Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-08, 13:33   #81
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Her sorteres det i minst 4, men ofte 5 kategorier eller fler.

60 grader
40 grader lyst tøy
40 grader kulørt
Lys ull
Farget ull
Finvask
Håndvask

Oj, ser jo her at det blir faktisk 7 kategorier.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:34   #82
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

- seksti grader hvitt
- seksti grader mørkt
- førti grader hvitt
- førti grader mørkt
- dongeri bukser
- gulvtepper
- mørk ull
- lys ull


Ja, jeg sorterer!

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:34   #83
MorStine
*elsker ENGA*
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 1.042
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Hva gjør vaskenazier med stripete tøy?

Hater striper, så det har vi lite av

__________________
fra MorStine og femmerbanden; '99, '00, '04, '06. Pg '20 Fem flotte gutter!
MorStine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:39   #84
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Hvis det er hvite striper på tøyet så går det i lysvasken.
Jeg har nettopp lært at så lenge det er hvite striper i tøyet, så kan ikke de mørke stripene farge av... så da er det trygt regner jeg med...

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 13:42   #85
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer i fem eller mer. To forskjellige ull (vaksemaskinull og håndvask), en til fine gensere på 40 grader, en til undertøy og sokker på 60, en til kokvask av håndklær ol, og en til lyst tøy.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 14:14   #86
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg har seks bokser av gjennomsiktig plast (= lett å se hvilken som er full og bør vaskes neste gang) som inneholder
- 60/90 lyst (sorteres videre før det går i maskina)
- 60 mørkt
- 40 lyst
- 40 mørkt
- sengetøy
- ull/håndvask (sorteres videre)
Etter litt opplæring (og klistrelapper med forklarende tekst) klarer stort sett gubben også å legge ting i riktig dunk.

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 14:18   #87
Ekkir
Bree
 
Ekkir sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 431
Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer etter farge. Det holder i massevis.

__________________
Snuppene 02 • 07
Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 14:40   #88
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Nå skal jeg snart finne på noe annet, men jeg bare lurer på en ting til. Er denne vaskenazismen arvelig? Altså, sorterte mødrene (eller fedrene i særdeles likestilte hjem) deres også i ni kategorier?

Min mor er over hodet ikke flink å sortere klesvasken. Da jeg var liten skjedde det veldig ofte at mine hvite eller ellers lyse klær hadde sjatteringer i div farger. Hun tar knekken på ungene sine lyse klær også, når vi er der på ferie .
Det er en grunn for at jeg gjør som jeg gjør

Hun var også fæl til å henge opp gensere med klesklyper sånn at de strakk seg, og jeg gikk rundt med humper på skuldrene etter klesklypene, evt så var alltid genseren mye lenger på sidene, enn midt på magen/rompa

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 14:44   #89
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.058
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Vi har to skittenstøysdunker, en for 60/90 og en for 40/30. Barna legger riktig i dunkene og så finsorterer vi voksne. Jålebukken har ansvaret for 60 og 90 gradersvasken så tar jeg 30 og 40 grader.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 15:45   #90
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg krysset trøstig på minst 4 kategorier, men det er jo flere ser jeg...:sparke.
Hvitt, lys og mørk 40 gr og 60 gr, ull etter farge, samt at alt rødt også blir sortert for seg. Så vasker jeg gjerne håndklær og kluter for seg, samt sengetøy.

  Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:03   #91
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.718
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Ja, sorterer etter farge, finvask, grader osv. Blir vel 5-6 forskjelleige type vask.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:20   #92
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Ull-håndeklær-hvitvask-sokkevask(bare sokker for de loer som oftets så fælt. Ullvang,trysil og røros sokker) vår klær og hennes klær


Trykte killer klærne i minst fire kategorier
men deler de i 6 når jeg får tenkt etter....

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:22   #93
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Jålebeinet, her.

Vi har to skittenstøysdunker, en for 60/90 og en for 40/30. Barna legger riktig i dunkene og så finsorterer vi voksne. Jålebukken har ansvaret for 60 og 90 gradersvasken så tar jeg 30 og 40 grader.


Et spørsmål.

Hva vasker dere på 90 grader?



:vasker håndklæer og sånt på 60 grader. er ikke det nok da?:

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:44   #94
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Hva gjør vaskenazier med stripete tøy?

Klipper det opp og vasker stripene hver for seg, kanskje?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 16:52   #95
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg har ikke "tid" til å sortere altfor mye siden jeg vasker så mye, da måtte jo maskinen gått 4-5 ganger daglig omtrent og det hadde jo iallfall ikke vært miljøvennlig. Så jeg sorterer ikke så mye, men jeg vasker selvsagt hvitt for seg (ellers blir det jo grått!) og ting som farger av (har feks. et laken som farger av selv etter hundre vask) går for seg, samt ull og annet som skal vaskes på lav temperatur og evt. eget program.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 17:03   #96
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Skiller klærne i fem eller flere kategorier.

Som sagt før så elsker jeg klesvask.
Har to "dunker" og to kurvhyllestativer (åtte kurver) jeg kan leke meg og sortere klærne i.

60-90 graders i to.
40 graders i to.
Ulltøy.
Gardiner.

Pluss at jeg har en med ting som skal "håndvaskes", fine duker, skjorter og kjoler f.eks.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 17:07   #97
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg sorterer:

60 grader hvitt
60 grader mørkt, begge disse vaskes ofte på enda høyere temperaturer
40 grader lyst
40 grader mørkt
ull, lyst og mørkt

Man kan jo ikke blande lyst og mørkt? Klærne blir jo misfarget!

Jeg er dog ikke så nøye som enkelte av mine venninner. De vasker rødt for seg, blått for seg, grønt for seg, rosa for seg... Nei, det får være grenser. Det er ytterst sjelden at jeg får misfargede klær med min metode. Det har knapt hendt, tror jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 17:08   #98
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.899
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Et spørsmål.

Hva vasker dere på 90 grader?



:vasker håndklæer og sånt på 60 grader. er ikke det nok da?:


60 er kanskje nok, men jeg vasker håndklær, undertøy og sengetøy på 90 av og til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 17:22   #99
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg kjører undertøy, sengetøy og håndklær på 70-90 av og til. Ellers går det i 60.
Sorterer ut lyst og hvitt sammen. Mørke farger går sammen. Jeg sorterer ikke hver eneste farge hver for seg.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 17:35   #100
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Du er klin gæærn Mamma Rosa, men må gjerne få komme hit og leke med klesvasken vår for det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no