denne selv om man er gift, eller må man ha den hvite linhatten da?

Og er denne bunaden veldig varm å ha på seg?

Vet du noe om sølvet til bunaden, hvilket er finest av Unhjem eller Vossasylv?

Dette ble mange spørsmål, men blir veldig glad for svar! :-

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 16:44   #36
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Og her er enda et spørsmål: Henger forkledet sammen med bunaden, eller kan det tas av?
Er litt usikker på om jeg skal ha hvitt linforkle eller det grønne i duse farger. Det hadde jo vært praktisk om en kunne ha begge to og bytte på! :-)

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 19:22   #37
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Den svarte lua er for de ugifte, såkalt pikelue. Jeg blånektet å få den da jeg fikk bunaden, og nå er jeg gift, og bør vel ha linskautet, men har ikke hodeplagg.

Ellers er mitt forkle løst, men festet med små hekter i sidene. Jeg har forresten den røde vesten, svart stakk og forkle i duse farger. Min bunad ble sydd privat i sin tid, og jeg har broderte initialer på skjorta. Sølvet ble forresten den gang kjøpt hos Unhjem og hos Husfliden, men jeg vil tippe at det egentlig er det samme hvor det kjøpes så lenge det er "riktig" type.

Og varm er den definitivt, ikke minst pga. stakken i ulltøy som er rynket sammen øverst slik at den blir veldig tykk. Jeg fikk merke det på 17. mai her i år, hvor det var 22 grader i skyggen.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 05:55   #38
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Takk for svar! Er det noen som vet om jeg kan velge fritt blant løslommene hvis jeg skal ha blågrønn vest og forkle i duse farger? Jeg har nemlig sett en nydelig sort løslomme med en stor blomst på, som er brodert i fargene rød/rosa/hvit/grønn (?). Og ellers på lommen er det broderier av noen småblomster tror jeg (i fargene grønt, gult og lilla?) Veldig dårlig forklart, men håper noen skjønner hvilken jeg mener! Kan det være den lyngrosen som en annen her skrev om at var en tilsnikelse? Håper jeg kan velge denne løslomma, for den er så fin!

Og blir det fint med sort stakk og kep til den blågrønne vesten? Ser at det er en del som velger blått, men jeg liker sort bedre.

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 08:40   #39
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Svart funker alltid.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 17:52   #40
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Takk for svar!

Hvilken skjorte har dere til Nordmørsbunaden? Lin eller bomull? Hvilken ser finest ut, og hvilken er minst varm å ha på seg?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no