Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-11, 21:22   #21
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er utrolig glad i og stolt av bunaden min. Jeg har Lundeby bunad og bruker den i de anledninger jeg har mulighet. Har aldri problemer med å finne antrekk til dåp, konfirmasjon, 17. mai og bryllup (har somregel bunad på i kirken ihvertfall)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:22   #22
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Grøten: Jeg "må" ha Trønderbunad ja - eller floandrakt evt (også kjent som nordtrønderbunad) - Ikke et utrøndersk gen i hele kroppen. Svigerinna mi (også like trøndersk som meg) har grafferdrakt - jeg synes ikke den kan defineres som "landsbunad" - men svigerinna mi mener så...

Trønderbunad


Floandraktene (finnes også i rustrødt, men det utgår helt for meg)


Det finnes noen festdrakter med røtter i trøndelag, men jeg finner ikke bilde av noen nå.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:22   #23
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg elsker beltestakken min. Jeg har bare hatt den ett år og har valgt alt av farger og bånd på den selv. Jeg kommer til å bruke den så ofte jeg kan.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:22   #24
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.775
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Min hardangerbunad krympet dessverre i skapet under første svangerskap. Jeg har egentlig et håp om at den kan sys ut, men jeg glemmer det hvert år.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:22   #25
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Synes beltestakk er kjempefint jeg, synd det er så dyrt

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:23   #26
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.273
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg ønsker meg også så vannvittig bunad, men liker ikke trønderbunaden. Men jeg har jo giftet meg med ei fra Fana, så vurderer Fanabunaden...

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:23   #27
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Kystdrakten utgår - både fordi Trondheim ikke ligger ved kysten og fordi den ikke er så fin

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:23   #28
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg elsker bunaden min. Nordmørsbunad.

Døtrene mine har allerede fått fullt opp med sølv, ferdigsydde vesker og stakkestoff med snill (nordmørs-)familie.

Synes ikke du skal skaffe deg trønderbunad om du synes den er kjip.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:25   #29
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Jeg elsker bunaden min. Nordmørsbunad.

Døtrene mine har allerede fått fullt opp med sølv, ferdigsydde vesker og stakkestoff med snill (nordmørs-)familie.

Synes ikke du skal skaffe deg trønderbunad om du synes den er kjip.

Nei, det er jo det som er problemet. Enten må jeg finne en drakt som jeg anser som "tradisjonsknyttet" nok til at det er kult, ellers må jeg finne noen røtter en annen plass i landet (tipp-tipp-oldefaren min kom flyttende fra gudbrandsdalen, men DET er liksom litt vagt )

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:27   #30
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Eg synes Trønderbunaden er fin, eg. Iallfall den blå. Altså, det er jo bunadar som er finare enn Sognebunaden også, men den er ok og noko anna var aldri aktuelt. Men heilt enig i at du ikkje skal investere såpass mykje pengar i noko du ikkje likar.

Eg håpar jo som sagt å arve bestemors bundad frå Voss ein gong i framtida, men har ingen direkte tilknytning til Voss sjølv.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:29   #31
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Arvet bunaden til mamma i 2006, hun sydde den til seg selv i 1981 og var lei av å ha den på selv, så den har jo vært brukt i noen år....

Først ble jeg skikkelig misfornøyd og følte at jeg ble prakket på den men nå har jeg brukt den hver 17.mai siden og synes nå det er greit nok.
Jeg har cape til den og synes den er fin å ha.
Har Follobunad.

Blir kun brukt på 17.mai. Mulig jeg skal ha den på i konfirmasjonen til nevø i høst men i bryllup bruker jeg den ikke.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:30   #32
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er ikke noe spesielt fan av bunader, og ønsker meg ikke selv. Men jeg syns absolutt ikke trønderbunaden er kjip, den er jo enkel og fin! Og den har litt livlinje og fasong, i motsetning til de med høyt liv og voldsom stakk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:32   #33
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er veldig glad i Nordlandsbunaden min og synes at det er stor stas å ha den på ja.

Har du sett at Trønderbunaden har kommet i en sort utgave? Jeg synes å huske at jeg har sett reklame for det hos Husfliden. Her fant jeg noe om den: http://www.inmagasinet.no/mer-popula...573-87192.html

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:32   #34
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ei venninne av meg har en trønderbunad som er virkelig flott.
Men jeg finner jo ikke bilde av den på nett

Hun har den "vanlige" røde trøya, men har et forkle til i nydelige lilla-toner (og flere farger), og, mener jeg, sort skjørt med enkle lilla (?) broderier nederst. Utrolig vakker hvertfall. Den skal visst være "lovlig". Skal se om jeg klarer å spore opp et bilde av noe som likner.

Hm. Nå fant jeg bilde, og vesten var ikke den samme Den er knallrød? Den er egentlig veldig lik de bildene jeg finner av nordtrønderbunad. Og enda likere sørøsterdalsbunaden. Dette var visst ikke til mye hjelp

Nei, det må være denne, bunad fra nordtrøndelag. Den er jo klin lik bare ikke i fargevalget - den er litt spesiell i halsskjæringen (jeg fant et bilde av henne i bunad på maskina mi og sammenlignet). Og her på bunadburet/nord-trøndelag folkedraktsaum var det flere, jepp, det er den samme. Med vevd forkle.


Sist redigert av m^2 : 17-05-11 kl 21:39.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:34   #35
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.267
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg er veldig glad i bunaden min. Jeg arvet den som håndarbeide av farmoren min da jeg var ca 18. I ettertid fikk jeg alt sølvet hun hadde kjøpt til den. Jeg broderte en hel masse, mamma broderte mye og resten fikk vi hjelp med. Jeg brukte den første gang da jeg giftet meg.

Akkurat i dag var det litt rart å være sammen med (eks)mannen i bunad - det samme vi hadde på da vi giftet oss, ettersom det bare er uker siden vi ble separert på papiret.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:34   #36
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Den med grønn vest var jo nydelig, m^2..

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:34   #37
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg synes den nordtrøndelagsdrakten er fin. Den blå er finest. Ellers hadde jeg prøvd å spore opp tilknytning til Meldal hvis jeg skulle hatt bunad idag. Den var jeg ikke klar over at eksisterte da jeg fikk min, og så var det jo et viss familiepress, vi har nordmørsbunader hele gjengen på begge sider av slekta.

http://www.facebook.com/group.php?gid=2560800066&v=wall Fant ikke noe godt bilde, men på denne facebookgruppen er det endel.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:36   #38
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Jeg synes trønderbunaden er fin, spesielt den røde. Men jeg har aldri skjønt det der med den svarte veska. Den skjærer fullstendig med bunaden for øvrig.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:36   #39
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Bunaden fra Nord-Trøndelag er jo kjempefin. Kan du ikke dikte opp noe om at du ble unnfanget et sted mellom Inderøy og Stiklestad og alltid har kjent en dypefølt tilknytning til Nord-Trøndelag?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 21:39   #40
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å, jeg ønsker meg sånn bunad

Ja, de der er absolutt et alternativ! - Hun har mange varianter, så kanskje vi må kjøre innom en gang vi er på vei til svigers (kjører forbi dama som lager dem da, nemlig)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no