Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et likestilt brøl

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-11, 14:40   #21
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

De mennene jeg kjenner, Floksa, de tømmer oppvaskmaskinen og triller tur fordi de har lyst, fordi det er rettferdig og fordi det er det som forventes av anstendige middelklassemenn.

Jeg bodde i kollektiv med min mann før vi ble kjærester og vi delte på vask av toalett og oppvask den gangen som nå. Jeg har ikke tvunget ham til å bli annerledes enn han var, men jeg hadde ikke valgt ham om han var annerledes. Og ja, han er macho, sexy, jobbet på trelastlager ved siden av studiene og luktet høvelflis.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 14:43   #22
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.946
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Når mannen her tar ut av oppvaskmaskina vil jeg at det skal være motivert av at han ser at det trengs, ikke noe han anser som plikt og kun gjør for at vi skal være likestilt mens han egentlig drømmer om å jakte elg med klubbe.....

Godt poeng. Hvor likestilt er man egentlig, om man sutrer over at man er så himla likestilt, liksom.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 16:08   #23
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Godt poeng. Hvor likestilt er man egentlig, om man sutrer over at man er så himla likestilt, liksom.

Poenget er vel ikke at han sutrer over at det man er så likestilt. Han sutrer vel heller over at noen mener at det ikke er nok liksestilling, når han selv føler han og mange av hans medmenn lever i likestillede forhold.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 16:12   #24
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

De mennene jeg kjenner, Floksa, de tømmer oppvaskmaskinen og triller tur fordi de har lyst, fordi det er rettferdig og fordi det er det som forventes av anstendige middelklassemenn.

Jeg bodde i kollektiv med min mann før vi ble kjærester og vi delte på vask av toalett og oppvask den gangen som nå. Jeg har ikke tvunget ham til å bli annerledes enn han var, men jeg hadde ikke valgt ham om han var annerledes. Og ja, han er macho, sexy, jobbet på trelastlager ved siden av studiene og luktet høvelflis.

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Poenget er vel ikke at han sutrer over at det man er så likestilt. Han sutrer vel heller over at noen mener at det ikke er nok liksestilling, når han selv føler han og mange av hans medmenn lever i likestillede forhold.


Mulig jeg leser han helt feil, men jeg får virkelig ikke inntrykk av at dette er noe han gjør naturlig og fordi han har lyst? Men derimot gjør han det fordi det forventes, mens han drømmer om en huleboer hverdag....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 16:36   #25
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men er det noen som ønsker seg en mann som gjør slikt av plikt eller fordi det forventes? Når mannen her tar ut av oppvaskmaskina vil jeg at det skal være motivert av at han ser at det trengs, ikke noe han anser som plikt og kun gjør for at vi skal være likestilt mens han egentlig drømmer om å jakte elg med klubbe.....
Evt kan han til nød motiveres av at jeg finner han umåtelig sexy når han gjør sånt

Men du synes det er greit at jeg og andre damer tar ut av oppvaskmaskinen fordi det er en plikt mens vi drømmer om Cola-mannen i bar overkropp eller å suse ned en bakke på ski. Hvis ingen gjør noe av plikt blir det fint lite gjort, og jeg ser ingen grunn til at det skal være damene som alltid gjør det. Fordi du mener vel ikke at det må være gøy og motiverende å ta ut av oppvaskmaskinen for menn, men ikke kvinner?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 17:03   #26
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Jeg sier bare: Sutreklump.

Å ta ut av oppvaskmaskinen, vaske klær og holde orden i kjøleskapet kan aldri bli noe annet enn en plikt for min del. Jeg kan tenke meg en hel masse ting jeg ville syntes var mer inspirerende å holde på med. Men det er en del av livet som alle som vil bo i hus og ha en normal livsstil må klare.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 17:05   #27
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Mulig jeg leser han helt feil, men jeg får virkelig ikke inntrykk av at dette er noe han gjør naturlig og fordi han har lyst? Men derimot gjør han det fordi det forventes, mens han drømmer om en huleboer hverdag....

Igjen, tror du de fleste damer gjør dette "naturlig" og fordi vi har lyst?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 17:28   #28
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Tja, synes vært fall ikke dette var mye å rope hurra for. Han fremstiller en likestilling der mannen er et offer. Hvor han tvinges til å redusere livet sitt til å omhandle kun barna og må undertrykke alt som er i hans natur som ekspedisjoner i Alaska osv., alt for å tekkes ... eh hvem? Kvinnene? Barna? Likestillingsministern? Jeje... "Stakkars meg som har blitt pappa og faktisk er nødt til å ta meg av de også"
For meg ble dette enda et bevis på hvor kort vi faktisk har kommet, hvis man ser på likestilling som noe mer enn hvordan det for øyeblikket er korrekt å fordele husarbeid og barnepass.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 17:32   #29
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Sammenligner han virkelig likestilte menn med Marve Fleksnes? Drev ikke bare han og slang mens moder'n gjorde alt?


Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men er det noen som ønsker seg en mann som gjør slikt av plikt eller fordi det forventes? Når mannen her tar ut av oppvaskmaskina vil jeg at det skal være motivert av at han ser at det trengs, ikke noe han anser som plikt og kun gjør for at vi skal være likestilt mens han egentlig drømmer om å jakte elg med klubbe.....
Evt kan han til nød motiveres av at jeg finner han umåtelig sexy når han gjør sånt

Jeg tømmer oppvaskmaskinen av og til. Ikke fordi jeg synes det er så hyggelig, men fordi den må tømmes for å få plass til den skitne oppvasken.



Og nå kom jeg på en scene fra filmen The Break Up:
Brook: I want you to want to do the dishes.
Gary: Why would I want to do the dishes?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 17:40   #30
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Han fremstiller en likestilling der mannen er et offer. Hvor han tvinges til å redusere livet sitt til å omhandle kun barna og må undertrykke alt som er i hans natur som ekspedisjoner i Alaska osv., alt for å tekkes ... eh hvem? Kvinnene? Barna? Likestillingsministern?

Ja, for meg synes ikke dette innlegget å forfekte en noe som helst bedre holdning enn en eller annen apemacho som forventer at skjærringa tar alt av husarbeid.

Familielivet begrenser han. Stakkars, han må gjøre husarbeid og bruke helger på familien sin, når han heller ville gjort noe mandig. Han smiler litt svakt tappert og erklærer seg undertrykt, litt sånn "tenk ikke på meg mens jeg står her og støvsuger - igjen". Blarg.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 17:41   #31
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men er det noen som ønsker seg en mann som gjør slikt av plikt eller fordi det forventes? Når mannen her tar ut av oppvaskmaskina vil jeg at det skal være motivert av at han ser at det trengs, ikke noe han anser som plikt og kun gjør for at vi skal være likestilt mens han egentlig drømmer om å jakte elg med klubbe.....
Evt kan han til nød motiveres av at jeg finner han umåtelig sexy når han gjør sånt

Jeg har lyst å drikke rødvin med venner og gjør ting i huset fordi det er urettferdig om mannen min måtte gjøre alt. Det samme tenker vel han.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 18:45   #32
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.534
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Igjen, tror du de fleste damer gjør dette "naturlig" og fordi vi har lyst?

Nå har jeg utrykt meg klønete, ikke plikt som i at det må gjøres, men som plikt ovenfor kvinnen.

Jeg tar ut av oppvaskmaskina fordi jeg må, mens jeg drømmer om å være i stallen. Gubben tar ut av oppvaskmaskina fordi han må, ikke fordi han tvinger seg selv til å være likestilt.

Noen som skjønte den

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 18:51   #33
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.017
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Jeg skjønner deg veldig godt, Floksa. Verken jeg eller mannen min gjør husarbeid fordi vi liker det, men fordi vi ser at det må gjøres. Vi drømmer begge om andre ting, men vi tenker ikke all verden på likestillingen heller.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 20:17   #34
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Vi tenker ganske mye på liksestillingen, men det ligger hverken i min eller hans natur å ta ut av oppvaskemaskinen eller å la være å gjøre det. Plikt og ansvar er kultur, ikke natur.

Det er når noen hevder det ligger en trang, lyst eller noe sånt å ta ut av oppvaskmaskinen og begrunner det i kjønn at det blir problematisk.

Dette er jo et område i konstant endring: hva er forventningene til det å være kvinne, mann, mor, far? Hvor kommer forventningene fra og i hvilken grad internaliseres forventningene slik at vi tror de er våre egne?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 20:19   #35
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Jeg tror at mange ganger så blir det tull når man diskuterer likestilling fordi man legger litt forskjellige ting i ordet.

For meg og flere her, så betyr "likestilling i hjemmet" egentlig det samme som "rettferdighet", dvs at man deler på arbeid i hjemmet sånn at man har noenlunde like mye fritid.

Andre tenker på likestilling som en definisjon at alt skal være likt og blir helt sånn "Ja men jeg vil da heller vaske gulv enn å bytte dekk! Dere kan da ikke tvinge meg til å bytte dekk! " Og da blir det jo tøys med diskusjonen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 20:23   #36
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Rettferdig, ja.

Jeg mener helt seriøst at alle bure bodd i kollektiv med partneren sin eller evt late som om man gjør det i starten. Ingen ville vel akseptert at en kollektivsamboer ga blanke blaffen i sin del av pliktene?

Jeg skjønner ikke hva enkelte finner seg i av urettferdighet.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 21:33   #37
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Dette er jo et område i konstant endring: hva er forventningene til det å være kvinne, mann, mor, far? Hvor kommer forventningene fra og i hvilken grad internaliseres forventningene slik at vi tror de er våre egne?

Jepp. Sånn som når jeg føler at det bør ryddes og vaskes før svigerforeldre kommer fordi rot liksom slår tilbake på meg. (Mine foreldre kjenner meg så når de kommer gir jeg blaffen i rot.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 22:13   #38
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skjønner deg veldig godt, Floksa. Verken jeg eller mannen min gjør husarbeid fordi vi liker det, men fordi vi ser at det må gjøres. Vi drømmer begge om andre ting, men vi tenker ikke all verden på likestillingen heller.


Samme her. Og det ingen av oss vil gjøre, det kjøper vi oss fri fra. Av den grunn har vi vaskehjelp selv om jeg per def er hjemmeværende. Noe jeg ikke hadde gått med på å være om det ble forventet at jeg skulle gjøre alt husarbeidet.

Vi snakker ikke mye om likestilling i grunnen, oppgaene fordeles etternlyst og evner. Jeg lager stort sett middag, men ikke i dag. Jeg har nemlig kjøpt levende crawfish (nam!), men det synes jeg er styr å lage. Mannen synes derimot ikke det er noe pes. Oppvaskmaskinen? Den som åpner den når den er ferdig tømmer den. Stort sett. Det hender jeg lager som om jeg ikke var førstemann, og det hender mannen gjør det samme. Og det hender vi sier til ungene at de må gjøre det.

Og sånn går no dagan, uten alt for mye krangel om hverdagslogistikk. Jeg gjør nok mer enn ham i huset nå som vi bor her og jeg er tross alt hjemmeværende student. Og vi gjør nok begge en del ting som er mer begrunnet av nødvendighet enn lyst.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 22:27   #39
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Rettferdig er et mye bedre ord for å beskrive det enn likestilling, ja. Drit i hvem som gjør hva og når de gjør det, så lenge summen blir at alle bidrar med noe nyttig til fellesskapet. Poenget må jo være at gulvet blir rent og dekkene skiftet, og at det ikke er den samme som gjør det, mens h*n irriterer seg grønn over den late partneren.

Og de hadde selvfølgelig ikke vært rettferdig om jeg skulle gått hjemme på stas og så skulle vi delt husarbeidet 50/50. Men det hadde som sagt aldri vært et alternativ for meg å bo et sted hvor bare han jobbet, om det ble forventet av meg å være Husmor. Jeg hadde jo blitt ferdig med hus og hjem innen han kom hjem slik a vi hadde hatt like mye fritid. Men altså, jeg har venninner her som trives med det. Vi er forskjellige. Og det er helt greit.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 22:31   #40
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et likestilt brøl

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Rettferdig er et mye bedre ord for å beskrive det enn likestilling, ja. Drit i hvem som gjør hva og når de gjør det, så lenge summen blir at alle bidrar med noe nyttig til fellesskapet. Poenget må jo være at gulvet blir rent og dekkene skiftet, og at det ikke er den samme som gjør det, mens h*n irriterer seg grønn over den late partneren.

Akkurat, jeg driter også i akkurat hva man gjør, jeg ser faktisk helst at mannen tar mest ansvar for bilene og det skulle egentlig bare mangle så lenge jeg vasker 2 tonn med klær hver uke. Men at arbeidsbelastningen hjemme er nogenlunde likt fordelt forventer jeg, så lenge vi jobber fullt begge to. De periodene jeg har arbeidet redusert og jeg gikk også hjemme i noen måneder, så er det selvklart at jeg gjør mer hjemme. Da bidrar jeg ikke på inntjeningen, men på andre måter. Men det er totalt urettferdig om vi har full jobb begge to og det er forventet av mannen at jeg skulle i tillegg tatt mesteparten av husarbeid og lignende fordi jeg er kvinne. Og der tror jeg faktisk det er en del skjevdeling fortsatt rundt omkring i de norske hjem.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no