Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Konflikten Israel - Palestina for dummies

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-12, 15:05   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.960
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Konflikten Israel - Palestina for dummies

Kan noen opplyse meg som om jeg var et barn? Hvem var der først (når FN bestemte at Israel skulle få være der for omtrent 60 år siden) elle renda lenger tilbake hvis det er relevant. Og hvorfor blir de ikke enige, hvorfor finner man ikke en løsning?

Hilsen ei som nesten strøk i historie og samfunnsfag

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 15:16   #2
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Denne tråden har jeg faktisk tenkt på å starte selv, så jeg henger her og håper å plukke opp litt innsikt.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 16:25   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Jødene ble drevet ut av dette området for et par tusen år siden. De opplevde videre forfølgelse i de områdene de ble spredt til - f.eks. i Europa. Et vist område ble da avsatt av FN etter krigen, etter at man i flere hundre år har hatt konflikter rundt jøder i Europa og andre steder. De mener imidlertid at de skal ha hatt krav på større områder, derav den konflikten man så har hatt (kombinert med at Palestina vel i bunn og grunn ikke ville gi fra seg dem i utgangspunktet heller). Allerede før den tid hadde man en del innvandring av jøder til Palestina, og Palestina - og andre arabiske stater - motsatte seg denne innvandringen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]

Sist redigert av mrc : 25-11-12 kl 16:53.
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 17:34   #4
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Her er en kortfattet oversikt

Det er verd å være bevisst på at britiske home office er veldig anti-Israel. Det stammer fra perioden før dannelsen av staten Israel.

Det vi sjelden hører er at 20% av Israels innbyggere er muslimer. Palistina har også grenser mot andre land.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 17:40   #5
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Så jødene bodde der på jesu-tid, men palestinerne heiv de ut. Så kom jødene tilbake under andre verdenskrig og ingen likte det. Og nå sloss de. Eller?

Hvem burde man heie på?


Hilsen historie og geografi kunnskapsløs..

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 17:54   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.077
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Heie på

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:25   #7
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.435
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Flertallet i Norge er vel mot det som Israel driver med i denne saken, tenker jeg.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:32   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.518
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Så jødene bodde der på jesu-tid, men palestinerne heiv de ut. Så kom jødene tilbake under andre verdenskrig og ingen likte det. Og nå sloss de. Eller?

Hvem burde man heie på?


Hilsen historie og geografi kunnskapsløs..

I tillegg til at jødane budde der på Jesu tid, er det ganske mykje i Bibelen, særleg det gamle testamentet, om at jødane er Guds utvalde folk og at dei er ført til det lova landet. Det begynner med Abraham i første mosebok, at han får lovnad om eit land. Viss du har sett teiknefilmen "Prinsen av Egypt", er det historia om Moses som redder israelsfolket frå slaveriet i Egypt og fører dei med seg tilbake til Israel, til landet som Gud hadde lova Abraham. Vidare følgjer ei rekke år med fangenskap, blant anna i Babylon, romersk okkupasjon på Jesu tid og så vidare, men det vender stadig tilbake til Guds utvalde folk og det lova landet. Det er (forenkla) den religiøse bakgrunnen for at jødane krev Palestina og for at staten Israel blei oppretta akkurat i områda rundt Jerusalem.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:45   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Så jødene bodde der på jesu-tid, men palestinerne heiv de ut. Så kom jødene tilbake under andre verdenskrig og ingen likte det. Og nå sloss de. Eller?

Hvem burde man heie på?


Hilsen historie og geografi kunnskapsløs..

for et par tusen år siden, så var i hvert fall majoriteten av befolkningen i det som man vel definerer som palestinske områder etter FN-delingen egentlig jøder. Men hvordan historien er før den tid husker jeg ikke.

Det er en del andre landområder som i dag inngår i andre land som tidligere har vært deler av palestina, og vel det etter erobringer.

Israelske kongedommer hadde man vel for store deler av området i et par tusen år før kristus (vandringer fra andre områder?). Dvs. det var forskjellige kongedømmer og stammer, men med stammer av jøder.

Historisk sett er i hvert fall min oppfatning av Isreal har den historiske retten på området. I tillegg til palestinere har vel også bl.a. romerne og tyrkere tidligere gjort erobringer i disse områdene - får palestinerne begynte å gjøre erobringer/krav.

I dag blir konflikten nok satt over på at Isreal er overgriperen gjennom at de har et bedre militært system? Og problemet er vel at man gjerne ser saken ut i fra det FN "bestemte" etter krigen - i en løsning som ikke ble så godt sett i lengre historisk perspektiv?

Litt av problemet ligger imidlertid ved styresmaktene på begge sidene, samt også grupperinger uavhengig av styresmaktene i Palestina. Andre land må også tas inn i bildet, som f.eks. at store deler av Jerusalem vel for ikke så mange år siden var en del av Jordan.

Man kan her også si at muslimene i området historisk sett har store andre områder, mens altså jødene har blitt drevet bort fra sine og forfulgt der de har havnet.

Uoversiktlig konflikt - sikkert mye som for min del har gått i glemmeboken for lenge siden. Men i utgangspunktet ligger det en sympati for Israel der, uten at jeg har noen spesiell sterk "holdning" i saken. Spørsmålet blir kanskje om når partene skulle ha sagt at "dette er greit nok, og vi lar saken ligge for å unngå krigshandlingene".

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:47   #10
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Så jødene bodde der på jesu-tid, men palestinerne heiv de ut. Så kom jødene tilbake under andre verdenskrig og ingen likte det. Og nå sloss de. Eller?

Hvem burde man heie på?


Hilsen historie og geografi kunnskapsløs..


Det var jøder i palistina i 1880 også, men bare en liten prosent. Den totale befolkningen var på noen 300000 om jeg husker rett.

Allerede før det Osmanske (Ottomanske) riket fall var det en del jøder i regionen. i 1880 ca 4% men hele befolkningen var jo på 300 000 så det var ikke mange.

Dette ble et britisk protektorat i 1922 etter det Osmanske rikets fall, og det var da mange som kjempet for opprettelsen av en Israelsk stat. Dette var ikke noe som bare ble funnet på av FN etter annen verdenskrig.

Om jeg husker rett så stemmer det Osmanske rike tilbake til 1200 tallet. Mange regnet vel også deler av det vi nå kaller Palestina for å være Syrisk.

Det er ikke som om FN tok et suverent land kastet ut innbyggerene og gav det til Jødene. Befolkningen har riktignok vokt ganske drastisk siden 1880 tallet, men bare innen den delen som er staten Israel er det flere enn 300 000 muslimer idag så alle er heller ikke "kastet ut".

Det finnes faktisk muslimer som er tilhengere av staten Israel. Dette er langt mere kompleks en det som kommer frem i media.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_...ters_of_Israel

Facebook er en fin ting, fra Britiske venner som jobber mot Midt-Østen ser jeg en litt annen vinkel enn det jeg ofte hører her hjemme.

Jeg er ikke noen fanatisk Israel venn, men jeg forsvarer statens eksistens og at det ikke kan oppheves nå.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:50   #11
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Flertallet i Norge er vel mot det som Israel driver med i denne saken, tenker jeg.

Jeg tror ikke flertallet her har tilstrekkelig kunnskap, og jeg tror ikke informasjonen vi får er så objektiv.

Jeg tror ikke flertallet i Norge er så veldig pro den stadige bombarderingen andre veien heller.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:51   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.


Jeg er ikke noen fanatisk Israel venn, men jeg forsvarer statens eksistens og at det ikke kan oppheves nå.

Et mer relevant spørsmål er vel om man mener at Isreal har rett på mer enn de landområdene som FN bestemte, eller om de skulle bare holdt seg til akkurat disse områdene.

De kartene som har blitt delt rundt på Facebook de siste par ukene som viser Israels erobringer siden 1947 blir i hvert fall en ganske snever framstilling av konflikten.

Norske medier ligger jevnt over også såpass langt ut på venstresiden at jeg sitter vel ikke akkurat med inntrykket av at man får en reflektert dekning av saken.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 18:54   #13
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror ikke flertallet her har tilstrekkelig kunnskap, og jeg tror ikke informasjonen vi får er så objektiv.

Jeg tror ikke flertallet i Norge er så veldig pro den stadige bombarderingen andre veien heller.

Ja, det henger nok mye sammen med kunnskap og hva som har blitt presentert i media.

Det man evt. måtte se på - hvem var i dette området før jødene kom for bortimot 3500 år siden, og så senere bli jagd fra området og endte opp som et forfulgt folkeslag mange steder? Og hva vet man konkret om bosetningene da kontra sagn og en "tilrettelag" religiøs tilhørighet?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 19:42   #14
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Den ene linken jeg fant i sted var veldig interessant. Jeg har nå lest meg opp på en del skrevet av Mudar Zahran, og det gir mildt sagt et nyansert syn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 21:22   #15
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.076
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Da har jeg fått satt meg litt mer inn i dett og jeg kjenner at jeg kanskje holder en knapp på palestinerne, men da ikke Hamas. Om det er mulig.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 21:38   #16
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Da har jeg fått satt meg litt mer inn i dett og jeg kjenner at jeg kanskje holder en knapp på palestinerne, men da ikke Hamas. Om det er mulig.

Jeg holder en knapp på menneskene jeg, på begge sider, men jeg holder ikke med noen som har som formål å utslette noen andre.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 21:46   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg holder en knapp på menneskene jeg, på begge sider, men jeg holder ikke med noen som har som formål å utslette noen andre.

Enig. Hele konflikten er dypt tragisk.

Noen som har lest Morgen i Jenin? Ikke akkurat en upartisk skildring, men msn forstår at dette handler om mennesker. Og tragedier på begge sider.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 22:08   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Noen som har lest Morgen i Jenin? Ikke akkurat en upartisk skildring, men msn forstår at dette handler om mennesker. Og tragedier på begge sider.

Den boken er grusom.
Men gir et veldig fint bilde av konflikten, og litt av bakgrunnen og slikt.
Anbefales, en den er ganske sterk.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 22:12   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.952
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Den boken er grusom.
Men gir et veldig fint bilde av konflikten, og litt av bakgrunnen og slikt.
Anbefales, en den er ganske sterk.

Ja, boka er jævlig, og det er ikke ofte jeg gråter når jeg leser en bok. Men selv om det er oppdiktet, er det jo sant. Det er fakta. Sånne ting skjer. Det er alles forbanna plikt å lese den boka. Jeg tvang faktisk mannen min.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-12, 22:15   #20
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.111
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Konflikten Israel - Palestina for dummies

Morgen i Jenin er en utrolig tankevekkende og god bok. Noe av det beste med den er at den viser menneskeligheten på begge sider.

Det er en komplisert konflikt. I Norge kan man få litt inntrykk av at om bare Israel gir palestinerne det de vil ha, så ordner det seg. Jeg har vanskelig for å se for meg at en del av statene rundt Israel vil være fornøyd så lenge Israel eksisterer.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no